DoD Plocka isär Konfluxsviten

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,576
Location
Kullavik
.
Gärna det om det låter sig göras utan för mycket komplexitet. Det är den stora utmaningen, det och att inte rälsa för mycket. Jag offrar hellre darlings i så fall, men man kan ju se om det skulle funka.
För att göra gallringen än svårare så vill jag gärna lyfta att episoden med förräderiet i Helterhem också är något som jag gärna hade sett i kampanjen.

Generellt sätt tänker jag att de nya delar som eventuellt skulle kunna lyftas in i den nya kampanjen borde gå att lyftas in så RP ersätter någon/några av huvudpersonerna i kapitlet.

Ett frikopplat önskemål är att Astromatissan Sabarga från Trakorienbokens reseskildring lyfts med i kampanjen om än som en mindre bi-roll (enbart för att titeln och namnet är så fantastiskt bra :)
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
I den första gula Svavelvinter-boxen vill jag minnas att det fanns några olika möjliga förslag på varför RP hade begett sig till en så enslig plats som Marjura.

Om vi nu tänker oss en bearbetad version av Konfluxsviten, vilka är det tänkt att RP är? Jag är förstås medveten om att ”vanliga äventyrare” kan vara svaret, men vad innebär det i just Konfluxsviten?

Jag hade gärna sett ett par olika valbara gruppkoncept för RP. De skulle exempelvis kunna vara shaguliter, Kmorda-druider eller tillhöra en expedition utsänd av Moggers handelshus. Är de något av detta får de en tydligare funktion i settingen än Drakar och Demoners ”vanliga äventyrare”. Till varje trakoriskt gruppkoncept hade jag gärna sett vissa resurser (utrustning, pengar, båt etc), ett par kontakter och kanske även någon fiende eller konkurrent som kan dyka upp med jämna mellanrum.

Vilka RP är kan tyckas självklart, men jag tror att det är bra om det är tydligt. Särskilt i en så specifik setting som det handlar om här. Möjligen är det, som flera redan har påpekat, en brist i originalsviten att RP hamnar i skuggan av olika SLP:er. Ett sätt att fixa till det kan vara att göra RP:s plats i Trakorien och Konfluxsviten tydligare.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,576
Location
Kullavik
I den första gula Svavelvinter-boxen vill jag minnas att det fanns några olika möjliga förslag på varför RP hade begett sig till en så enslig plats som Marjura.

Om vi nu tänker oss en bearbetad version av Konfluxsviten, vilka är det tänkt att RP är? Jag är förstås medveten om att ”vanliga äventyrare” kan vara svaret, men vad innebär det i just det här fallet?
Skrev lite om detta HÄR

..och alldeles nyss ett lite annorlunda förslag HÄR

EDIT:

...och HÄR är stycket i Den Fria Konflixen (Konfluxen digitiserad) som handlar om Rollpersonernas motiv.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
Skrev lite om detta HÄR

..och alldeles nyss ett lite annorlunda förslag HÄR
:)
Jag gillar dina förslag, men funderar också på vilka andra som är möjliga. Kanske ytterligare någon med tydlig koppling till backstoryn? Några gamla fiender till shaguliterna? En grupp stjärntydare?
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,576
Location
Kullavik
Jag gillar dina förslag, men funderar också på vilka andra som är möjliga. Kanske ytterligare någon med tydlig koppling till backstoryn? Några gamla fiender till shaguliterna?
(Jag lade till den exakta länken till stycket i Svavelvinter om motiv i inlägget ovan)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
364
En stor händelse är på väg och stora aktörer positionerar sig för att dra nytta av detta. Så en kärna i en bra konfluxberättelse hade för mig varit ett bra system för att hantera att tiden går och saker händer oavsett vad rollpersonerna gör.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,576
Location
Kullavik
En stor händelse är på väg och stora aktörer positionerar sig för att dra nytta av detta. Så en kärna i en bra konfluxberättelse hade för mig varit ett bra system för att hantera att tiden går och saker händer oavsett vad rollpersonerna gör.
En slags "countdown-clock" som i t.ex. Vaesen, Tales from the Loop och Bladerunner?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,576
Location
Kullavik
En slags "countdown-clock" som i t.ex. Vaesen, Tales from the Loop och Bladerunner?
Samtidigt kan jag tycka att en "count-down clock" gör sig bättre i ett mysterie/undersökningsspel. I en episk kampanj gör sig "countdown-clock" lite sämre för där vill man ju att RP ska vara i de storslagna händelsernas centrum. Men det kunde oavsett vara en bra option.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
Samtidigt kan jag tycka att en "count-down clock" gör sig bättre i ett mysterie/undersökningsspel. I en episk kampanj gör sig "countdown-clock" lite sämre för där vill man ju att RP ska vara i de storslagna händelsernas centrum. Men det kunde oavsett vara en bra option.
Det beror ju också på hur en sådan nedräkning är utformad. Man kan tänka sig en blandning av saker som ska inträffa och sådant kan inträffa (beroende på vad RP gör). Jag antar att syftet med en nedräkning av det här slaget dels är att ge SL stöd, och dels att kampanjen ska få ett tydligt slut. Tycker ofta att sandboxkampanjer behöver just den här typen av avgränsning och styrning.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,576
Location
Kullavik
Det beror ju också på hur en sådan nedräkning är utformad. Man kan tänka sig en blandning av saker som ska inträffa och sådant kan inträffa (beroende på vad RP gör). Jag antar att syftet med en nedräkning av det här slaget dels är att ge SL stöd, och dels att kampanjen ska få ett tydligt slut. Tycker ofta att sandboxkampanjer behöver just den här typen av avgränsning och styrning.
Ja, visst skulle man kunna dela upp nedräkningen så (även om jag egentligen inte ser att det spelar någon roll om det är i en sandbox eller en linjär kampanj).

Hade varit lite kul att förankra nedräkningen med Kronolaaben som redan är en etablerad "nedräkningsmaskin" till Konfluxen i romanerna.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
Hade varit lite kul att förankra nedräkningen med Kronolaaben som redan är en etablerad "nedräkningsmaskin" till Konfluxen i romanerna.
Väldigt cool idé! Jag föreslår att man utöver det också får verktyg för att skapa helt andra ”kronolaabiska” tidslinjer. Alltså ett kampanjverktyg som är specifikt för just den trakoriska settingen.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,980
Location
Stockholm
Shagul är ju om inte rent av överflödig så i vart fall totalt utbytbar
Grunden i hela kampanjen är att konfluxen kan inträffa och att minst en person är tidig att känna till detta. Den personens agerande för att får konfluxen att inträffa samt opta sina förutsättningar i den, drar igång en jäkla karusell.

Och den personen måste ju inte vara shagul.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
Att bolla idéer såhär fram och tillbaka är bland det bästa jag vet :)
Samma här! Och apropå Kronolaaben - om det nu är en form av klocka, borde den inte på något vis kunna påverkas (stoppas, ställas om, vridas framåt eller bakåt) av något i en annan dimension? En motklocka? En tidsbroms? Det kan vara allt ifrån tidsslukande slemvarelser till stora maskiner. Eller kanske bara en mycket skicklig urmakare/mekaniker.

Jag tänker alltså delvis på koncept som multiversum och revor i rumtiden.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,266
Om det hela blir av
Om det blir det tycker jag inte att det finns några krav på att behålla samma format för utgivningen som första vändan. Såväl fler volymer som mer text per styck känns både rimligt och välkommet, och jag skulle tro att få rollspelare tycker att det skulle kunna bli för mycket eller för långt.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
611
Location
Gävle och Åland
Ja, visst skulle man kunna dela upp nedräkningen så (även om jag egentligen inte ser att det spelar någon roll om det är i en sandbox eller en linjär kampanj).

Hade varit lite kul att förankra nedräkningen med Kronolaaben som redan är en etablerad "nedräkningsmaskin" till Konfluxen i romanerna.
.
Bra ju! Jag lägger till det i min lista!
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
611
Location
Gävle och Åland
Samma här! Och apropå Kronolaaben - om det nu är en form av klocka, borde den inte på något vis kunna påverkas (stoppas, ställas om, vridas framåt eller bakåt) av något i en annan dimension? En motklocka? En tidsbroms? Det kan vara allt ifrån tidsslukande slemvarelser till stora maskiner. Eller kanske bara en mycket skicklig urmakare.

Jag tänker alltså delvis på koncept som multiversum och revor i rumtiden.
.
Jag är personligen ingen blorbare och även om Kronolaben räknar ned mot konfluxen, så måste spelledaren kunna slira på maskineriet som jag ser det. Ett enkelt sätt är att klockan går in i en ny fas först när specifika kriterier uppfylls.
 
Last edited:

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
611
Location
Gävle och Åland
Om det blir det tycker jag inte att det finns några krav på att behålla samma format för utgivningen som första vändan. Såväl fler volymer som mer text per styck känns både rimligt och välkommet, och jag skulle tro att få rollspelare tycker att det skulle kunna bli för mycket eller för långt.
.
Vi är redan inne på alternativa format (inget spikat). Den naturligaste sammanslagningen är förmodligen Trakorien + Oraklets Fyra ögon.

Sedan vill jag helst hålla nere volymerna för att inte skrämma bort dem som aldrig sett konfluxen tidigare (läs: farsegels intressenter). Detta sagt så tror jag man kan komma långt genom att koncentrera och strukturera. Vissa av de förslag ni tagit upp kan också komma som tredjepartsgrejor och supplement utan att finnas med grundkampanjen.
 
Top