DoD Plocka isär Konfluxsviten

luddwig

Lawful evil
... man kan komma långt genom att koncentrera och strukturera.
Det tycker jag låter klokt. Wikipedia säger mig att den ursprungliga kampanjen + Trakorien omfattar 564 sidor. I och för sig G5 så litet format men ändå mycket text för en spelledare att läsa och omvandla till faktiskt spel.

JohanL

Champion
Ja, stor skillnad om målgruppen är gamla svenska DoD-fans eller alla inklusive engelsktalande.

Dilandau

Myrmidon
.
Jag är personligen ingen blorbare och även om Kronolaben räknar ned mot konfluxen, så måste spelledaren kunna slira på maskineriet som jag ser det. Ett enkelt sätt är att klockan går in i en ny fas först när specifika kriterier uppfylls.
Det tar väl bort poängen med att ha en klocka?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Jag gillar idén med en frijazzande klocka. Hade jag tänkt på det hade det varit med om/när jag körde en konfluxremix med några vänner för cirkus 15 år sen. Grundpremissen då var att Shagul faktiskt var död, men att profetian var verklig, och föränderlig. Vi använde TSOY när vi spelade, och jag utgick mycket från att hela kampanjen skulle vara som en commedia del anco, folk bytte masker upprepade roller och uppnådde mål de inte visste om. Hade vi spelat vidare, det blev förstås avbrutet av livet, så hade enligt min prepp även Shagul lagt sig i leken, men återuppstånden, försvagad, förvirrad, och hämndlysten.

Rollpersonerna var och hade varit mer liknande oraklen, men skiftande beroende på vad de gjorde, var de var och vilka tarotkort jag lade vid tillfället, så var tanken, då.

guldfink

Hero
Jag inser att ni andra hellre diskuterar den eventuella nya modulens utformning, och jag menar inte att moderera tråden, men vill göra ett försök att besvara mina egna frågor i trådstarten.
Vad jag är ute efter är nog svar på följande frågor:
- Vilka spår består kampanjen av?
- Vilka händelser och situationer står i relation till varandra?
- Vilka händelser är oberoende av rollpersonernas inverkan och kan betraktas pågå i bakgrunden?
Är följande en rimlig uppstyckning av originalkampanjen?

Platser
  • Marjura
    • Arhem
    • Svavelträsket
    • Dvärggruvan
    • Klostret
    • Cruri
    • Järntornet
    • Clusta Noba
    • Jorddragarens klyfta
    • Staden under isen
    • Jordblodkällan
    • Kon
  • Trakorien
    • Ranz
    • Skuggornas träsk
    • Skuger
    • Gatves klippa
    • Björkrike och Kungsklippan
    • Tocmerskogen
    • Stegos
    • Fokalerslätten
    • Fontra Cilor
      • Na Yoh
    • Saltgruvorna
      • Yo Niur
    • Woddam
    • Isakra
  • Multiversum
    • Bythos
    • Nominatorns boning
    • Grå hallarna
Aktörer/fraktioner i skuggspel/krigsspel
  • Shagul/Cruri
  • Praanz da Kaelve/Digeta Longa/Trakorien
  • Ransarderna
  • Arn Dunkelbrink/Stegos
Rollpersonernas räls
1. Ankomst till Marjura
2. Äventyr på Marjura med final vid Järntornet och Shaguls grav
3. Uppsökta av Ranzinermunk
4. Berget Ranz och uppdrag av Peatro Petralba
5. Jakt efter ögonen i valfri ordning, men det förutsätts att Melealina hittas och överlever. RhabdoRana och Digeta Longa jagar RPna.
6. Färd med Melealina till Stegos, allians med Arn och jakt efter Store Stenfar på Fokalerslätten och vidare ut i Multiversum.
7. Återträff med Melealina, som leder mot Isakra och Multimandalan.
8. Vidare med Melealina och Arn mot Marjura och konfluxen.

Bakgrundstidslinje
- Intriger och spionage inom Trakoriska riket
- Kishatets och Trinsmyras resning mot Palamux
- Ransarderna anfaller
- Stegosi upplysning
- Slaget om Clusta Noba

Last edited:

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Jag inser att ni andra hellre diskuterar den eventuella nya modulens utformning, och jag menar inte att moderera tråden, men vill göra ett försök att besvara min egna frågor i trådstarten.

Är följande en rimlig uppstyckning av originalkampanjen?

Platser
  • Marjura
    • Arhem
    • Svavelträsket
    • Dvärggruvan
    • Klostret
    • Cruri
    • Järntornet
    • Clusta Noba
    • Jorddragarens klyfta
    • Staden under isen
    • Jordblodkällan
    • Kon
  • Trakorien
    • Ranz
    • Skuggornas träsk
    • Skuger
    • Gatves klippa
    • Björkrike och Kungsklippan
    • Tocmerskogen
    • Stegos
    • Fokalerslätten
    • Fontra Cilor
      • Na Yoh
    • Saltgruvorna
      • Yo Niur
    • Woddam
    • Isakra
  • Multiversum
    • Bythos
    • Nominatorns boning
    • Grå hallarna
Aktörer/fraktioner i skuggspel/krigsspel
  • Shagul/Cruri
  • Praanz da Kaelve/Digeta Longa/Trakorien
  • Ransarderna
  • Arn Dunkelbrink/Stegos
Rollpersonernas räls
1. Ankomst till Marjura
2. Äventyr på Marjura med final vid Järntornet och Shaguls grav
3. Uppsökta av Ranzinermunk
4. Berget Ranz och uppdrag av Peatro Petralba
5. Jakt efter ögonen i valfri ordning, men det förutsätts att Melealina hittas och överlever. RhabdoRana och Digeta Longa jagar RPna.
6. Färd med Melealina till Stegos, allians med Arn och jakt efter Store Stenfar på Fokalerslätten och vidare ut i Multiversum.
7. Återträff med Melealina, som leder mot Isakra och Multimandalan.
8. Vidare med Melealina och Arn mot Marjura och konfluxen.

Bakgrundstidslinje
- Intriger och spionage inom Trakoriska riket
- Kishatets och Trinsmyras resning mot Palamux
- Ransarderna anfaller
- Stegosi upplysning
- Slaget om Clusta Noba
Bra uppstyrt där! Borde inte shaguliterna betraktas som en separat grupp, skild från Shagul själv? Kanske kan man även lägga till Blatifagus i skuggspelet eller är han inte tillräckligt mäktig?

Last edited:

JohanL

Champion
Vi är redan inne på alternativa format (inget spikat). Den naturligaste sammanslagningen är förmodligen Trakorien + Oraklets Fyra ögon.
Ett annat format som inte är så dumt är det som The One Ring gjorde till sin Mirkwood-kampanj - en setting-bok och en plott-bok, där setting-boken kan användas separat från plott-boken om man vill.

guldfink

Hero
Bra uppstyrt där! Borde inte shaguliterna betraktas som en separat grupp, skild från Shagul själv? Kanske kan man även lägga till Blatifagus i skuggspelet eller är han inte tillräckligt mäktig?
Jag tycker inte att de är framskrivna på det sättet, utan snarare som vanliga fiender.

Sedan har ju både Manghalde och Blatifagus roller att spela senare i kampanjen, men inte riktigt på skuggspelsnivå.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Jag tycker inte att de är framskrivna på det sättet, utan snarare som vanliga fiender.

Sedan har ju både Manghalde och Blatifagus roller att spela senare i kampanjen, men inte riktigt på skuggspelsnivå.
Du har nog rätt i det, men det jag tänkte var snarare att de skulle kunna ligga på skuggspelsnivå. Mycket är ju en fråga om tolkning och förhoppningsvis också valbarhet. Jag tycker att det hade varit intressant om man själv - kanske utifrån vissa på förhand givna ramar - kunde plocka ihop de aktörer som ingår i skuggspelet. Det finns förmodligen även figurer från romanerna som skulle kunna funka som skuggaktörer.

Last edited:

soda

Warrior
.
Jag är personligen ingen blorbare och även om Kronolaben räknar ned mot konfluxen, så måste spelledaren kunna slira på maskineriet som jag ser det. Ett enkelt sätt är att klockan går in i en ny fas först när specifika kriterier uppfylls.
Ja, det tror jag är vettigt. Mer av ett tydligt flödesschema.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
.
Kan du förklara ungefär hur du tänker dig det? Jag tror inte att jag riktigt förstår hur du menar, delvis därför att jag inte vet vad en blorbare är.

P. S. Det hade varit bra om det släpptes en ljudfil (typ podintervju) där du visar hur man uttalar namn på trakoriska platser och personer. Förvirringen kring detta lär inte vara mindre bland de engelsktalande… Väldigt konstigt önskemål kanske, men jag tror inte att jag är ensam om att undra.

Last edited:

guldfink

Hero
Du har nog rätt i det, men det jag tänkte var snarare att de skulle kunna ligga på skuggspelsnivå. Mycket är ju en fråga om tolkning och förhoppningsvis också valbarhet. Jag tycker att det hade varit intressant om man själv - kanske utifrån vissa på förhand givna ramar - kunde plocka ihop de aktörer som ingår i skuggspelet. Det finns förmodligen även figurer från romanerna som skulle kunna funka som skuggaktörer.
Jo, absolut! Jag ser gärna att skuggspelet byggs ut.

Birkebeineren

Veteran
P. S. Det hade varit bra om det släpptes en ljudfil (typ podintervju) där du visar hur man uttalar namn på trakoriska platser och personer. Förvirringen kring detta lär inte vara mindre bland de engelsktalande… Väldigt konstigt önskemål kanske, men jag tror inte att jag är ensam om att undra.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Är det inte en grej att alla uttalar saker olika, och att det är okej? Har för mig att jag hört @Brior prata om det förr.

guldfink

Hero
Grunden i hela kampanjen är att konfluxen kan inträffa och att minst en person är tidig att känna till detta. Den personens agerande för att får konfluxen att inträffa samt opta sina förutsättningar i den, drar igång en jäkla karusell.

Och den personen måste ju inte vara shagul.
Du skriver kan. Jag minns inte. Är det handlingarna i spelvärlden som skapar konfluxen? Går den att undvika?

Brior

Swordsman
Kan du förklara ungefär hur du tänker dig det? Jag tror inte att jag riktigt förstår hur du menar, delvis därför att jag inte vet vad en blorbare är.

.
”Blorb” är efter vad jag förstått, när allt är förberett innan spel, så att spelledarens anpassningar inte tillåts spela in. Det jag tänker är att vissa händelser sätter ned en nedräkning, men att denna inte behöver gälla hela äventyret eller kampanjen, utan bara ett delskeende. En sådan nedräkning kan signaleras av att kronolaben byter beteende.

Brior

Swordsman
Är det inte en grej att alla uttalar saker olika, och att det är okej? Har för mig att jag hört @Brior prata om det förr.
.
Så är det absolut. Dels skiftar uttalet mellan olika språk i Trakorien, dels finns inga vedertagna regler. Tvärtom, så varieras ofta uttal och stavning för att sätta personlig prägel.

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Anges det över huvud taget hur kronolaben strukturerar tid? Det hade varit intressant om det inte var något motsvarande dygn, timmar och minuter, utan något mer kosmiskt, som hur månen och olika stjärnor rör sig i relation till varandra. Men kanske också andra, mer marknära ting.

Jag tänker alltså i det här fallet inte bara på Konfluxsviten, utan på hur kronolaben (korrekt stavning?) kan användas som ”nedräkningsmotor” även i andra trakoriska kampanjer. Det skulle gå att göra en tabell med exempel på händelser som kan få ”klockan” att röra sig från en fas till nästa.

Last edited:

JohanL

Champion
Dels skiftar uttalet mellan olika språk i Trakorien, dels finns inga vedertagna regler. Tvärtom, så varieras ofta uttal och stavning för att sätta personlig prägel.
Samtidigt som man häcklar de andra för deras undermåliga praktik? :)