DoD Plocka isär Konfluxsviten

Dilandau

Myrmidon
.
Ett par förutsättningar att tänka på i sammanhanget:

* Profetior i Trakorien fungerar inte som ödesbestämda och schemalagda händelser i sig, utan som katalysatorer: uppfylls profetians rekvisit (vilket spelarna kan hjälpa till med) så ökar sannolikheten för att vissa bestämda händelser ska bli följden. Det är alltså mönstret som är förutbestämt snarare än händelserna. detta är i analogi med att världens kartor bestämmer verkligheten, och det kan även gälla konfluxen.

* Konfluxerna beskrivs som gudabestämda korrigeringar av verkligheten, version x.0 av världen, ett återförande av skeendena till planen (så gott det nu låter sig göras). De är alltså varken blinda naturkatastrofer eller skapade av äventyrarna även om dessa kan påverka vad som händer.
Så om man vill göra en remix av kampanjen kan man backa bandet så långt som till att gudarna själva inte har bestämmande över konfluxerna. Det är intressant.

Brior

Swordsman
Så om man vill göra en remix av kampanjen kan man backa bandet så långt som till att gudarna själva inte har bestämmande över konfluxerna. Det är intressant.
.
Det kan man absolut göra!

I romanerna framställs det som att skapargudarna visserligen dragit upp de ursprungliga ritningarna, men sedan lämnat detaljerna och själva implementeringen vidare till underhuggare i flera led, vilket gör att världen ser ut och fungerar som den gör. När det ballat ut tillräckligt illa, så behövs en genomgripande revision – en konflux – världen version 5.0. Om skapargudarna i sin visdom haft totalentrepenad, så borde konfluxer teologiskt sett inte behövas. Personligen misstänker jag att projektupplägget ser ut som det gör för att skapargudarna ska slippa kritik och fortfarande kunna framstå som perfekta inför sig själva och andra.

I sammanhanget tycks en genomgående regel vara att högre gudar inte själva törs handla i världen eftersom det kunde förstöra strukturen och trovärdigheten (illusionen om man så vill). Därför agerar de genom ombud. Det finns därtill gott om krafter som vill sabotera.

”Att tänka fritt är stort
Att tänka rätt är större
Att tänka ganska rätt duger”
/Valspråk för Tricilves akademi

Last edited:

Leon

Leo carcion
.
Det kan man absolut göra!

I romanerna framställs det som att skapargudarna visserligen dragit upp de ursprungliga ritningarna, men sedan lämnat detaljerna och själva implementeringen vidare till underhuggare i flera led,vilket gör att världen ser ut och fungerar som den gör. När det ballat ut tillräckligt illa, så behövs en genomgripande revision – en konflux – världen version 5.0. Om skapargudarna i sin visdom haft totalentrepenad, så borde konfluxer teologiskt sett inte behövas. Personligen misstänker jag att projektupplägget ser ut som det gör för att skapargudarna ska slippa kritik och fortfarande kunna framstå som perfekta inför sig själva och andra.

I sammanhanget tycks en genomgående regel vara att högre gudar inte själva törs handla i världen eftersom det kan förstöra strukturen och trovärdigheten (illusionen om man så vill). Därför agerar de genom ombud. Det finns också gott om krafter som vill sabotera.

”Att tänka fritt är stort
Att tänka rätt är större
Att tänka ganska rätt duger”
/Valspråk för Tricilves akademi
Skapargudarna som styrelseproffs ;)

McAber

Varulv
Hur går funderingar (i den här gruppen) med "extraspelare". Konceptet att utomstående spelar olika fraktioner? Vill man ha något stöd för det? Det ökar komplexiteten på spelandet en del, man kan samtidigt avlasta SL i viss mån (åtminstona kreativt).

guldfink

Hero
Så här långt, och jag upprepar mig medvetet för att folk missar saker i trådar, har det kommit fram tre grundpremisser eller kärnor i kampanjen:
- Den femte konfluxen, dvs. de skeenden som leder fram till denna händelse.
- Shaguls strävan efter kosmisk frihet, vilket gör honom till ett hot mot en massa varelser och fraktioner i Trakorien med omnejd.
- Trakorien, dvs. att platserna och intrigerna är det som står i centrum.

Jag tycker nog att alla tre kan vara giltiga samtidigt, enligt:

"Vad vore Konfluxsviten utan Den femte konfluxen?
Vad vore Konfluxsviten utan Shagul?
Vad vore Konfluxsviten utan Trakorien?
Ingenting. Klapp, klapp, klapp."

Men om vi utgår från den första av dessa grundpremisser, Den femte konfluxen, tycker jag att det finns en del nycklar i relationer mellan kunskap och person. Jag har hittat följande:
- Det är bara Nastigast som vet hur konfluxen ska beräknas.
- Det är bara ranzinermunkar som kan prata med Store Stenfar (som vet allt?)
- Det är bara Rirba som vet vad Multimandalan är och hur den kan användas.
- Det är bara Rirba som känner till Jorddragaren och hans roll i skeendena (men det verkar som att @Brior redan har ett spår där ransarderna blir mer involverade här).

Finns det andra sådana relationer i originalkampanjen? Notera att jag alltså inte nödvändigtvis tycker att de ska vara kvar eller strykas. Det är mer att jag tycker att de vore intressanta att få syn på.

guldfink

Hero
Hur går funderingar (i den här gruppen) med "extraspelare". Konceptet att utomstående spelar olika fraktioner? Vill man ha något stöd för det? Det ökar komplexiteten på spelandet en del, man kan samtidigt avlasta SL i viss mån (åtminstona kreativt).
Ja! Jag tycker absolut att skuggspelet kan utvecklas och struktureras ytterligare som alternativ spelform.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Personligen tyckte jag det här fungerade smidigt i Svavelvinter RPG där spelarna både spelade karaktärsspelet (med RP) och metaspelet som skuggmakter (mäktiga individer som intrigerade mot varandra).

Jag provade att använda "extraspelare" (enligt modellen i O4Ö) vid ett tidigare tillfälle i kampanjen (under Svavelvinter) men det här taktade aldrig riktigt bra med RP´s spel och det blev (iaf för oss) ingen märkbar positivt effekt på spelet. Sannolikt eftersom extraspelaren och RP var tänkte att agera emot varandra, men varje sådant agerande fick sedan pausas i väntan på hur extraspelaren ville kontra RP´s agerande.

Den eventuella nackdelen med Svavelvinter RPG´s skuggspel är såklart att spelarna väl kände till vad som hände på meta-nivån (även om deras RP inte gjorde det) vilket gjorde att spelarna aldrig blev överraskade eller kände mystik över de mystiska extraspelarna.
För egen del tycker jag inte den överraskningen och mystiken är viktig överhuvudtaget jämfört med att spelet flöt smidigt, det blev roliga konsekvenser i spel direkt (Spelarna tyckte det var väldigt kul när de såg att deras skuggspel fick effekt på karaktärsspelet med RP), att man kunde sätta scener där skuggmakten träffade den RP som var knuten till den samt kanske framförallt att spelarna snabbare lärde sig mer om spelvärlden.

Dimfrost

Special Circumstances
Det går att klara sig utan Nastigast. Det finns andra kompetenta astrologer, men man får då dras med lite lägre precision vilket skulle kunna leda till att fel person dominerar konfluxen eller att man placerar ut Store stenfar fel. Se Den femte konfluxen, s. 30-31.

Dessutom tycker jag strängt taget inte att Shagul är nödvändig. Konfluxen står inskriven i världsordningen och dess klyvning är ett problem oavsett. Utan Shagul funnes ingen lika klar antagonist, och man skulle få utarbeta en ny händelseutveckling kring crurerna och deras grepp över Marjura, men någon sorts historia finns där ändå.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Det går att klara sig utan Nastigast. Det finns andra kompetenta astrologer, men man får då dras med lite lägre precision vilket skulle kunna leda till att fel person dominerar konfluxen eller att man placerar ut Store stenfar fel. Se Den femte konfluxen, s. 30-31.
Utan att ha läst kampanjen på länge så har jag för mig att varje orakel gick att kompensera för om det skulle ha avlidit i kampanjen. Hängde inte flera av deläventyren i Femte Konfluxen ihop med att just söka efter dessa kompensations-prylar? Har för mig att t.ex. Raogas sång för att få Stenfar att växa gick att lösa med någon annan sak* som gick att hitta på Marjura?

EDIT: *Nyckel/Klaven/Flöjten i Krau-Ki

Leon

Leo carcion
Jag förstår inte riktigt varför vi spekulerar om att plocka bort Shagul, eller hela konfluxen. Det skulle ju förta hela poängen - det är liksom minimibitarna som gör konfluxsviten till konfluxsviten.

zonk

muterad
Jag förstår inte riktigt varför vi spekulerar om att plocka bort Shagul, eller hela konfluxen. Det skulle ju förta hela poängen - det är liksom minimibitarna som gör konfluxsviten till konfluxsviten.
För att förstå hur bitarna sitter ihop kan det vara en bra tanke-övning iofs

Dilandau

Myrmidon
Man tar bort grejer tills något slutar fungera. Sen sätter man tillbaka grejer tills det börjar fungera igen. På så sätt kan man identifiera de absolut nödvändiga delarna.

Leon

Leo carcion
Frågan är vad "slutar att fungera" betyder här? Man kan ju ta bort precis allt och det är fortfarande en kampanj. Men jag tror inte man kan ta bort konfluxen, Shagul eller Trakorien om man vill att det fortfarande skall vara Konfluxsviten.

Badmojo

Old’s cool
Mycket bra tråd!

Hur mycket än jag älskar de ursprungliga modulerna och böckerna, så är jag mer för en radikal omtolkning nu. Mer åt gladfantasy enligt nya DoD23, inte en massa krångliga ord och märkliga ihopklippta företeelser inspirerade av vår världs historia.

De som vill ha kvar det gamla har ju de modulerna redan genom Den Fria Konfluxen?

Bort med alltför mycket gammal räls och mäktiga SLPs som bara måste göra vissa saker för att det skall funka. In med spelarna i mitten stället; låt de ta Arns, Melealina m fl platser och forma berättelsen istället. Som en mer traditionell kampanj helt enkelt, men moderniserad a la Drakkejsaren/Ärans Väg.

EDIT Vissa saker skall och måste såklart vara kvar, men en hel del kan nog justeras/omstruktureras/re-designas/"öppnas" och/eller kapas helt.
Kampanjen måste väl ändå passa in i DoD23-världen rent stilmässigt tänker jag, så en hel del "gammalt" får nog strykas eller klämmas in under befintliga koncept ändå, även om en del nostalgisk charm möjligen försvinner?

Last edited:

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Att jag över huvud taget började peta i begreppen ödespunkt, profetia och konflux har att göra med att jag ville lägga ut dessa byggstenar på bordet och förstå hur de ser ut och hur de fungerar. Självklart är det relevant för att förstå hur Konfluxsviten (och för all del även rollspelet Svavelvinter) är upplagt.

Men av detta försökte jag också lära mig något om vad som eventuellt är specifikt för äventyr och kampanjer i just Trakorien. Åtminstone @guldfink har redan konstaterat att det trakoriska är helt centralt. Det kan ju tyckas självklart men kanske inte exakt vad det innebär? Precis det vill jag åt.

För mig är det också självklart att tänka på välbekanta termer som sandbox och rälsat. Spådomarna verkar vara lite öppnare rälsar, någorlunda öppna för tolkning, om jag förstod @Brior rätt. Man kan byta ut de specifika detaljerna men inte hela strukturen. Gör man det spelar man inte riktigt kampanjen som den är skriven (ja, det kan bli kul ändå).

I sammanhanget kan jag inte heller undgå att det är tänkt att bli ett eller flera supplement till den senaste versionen av Drakar och Demoner, som nu är ett rollspel med även (huvudsakligen?) amerikanska spelare. Vad innebär det för terminologin? Vad funkar (inte)? Jag har ingen koll alls på den nya versionen av spelet, så jag vet inte vilka termer som ingår. Men jag tror att det finns en gräns för krångligt och indie det kan bli för att tilltala en bredare publik. Om nu det är syftet. Man kan förstås också tänka sig en mer nischad trakorisk produktlinje med en delvis annan stil än den som finns i grundspelet. Det har ju funkat förut.

Det är mitt intryck (rätt eller fel!) att Äventyrsspel helst ville att man skulle köpa deras äventyr och därför bara väldigt översiktligt beskrev hur man själv skapar egna äventyr. Jag tycker att man bör vara mer generös som skapare. Äventyr och kampanjer är svaren på hur man gör när man spelar. Många av OSR-spelen är suveräna på att erbjuda många effektiva verktyg för just sådant. Det var precis sådant jag tänkte på - och inte i första hand en begreppsdiskussion - när jag postade på föregående sida i den här tråden.

Alltså, kort och gott, hur skapar man egna trakoriska kampanjer till nya Drakar och Demoner? Vilka byggstenar behövs? Konfluxsviten blir då ofrånkomligen ett illustrativt och viktigt exempel, som man kan utgå ifrån eller ändra på.

Last edited:

JohanL

Champion
Förutom Kristalltjuren är det väl inte vidare rälsat? Visst, det finns hållpunkter som man måste stöta på, men överlag kan man 1) göra saker i valfri ordning inom modulen (och kan till och med hoppa över en del om man vill - särskilt Svavelträsket är något man bara besöker om man har en särskild anledning), och 2) krävs inget särskilt utfall (även om svaga prestationer får konsekvenser).

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Jag lägger alltså ingen värdering i begreppen rälsat och sandbox. Båda lösningarna behövs och är, tror jag, hyfsat begripliga även för en större engelskspråkig publik.

Att Kristalltjuren är rälsad betyder alltså att det är en lösning som ligger på det trakoriska bordet. Man kan använda den om man vill. Eller ta bort den. Vad som passar bäst i ett supplement till nya Drakar och Demoner har jag ingen aning om. Jag bara konstaterar att det är kontexten.

Last edited:

guldfink

Hero
Frågan är vad "slutar att fungera" betyder här? Man kan ju ta bort precis allt och det är fortfarande en kampanj. Men jag tror inte man kan ta bort konfluxen, Shagul eller Trakorien om man vill att det fortfarande skall vara Konfluxsviten.
Jag håller med dig om det, men uppskattar ändå spekulationen eftersom den (som @zonk och @Dilandau är inne på) hjälper mig förstå kampanjen bättre. För mig blir det ganska intressanta tankeexperiment att, som @Rymdhamster , föreställa sig att kampanjen framförallt handlar om att resa runt i Trakorien; som @JohanL , betrakta hotet från Shagul som det drivande i kampanjen; eller som @Dimfrost , tvärtom föreställa sig kampanjen utan Shagul som aktör.

Frågan är väl om det finns ytterligare delar som är nödvändiga för att vi ska betrakta Konfluxsviten som Konfluxsviten.
- Är Marjura nödvändig som plats för äventyr?
- Järntornet?
- Berget Ranz?
- Skuger?
- Bythos?
- Isakra?

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Mycket bra tråd!

Hur mycket än jag älskar de ursprungliga modulerna och böckerna, så är jag mer för en radikal omtolkning nu. Mer åt gladfantasy enligt nya DoD23, inte en massa krångliga ord och märkliga ihopklippta företeelser inspirerade av vår världs historia.

De som vill ha kvar det gamla har ju de modulerna redan genom Den Fria Konfluxen?

Bort med alltför mycket gammal räls och mäktiga SLPs som bara måste göra vissa saker för att det skall funka. In med spelarna i mitten stället; låt de ta Arns, Melealina m fl platser och forma berättelsen istället. Som en mer traditionell kampanj helt enkelt, men moderniserad a la Drakkejsaren/Ärans Väg.
Det jag saknar i hela den här diskussionen är vad det innebär att Konfluxsviten förhoppningsvis blir en kampanj till nya Drakar och Demoner. Att plocka isär delarna är ju bara början. De blir ju först intressanta när man vet vad man ska ha dem till.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hur mycket figurerar ens Shagul från spelarnas synvinkel? Vad jag minns inte alls (ymmw, of course). Ja, han drog i trådar bakom scenenerna, men det har jag för mig bara SL var medveten om. Så då är frågan; för vem är det menat att kännas som konfluxkampanjen? Spelarna eller SL?

Själv tenderar jag att tycka att det är spelarnas upplevelse som är det primära. Men så tycker jag så klart att rollspel är till för att spelas, inte för att läsas och stå på hyllan =D. Jag vet att det inte är en självklar utgångspunkt.