DoD Plocka isär Konfluxsviten

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Ja, men specifikt de som mött Shagul då Vox Ranzina nämner att Shaguls baneman är någon som sett hans ansikte (knappt någon utom RP och shagulitwr i slutet på Svavelvinter). Samtidigt så har ju hans kloner visat sig i världen så inkluderas dem som att ha sett Shagul så önskar jag Rhabdorana lycka till att eliminera alla.
…glömde några andra potentiella karaktärer som kan ses som banemän. Kamalkus (Shaguls studiekamrat), Ottar, Glasmannen, Elmesum (isf via Didra) men kanske även saker med inneboende entiteter (Ebharing och eventuellt Dolken Demens).

Brior

Swordsman
Samtidigt som man häcklar de andra för deras undermåliga praktik? :)
.
Självklart måste såväl insegels som farsegels kretiner löpande sättas på vederbörlig plats! Palamoxier ter sig blott ohörsamma medan Trinsmyrier aktivt gör i sina verbala hosor på ren trots. Vi har därför som ett första steg mot politisk och språklig mognad döpt om dessa öar till Södra respektive norra Transtrakorien.

guldfink

Hero
Ett enkelt sätt är att klockan går in i en ny fas först när specifika kriterier uppfylls.
Tänker du dig det här som ett sätt att få bakgrunden att utvecklas, typ:
- När första ögat ”befrias” sker ett attentat i Tricilve.
- När andra ögat ”befrias” sker allreningen i Kishatet.
- När tredje ögat ”befrias” anfaller Kishatet, rebellerna på Trinsmyra och Ransard Trakoriska riket.
- När fjärde ögat ”befrias” sker Stegosi förljusning.

Ingen av de utlösande händelserna hänger ju egentligen ihop med sin följd, men det är ändå ett sätt att få världen att utvecklas under tiden som rollpersonerna verkar i den. Eller tänker du dig snarare faserna som de tre delarna @Leon och @Dimfrost är inne på?

- Fas 1: Äventyr på Svavelvinter som slutar med att Shagul vaknar
- Fas 2: Jakten på ögonen, Store Stenfar, Regnbågspennan och Multimandalan
- Fas 3: Den femte konfluxen

Brior

Swordsman
Tänker du dig det här som ett sätt att få bakgrunden att utvecklas, typ:
- När första ögat ”befrias” sker ett attentat i Tricilve.
- När andra ögat ”befrias” sker allreningen i Kishatet.
- När tredje ögat ”befrias” anfaller Kishatet, rebellerna på Trinsmyra och Ransard Trakoriska riket.
- När fjärde ögat ”befrias” sker Stegosi förljusning.

Ingen av de utlösande händelserna hänger ju egentligen ihop med sin följd, men det är ändå ett sätt att få världen att utvecklas under tiden som rollpersonerna verkar i den. Eller tänker du dig snarare faserna som de tre delarna @Leon och @Dimfrost är inne på?

- Fas 1: Äventyr på Svavelvinter som slutar med att Shagul vaknar
- Fas 2: Jakten på ögonen, Store Stenfar, Regnbågspennan och Multimandalan
- Fas 3: Den femte konfluxen
.
Jag har inte tänkt så långt ännu. Det lät mest som en bra idé att använda Kronolaben om det finns behov av tidsräkning för progress inom ett äventyr. Typ att ”tre veckor efter att Shagul fått information om X, så kommer Y att mördas av RhabdoRana.

Dilandau

Myrmidon
Du skriver kan. Jag minns inte. Är det handlingarna i spelvärlden som skapar konfluxen? Går den att undvika?
Mina minnen från kampanjen är att det krävs rätt mycket för att den ska inträffa. Men det kan vara att det krävs rätt mycket för att någon ska kunna ta kontrollen över konfluxen.

Vet ingen om konfluxen, kommer den inträffa ändå?

Om ja, och den bara inträffar nånstans ute i havet utan en intelligent varelse i närheten… ja då kanske det blir rätt gött att vara plankton det närmaste århundradena.

Leon

Leo carcion
.
Jag har inte tänkt så långt ännu. Det lät mest som en bra idé att använda Kronolaben om det finns behov av tidsräkning för progress inom ett äventyr. Typ att ”tre veckor efter att Shagul fått information om X, så kommer Y att mördas av RhabdoRana.
Tror detta är smått briljant. En in-game konkret nedräkning som pressar RP och alla aktörer till handling.

Förslagsvis sammanfaller Kronolabens katastrofala aktivation från romanerna med att Shagul lämnar graven som en sorts "aktivation" av den Femte konfluxen.

JohanL

Champion
Grundfråga är om konfluxen är en naturlag (gravitation typ) eller om det en potential i naturen som människan kan upptäcka och släppa loss (atombomb)
Jag har alltid uppfattat det som att det är något som bara händer. Till och med Shagul kunde inte göra mer än att vänta på den och förbereda sig.

Dilandau

Myrmidon
Jag har alltid uppfattat det som att det är något som bara händer. Till och med Shagul kunde inte göra mer än att vänta på den och förbereda sig.
Men hade det hänt något om Shagul inte vetat om den och därmed inte förberett sig?

Stjärnorna står rätt, men ingen tänker på det. Om du fattar.

Henke

När diskussionen drar mot ifall Shagul eller Konfluxen behövs överhuvudtaget så blir min stilla fundering. När slutar Konfluxkampanjen att vara Konfluxkampanjen och istället blir en kampanj med drag och inspiration av Konfluxkampanjen? Vill man plocka bort grundpremissen och huvudrollerna så förstår jag inte riktigt syftet med tråden?

Missförstå mig rätt. En sådan kampanj kan säkert vara hur bra som helst, men jag uppfattade inte att det var trådens syfte.

Dilandau

Myrmidon
När diskussionen drar mot ifall Shagul eller Konfluxen behövs överhuvudtaget så blir min stilla fundering. När slutar Konfluxkampanjen att vara Konfluxkampanjen och istället blir en kampanj med drag och inspiration av Konfluxkampanjen? Vill man plocka bort grundpremissen och huvudrollerna så förstår jag inte riktigt syftet med tråden?

Missförstå mig rätt. En sådan kampanj kan säkert vara hur bra som helst, men jag uppfattade inte att det var trådens syfte.
Ska man plocka isär kampanjen så kan man passa på att titta på delarna.

Jag tycker det är tematiskt relevant att fråga sig om kampanjen handlar om olika grupperingar som hanterar ett naturfenomen - typ som om de fått reda på ett stundande vulkanutbrott, fast på större skala.

Eller om kampanjen handlar om olika grupperingar som mer eller mindre medvetet byggen en bomb.

Henke

.
Minns jag rätt så var ett sådant tillfälle i romanerna när Cruris försegling bröts (Cruris portar öppnades) och det blev en ”cut-scene” till Kronolaaben i Tricilve.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Det är ju en ödespunkt. Så den händer för att den är förutbestämd att hända.
Precis. För mig är det här helt centralt, både utifrån ett settingperspektiv och ett konceptuellt perspektiv.

Dels: i Trakorien med omnejd finns det ödespunkter. Vissa händelser är förutbestämda och måste därför inträffa. Settingen fungerar på detta vis.

Och dels, som en konceptuell konsekvens av detta: vilka andra ödespunkter kan passa i settingen? Är alla konfluxer eller finns det också helt andra typer av ödespunkter? Hur kan man använda dem för att skapa egna kampanjer? Svaren kan presenteras kondenserat i en samling nya trakoriska kampanjuppslag (en sjätte konflux?) och/eller en trakorisk kampanjgenerator, OSR style.

Tror detta är smått briljant. En in-game konkret nedräkning som pressar RP och alla aktörer till handling.

Förslagsvis sammanfaller Kronolabens katastrofala aktivation från romanerna med att Shagul lämnar graven som en sorts "aktivation" av den Femte konfluxen.
Finns det annat än Kronolaben som skulle kunna ha en liknande funktion? En predikant, stjärntydare eller siare? Någon typ av böneutropare? Eller ett uråldrigt föremål som förändras på något vis? Eller en demonisk utomvärldslig varelse som har en cyklisk och/eller fluktuerande närvaro på en specifik plats i Trakorien?

Last edited:

Henke

Precis. För mig är det här helt centralt, både utifrån ett settingperspektiv och ett konceptuellt perspektiv.

Dels: i Trakorien med omnejd finns det ödespunkter. Vissa händelser är förutbestämda och måste därför inträffa.

Och dels, som en konceptuell konsekvens av detta: vilka andra ödespunkter kan passa i settingen? Är alla konfluxer eller finns det också helt andra typer av ödespunkter? Hur kan man använda dem för att skapa egna kampanjer? Svaren kan presenteras kondenserat i en samling nya trakoriska kampanjuppslag (en sjätte konflux?) och/eller en trakorisk kampanjgenerator, OSR style.
Jag skulle säga att även om de inte benämns ödespunkter, så är det här ungefär vad profetia-kapitlet i Svavelvinter RPG beskriver. Man skapar egna profetior i en slumptabell och RPs uppdrag är att infria dem.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
[
Jag skulle säga att även om de inte benämns ödespunkter, så är det här ungefär vad profetia-kapitlet i Svavelvinter RPG beskriver. Man skapar egna profetior i en slumptabell och RPs uppdrag är att infria dem.
Vad händer om man kallar dem ödespunkter istället? Blir innebörden en annan? Frågorna är alltså inte retoriska, utan jag undrar verkligen.

Leon

Leo carcion
Vad händer om man kallar dem ödespunkter istället? Blir innebörden en annan? Frågorna är alltså inte retoriska, utan jag undrar verkligen.
Jag tror du missförstår Henke. Han menar bara att uttrycket "Ödespunkter" inte används i kapitlet om profetior i Svavelvinterollspelet.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Jag tror du missförstår Henke. Han menar bara att uttrycket "Ödespunkter" inte används i kapitlet om profetior i Svavelvinterollspelet.
Det förstår jag. Men jag tänker att det finns en konceptuell skillnad mellan ödespunkt och profetia. En profetia behöver inte leda till en ödespunkt. Och en ödespunkt behöver väl inte heller föregås av en profetia? Den kan ändå infinna sig.

Jag tycker att det här är konceptuellt intressant eftersom det är stor skillnad mellan något som ska hända och något som kan eller rentav borde hända. Skillnaden påverkar hela upplägget.

Rent konkret handlar det här också om spelledande. En obligatorisk händelse kan vara både ett stöd (man har en planerad händelse att utgå ifrån) och ett potentiellt problem (om något annat blir mer intressant).

Last edited:

Brior

Swordsman
Jag tycker det är tematiskt relevant att fråga sig om kampanjen handlar om olika grupperingar som hanterar ett naturfenomen - typ som om de fått reda på ett stundande vulkanutbrott, fast på större skala.

Eller om kampanjen handlar om olika grupperingar som mer eller mindre medvetet byggen en bomb.
.
Ett par förutsättningar att tänka på i sammanhanget:

* Profetior i Trakorien fungerar inte som ödesbestämda och schemalagda händelser i sig, utan som katalysatorer: uppfylls profetians rekvisit (vilket spelarna kan hjälpa till med) så ökar sannolikheten för att vissa bestämda händelser ska bli följden. Det är alltså mönstret som är förutbestämt snarare än händelserna. detta är i analogi med att världens kartor bestämmer verkligheten, och det kan även gälla konfluxen.

* Konfluxerna beskrivs som gudabestämda korrigeringar av verkligheten, version x.0 av världen, ett återförande av skeendena till planen (så gott det nu låter sig göras). De är alltså varken blinda naturkatastrofer eller skapade av äventyrarna även om dessa kan påverka vad som händer.