Bassejr
Hero
Efter det fatala misslyckandet med min postapocalyptiska western kampanj bestämde jag mig för att försöka ampassa spelet efter vad för reaktion det framkallade hos spelarna.
Helt enkelt, spelarna började slåss mot varandra, så till den milda grad att de blev oense utanför spelet, och en del av spelarna hoppade till och med av för att de inte tyckte om stämmningen i gruppen.
Så, jag har tänkt göra om det till ett PVP konsept. Helt enkelt, om spelarna vill bråka med varandra, låt dom göra det.
Basen i spelet är att det efter apocalypsen fin tre faktioner, en som vill bygga en ny mänsklig civilisation som ska överskugga den gamla med hästlängder, för människor har ju blivit så mycket smartare sen världen gick under. En faktion vll helt enkelt inte ha någon mer civilisation. Det var civilisation som orsakade apocalypsen till att börja med, so why make the same mistake twice?
Den tredje, och mmest Shady faktionen dyrkar demoner, som egentligen är interdimensionella aliens, som egentligen vill förslava mänskligheten, men säger att de vill bygga upp den gamla världen i all sin prakt, vilket självklart skulle kräva att människorna slutar ifrågasätta deras suveräna styre.
Min tanke är att spelledaren, eller gruppen av spelledare, håller i olika spelgrupper, med ett par spelare för varje faktion, och dessa spelare gör vad de kan för att deras faktion ska vinna så mycket mark, resurser, och inflytande i den ganska isolerade dalen som spelvärlden består av. Varje plats är markerad med olika symboler på en karta, för att markera vad för intresse varje faktion har där (Om faktion 1 utför err uppdrag för att göra den här staden trogen dem, kommer faktion 2 vela ta över staden, som blir rik och välmående, och faktion 3 kommer vela förstöra den eftersom den går emot deras ideologi) eller (faktion 1 och 2 vill kontrollera det här området, men måste ta sig förbi faktion 3's robusta försvar).
Tanken är att detta ska göra spelvärlden mer levande, och ge spelarna en känsla av att det verkligen inte bara är jag som sitter och hittar på vad för hinder de ska stöta på, samt att ge utlopp för mina socialt inkapabla spelares behöv att döda varandras karaktärer. If you can't beat'em, join'em.
Fins det några bra exempel på PVP rollspel jag borde ta inspiration ifrån? Just nu är systemet BRP, men en ganska universell setting som kan byta system om det fins något mer lämpat.
Har någon av er erfarenhet av PVP rollspelande, eller har jag faktiskt varit kreativ och kommit på något nytt?
Helt enkelt, spelarna började slåss mot varandra, så till den milda grad att de blev oense utanför spelet, och en del av spelarna hoppade till och med av för att de inte tyckte om stämmningen i gruppen.
Så, jag har tänkt göra om det till ett PVP konsept. Helt enkelt, om spelarna vill bråka med varandra, låt dom göra det.
Basen i spelet är att det efter apocalypsen fin tre faktioner, en som vill bygga en ny mänsklig civilisation som ska överskugga den gamla med hästlängder, för människor har ju blivit så mycket smartare sen världen gick under. En faktion vll helt enkelt inte ha någon mer civilisation. Det var civilisation som orsakade apocalypsen till att börja med, so why make the same mistake twice?
Den tredje, och mmest Shady faktionen dyrkar demoner, som egentligen är interdimensionella aliens, som egentligen vill förslava mänskligheten, men säger att de vill bygga upp den gamla världen i all sin prakt, vilket självklart skulle kräva att människorna slutar ifrågasätta deras suveräna styre.
Min tanke är att spelledaren, eller gruppen av spelledare, håller i olika spelgrupper, med ett par spelare för varje faktion, och dessa spelare gör vad de kan för att deras faktion ska vinna så mycket mark, resurser, och inflytande i den ganska isolerade dalen som spelvärlden består av. Varje plats är markerad med olika symboler på en karta, för att markera vad för intresse varje faktion har där (Om faktion 1 utför err uppdrag för att göra den här staden trogen dem, kommer faktion 2 vela ta över staden, som blir rik och välmående, och faktion 3 kommer vela förstöra den eftersom den går emot deras ideologi) eller (faktion 1 och 2 vill kontrollera det här området, men måste ta sig förbi faktion 3's robusta försvar).
Tanken är att detta ska göra spelvärlden mer levande, och ge spelarna en känsla av att det verkligen inte bara är jag som sitter och hittar på vad för hinder de ska stöta på, samt att ge utlopp för mina socialt inkapabla spelares behöv att döda varandras karaktärer. If you can't beat'em, join'em.
Fins det några bra exempel på PVP rollspel jag borde ta inspiration ifrån? Just nu är systemet BRP, men en ganska universell setting som kan byta system om det fins något mer lämpat.
Har någon av er erfarenhet av PVP rollspelande, eller har jag faktiskt varit kreativ och kommit på något nytt?