Synd att du missat verkligheten
där statens förlängda arm använde onödigt våld
Skojar du? Onödigt? Den jäveln försökte använda dödligt våld mot våra poliser, polisens svar var vare sig onödigt eller upprörande. Hannes Westberg (för det var väl så han hette) hade ägnat en hel dag till att provocera poliser både genom verbala tillmälen och genom att hota med tillhyggen (jodå, det finns gott om film som porträtterar den här lille ligisten).
Varje gång jag ser bilderna från göteborg slås jag av hur lite det skjuts. Det viss hur många bildsekvenser som helst där jag anser att polisen har inte bara rätt, utan nästan skyldighet att skjuta.
Vad roligt att du sett bilder på en händelse av väldigt många som inträffade under en tidsperiod om 96 timmar. Intressant att en händelse, en ett 1, av oerhört många får hela den här veckans händelser att landa i att det var ligister som gjorde upplopp i Göteborg. Det är så långt ifrån verkligheten du någonsin kan komma Vulf.
Just göteborgkravallerna är kanske det absolut bästa exemplet på en situation där jag helt klart hade stött ett militärt ingripande. Bandvagnar hade t.ex. varit suveränt för att skydda göteborgarnas stad från en mörk massa antidemokrater utan respekt för övriga medborgare.
Och ja, ett militärt ingripande hade resulterat i fler skadade ligister. Det ser jag inte som ett problem då det (förutom att ha en fostrande effekt) också skulle innebära färre krossade rutor, misshandlade medborgare och brinnande egendom (just det, sådan egendom som du och jag betalar för).
Du tycker inte att deras hämningslösa framfart med godtycklig misshandel av människor meddels batong, sparkar, knivslag och hetsande av schäferhundar mot folk räckte? De skulle skjuta folk också?
För attt glädja dig kan jag säga att de gånger det blev bråk, var det polisen som gjorde framryckning och började misshandla folk. Folket blev arga, panik spreds och en del tog till våld medan andra sprang. Skulle då polisen skjuta rakt in i en folkmassa där väldigt många agerade paniskt och inte hade koll på vad de gjorde enkom för att stävja det hela? Det är ungefär det som hände i Ådalen när militären öppnade eld mot demonstrationståget som närmade sig fabriken. Pang pang pang så var sex stycken döda inklusiva ett spädbarn.
Om du var rädd för krossade rutor så kan jag meddela att det förekom inte sådant innan det att polisen anföll med hundpatruller och hästpatruller rakt in i en större folkmassa som dessutom var instängd i en återvändsgränd. De gjorde angrepp från flankerna och klämde ihop demonstrationståget tätt följt av att det blev ljud, oväsen och skrik från den del av tåget som var närmast avstängningarna där även Polisen var. Efter detta drevs så folkmassan ut på Avenyn medan polisen spärrade av sidgatorna utmed Avenyn.
Ja. Det var en polisiär taktik att spärra in folkmassan på avenyn. Likaväl som det var en polisiär taktik att stänga in folk på Hvitfeldtska Gymnasiet. Likväl som att stänga in folk på Schillerska. Likväl som att stänga in folk på Järntorget två gånger om. Likväl som att godtyckligt misshandla de som misstänktes kunde vara demonstranter. Likväl som att låta nazister gå skyddade på gatorna och skicka in dessa i demonstrationsmassa, göra sitt verk och misshandla lite allmänt, för att sedan släppa ut dem igen genom sina polisavspärrningar. Likväl att neka demonstranter sjukvård och ambulansutryckningar.
I Göteborg fanns det inga rättigheter för de som ville demonstrera mot EU och för en annan politik. Där gjorde polisen vad de ville med regeringens goda samtycke. Det är precis vad som händer i USA med den skillnad att de har stöd av det i de nya lagarna.
Du kan referera till några snuttar film allt du kan, men du kommer aldrig få mig att se på det på ett annat sätt. Jag var där. Jag såg allt det jag skriver och jag har många bekanta som blev misshandlade av polisen bara för att de kunde. Likväl många som ringde 112 för att få medicinsk hjälp men som nekades eftersom alla dessa kopplades via polisens växel som i sin tur nekade eller godkände baserat på var man var och hur man tillfogats skadan. Var det en polishund som tuggat bort halva låret var det bara att bita i det sura äpplet och hanka sig fram så gott man kunde ty men nekades sjukvård.
Men det kommer ju naturligtvis inte fram varken i media eller i de filmer som talar för att EN händelse spårade ur med demonstranter som de skyldiga. Den är snarare undantaget som bekräftar regeln, att polisen nyttjade det monopol på att utöva våld som de besitter. De gjorde det mycket, ofta och med ett leende på läpparna. Förutom de poliser som tuggade fragda och vars ögon gick hallabaloo då de drabbats av panik över händelseutvecklingen. Men det har du väl inte heller sett med egna ögon?