Re: Vad som saknas i polisens uniformer
Och du förvånas över att du inte kan bli polis...
Och du förvånas över att du inte kan bli polis...
Ajajaj, nu kommer Malle bli förbannad igen...'jadu... lätt att prata när man inte kan bevisa det i verkligheten eller hur ?
Ja får man fråga hur du skapar din gärningsmanna profil då?
Du menar somNej, leder man en grupp i en hektisk situation är all förkortning av kommandon en klar fördel. Det finns en anledning till varför man i lumpen får lära sig en rad kortkommandon för saker.
Nja, jag tror att en polis förväntas att kunna agera "vanlig polis" om de stöter på ett brott som pågår och kräver akut ingripande, jag vet i alla fall att vissa länder har det så.Min poäng är att polis inte är ETT jobb, utan ett antal olika jobb. Där man kan ha helt olika antagningskrav. Till exempel betydligt högre utbildning än idag för vissa tjänster...
Nja, hur oländig terräng är det egentligen? Är det ett allvarligt brott så måste de ändå ha en massa utrusning och sånt, så då åker helikoptern fram.Jag tror att du kan behöva god fysik var du än arbetar, för kropp och hjärna hänger ihop och jag antar att det är mycket krävande att arbeta med utredningar både mentalt och fysiskt. Ponera t ex att du måste besöka en brottsplats i oländig terräng?
Det låter faktiskt rätt så kul. Jag skulle annars kunna tänka mig att bli haveriutredare, jag tror att en bred ingenjörskompetens och allmänbildning i kombination med vetenskaplig nyfikenhet och analytiskt sinnelag är bra förutsättningar för det. Dessutom kan jag skriva rapporter på korrekt rapport-svenska som är så torr att pappret nästan självantänder.Och annars - sök dig till brandförsvaret och jobba med brandutredningar
Ärligt talat tror jag att det är ett aptråkigt jobb, ungefär lika likt Hollywoodmyten om det som James Bond är representativ för en verklig agent. Mest sitta och vänta i en kall bil med en kamera och sånt.bli privatdeckare
Nah, det är för sent. "Go ahead, make my day..." är redan skrivet.skriv polisromaner med dig själv i huvudrollen
Sån lyx har vi inte råd med!Nja, hur oländig terräng är det egentligen? Är det ett allvarligt brott så måste de ändå ha en massa utrusning och sånt, så då åker helikoptern fram.
What? Menar du att det inte hjälper att springa till administrationsbyggnaden på sjukhuset om man är akut skadad? Och var det fel av oss att utöva hjärnkirurgi när jag jobbade i köket? Och har porrfilmerna fel när en städare låtsas vara gynekolog?förvisso, men det är ett feltänk. Se POLISEN i så fall som ett sjukhus, inte en person (läkaren i ditt exempel). Med olika yrken inom sjukhuset. Eller ett företag, eller whatvever... ja du förstår.
Oländig, när det gäller kondition, innebär långt från väg (på sommaren, på vintern tar man sig fram nästan var som helst med skoter). Det finns inte många platser i Sverige som man inte kan landa inom bekvämt promenadavstånd från med helikopter.Sen är det inte säkert att helikoptern kan landa i oländig terräng - det är en av anledningarna till att den kallas "oländig" i första rummet - så du kan mycket väl tvingas kliva av i en lerig åker ett antal kilometer från brottsplatsen och få bära själv.
Egentligen inte. En plätt stor som en tennisplan utan alltför mycket lutning. En strandkant funkar också om folk är beredda att hoppa av en hovrande helikopter ner på stranden.den måste fortfarande landa nånstans innan du kan kliva av och generellt är helikoptrar rätt kräsna på den punkten.
Suboptimering. Det är inte vilda västern där snabbaste revovern vinner. Normalt sett drar man vapnet, sedan ger man sig in i situationen (eller snarare, man drar vapnet och ropar på assistans, sedan väntar man på assistansen).nå okej men bara för att det sitter naturligt så betyder det ju inte att du drar ett vapen lika snabbt från axelhölstret som från höften... oftast har du ju en jacka ivägen med axelhölster och är det kallt ute så är jackan dessutom stängd.
Du missar det viktiga. Meningslösheten i att påverka ökar snabbare än enkelheten när enhetsstorleken minskar.precis min poäng det är lättare att påverka små enheter. Vad bra att du håller med.