Nekromanti Polisstaten vs Rejvare

Foggmock

Myrmidon
Jag skrattar dig i ansiktet, Arfert!

Icke-våld är vad min del av de fredliga demonstrationerna skanderade när det kom poliser och ville hindra oss från att nyttja jag vet inte hur många grundlagsstiftade rättigheter. Som att sitta på en gräsmatta när solen skiner. Nej nej, vi skulle skingras, och då tog vi i med de hårdaste handskar vi hade: Civil olydnad. Vi kopplade armtag och satt kvar och förklarade vänligt för poliserna att vi inte tänkte flytta på oss.

Låt oss nu ta en funderare på vad poliserna gjorde. Tänkte de "Just det, Karlsson, vi har ju faktiskt ingen rätt att hindra de här ungdomarna, och de har ju faktiskt inte provocerat oss" och gick därifrån, eller tog de fram sina batonger, polishästar och kravallsköldar och downright misshandlade mig och mina kamrater(jag kan dock visa överseende med eventuella smädelser de eventuellt kunde ha hävt ur sig i ett sånt här skeende)?

Pop quiz någon?

thark

Hero
Re: Demokratiska rättigheter [OT]

"And now they tell us 'we are losing the on drugs'. Do you know what this means? Not only do we have a war, but people on drugs are winning it."

Arfert

Facit
Re: Jag skrattar dig i ansiktet, Arfert!

dom kickade skiten ur er? Och det gynnade inte er eller? ;-)... det är ju så ickevåldstaktik fungerar... det är så man vinner... Om motståndaren inte tar till övervåld så får man ju ingen sympati.

grattis faktiskt!

Arfert

Facit
Re: Hot om våld är en form av kommunikation

jag var ju inte där, så jag kan inte med säkerhet säga att du har fel... däremot har jag ju sett "demonstranter" och reclaimare i stockholm som har gone ape... just for the hell of it.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Jag vet inte om jag hänger med nu...
Menar du att ett kok stryk mot lite sympati är ett schysst byte?

Jag står nog hellre sympatilös där.

Foggmock

Myrmidon
Retorisk fråga, inget personpåhopp:

Är du helt jävla dum i huvet?

Min lilla historia väckte ju uppenbarligen ingen sympati hos dig, utan på sin höjd hos dem som redan tycker som jag. Vad har jag vunnit då? Brutna revben och värkande leder utöver blåmärken på 10-12 ställen, stora som Blekinge? I am not enthusiastic. Man kan tro att skadorna skulle varit till nytta vid en eventuell anmälan och kanske ett skadeståndskrav, men läkarundersökningen på akuten glömdes snart bort.

Hade jag velat ha ett kok stryk av polisen hade jag inte intagit en låg-provokationsnivå, inte hållt till på en anti-våldsdemo med fredliga mys-inslag utan istället tagit på mig palestinasjal, svart huvtröja och börjar hysta gatstenar omkring mig.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Du och jag Arfert!

"dom kickade skiten ur er? Och det gynnade inte er eller? ;-)... det är ju så ickevåldstaktik fungerar... det är så man vinner... Om motståndaren inte tar till övervåld så får man ju ingen sympati."

Ja du, ända sedan Gandhis dagar har diverse suspekta aktivister av modell suffragetter, miljövänner och ungdomar anammat ickevåldsprinciper för att slugt manipulera folks sympatier. Till skillnad ifrån riktiga karlar som knyter handen i fickan och låter de kloka herrarna styr eftersom de vet bäst, annars så hade de ju aldrig kommit till makten! Bra att du har genomskådat dessa lumpna vänsterknep. Ett kok stryk har aldrig skadat någon, faktum är att det är precis vad sådant pack behöver.

Arfert

Facit
Re: Du och jag Arfert!

anytime.. make your move ;-)

men har du inte LÄST Gandhi? Det är ju exakt så han motiverar strategin för ickevåld... att när det blir för plågsamt för dom som utövar våldet mot dig så vinner du...

Arfert

Facit
Re: Retorisk fråga, inget personpåhopp:

hade alla demonstranter gjort det hade ju ingen sympatiserat med dom...

Arfert

Facit

jag med, men så är jag ingen gandhi heller...

men hade kidsen fått sitta ifred så hade det inte blivit några rubriker... så polisen föll på eget grepp så att säga.

tror jag har blivit GRYMT MISSFÖRSTÅDD här. ;-)

EchonCique

Hero

jag var ju inte där, så jag kan inte med säkerhet säga att du har fel... däremot har jag ju sett "demonstranter" och reclaimare i stockholm som har gone ape... just for the hell of it.
Jepp de har de gjort här i stan också. Skillnaden är att i Göteborg var det såpass många och en liten minimal del som ens kunde tänka tanken att bruka våld att de hade en pacifierande inverkan. De som kunde tänkas bruka våld hade tvingats ge avkall på detta mot att de fick närvara med alla andra demonstranters godkännande. En mycket stor lugnande faktor med andra ord.

Reclaimare däremot har inte haft den lugna faktorn och oavsett om polisen gjort något eller inte har det hänt mer under dessa än under göteborgsveckan då polisen inte gjorde något. Att ha 29500 arga meddemonstranter mot sig ger trots allt en lugnande effekt även mot bitska aggrotroll =).

Foggmock

Myrmidon
Gjort vad????????!!!!!!111[ANT]

Jesus människa, försök vara lite tydligare med vad det är du svarar på. Eller du kanske inte svarar på något som stod i mitt inlägg?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"men har du inte LÄST Gandhi? Det är ju exakt så han motiverar strategin för ickevåld... att när det blir för plågsamt för dom som utövar våldet mot dig så vinner du..."

Oftast hinner de förstås utöva rätt mycket våld innan dess. Dessutom är det bara en verkningsfull strategi om det nu är så att polisen, eller vad som nu skickas för att bemöta demonstranterna, faktiskt har våld som ett primärt sätt att lösa problemet. I mina ögon var Gandhi en modig person som stred på ett hedersvärt sätt och jag ser gärna att hans sätt att försöka påverka samhället med ickevåldsmetoder fortlever.

Men du verkar på intet sätt respektera allvaret i debatten, det verkar som om man är dömd till att förbli en ligist utan rättigheter oavsett vilka metoder man använder sig av i dina ögon. Det finns säkert saker och ideér som du skulle kunna tänka dig att demonstrera för, varför kan du då inte ta andras upplevelser på allvar? Jag tycker att du varit rent oförskämd, både i den här tråden och andra som du skrivit i under dagen. Jag hoppas att det inte kommer att bli en vana.

Foggmock

Myrmidon

Vi fick inga rubriker, Arfert. Det är problemet.

Och, precis som Yassilus uttryckte det, då står jag hellre sympati- och rubriklös. Tro inte att vi på något sätt blev hjälpta av att polisen nitade skiten ur oss. (Men det är väl ditt sätt att säga att vi förtjänade det...:gremsuck:)

Arfert

Facit

om jag har vart oförskämd mot någon så ber jag om ursäkt...

men jag förväntar mig inte en ursäkt av de som vart oförskämda mot mig (ochg det ÄR en vana hos vissa)... för det vet jag inte kommer... blir väl när hell freezes over...

Big Marco

Läskig

Och dessutom har jag svårt att se stenkastning som en försvarshandling...

Bara för att polisen försöker skapa kontroll (och misslyckades på det flesta ställen) så försvarar det inte att vissa av demonstranterna attackerar tillbaks.

(jo, jag var också på plats när det hände... Det var bland det mest surrealistiska jag har varit med om, men min egen uppfattning är att polisen gjorde mer rätt än fel, och tvärtom gällandes demonstranterna)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Synd att du missat verkligheten

Jag vill bara göra en sak klart. Du och jag tycker fundamentalt olika i den här frågan. Det betyder inte att jag tycker att du är dum i huvudet eller något sådant. Jag tycker fundamentalt olikt många av mina vänner.

Det är så långt ifrån verkligheten du någonsin kan komma Vulf.
Tja, hela ditt inlägg är ett upprapande av vanliga vänsterargument gällande göteborgsveckan.

Jag ska inte gå så långt att säga att du medvetet ljuger (för jag har aldrig upplevt dig som en lögnare utan en schysst kille), men du är politiskt färgad och (misstänker jag) chockad av de krigsliknande scener som utspelades. Så jag tror att en hel del av det du skriver är fel.

Man kan ge sig in i långa diskussioner om det här, men jag har en väldigt enkel ståndpunkt. Bråkiga demonstranter ska man bunta ihop och ge ett kok stryk. Sedan ska de låsas in. Att fredliga demonstranter fått sig ett kok stryk är tråkigt, men inte polisens fel. Skulden ligger på de "svarta" i demonstrationstågen*.

- Vulf

* nej, inte afrikaner, anarkister typ.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Demokratiska rättigheter [OT]

Tja, enligt mig borde det definitivt vara en demokratisk rättighet att få punda så mycket man vill...
Är det också en demokratisk rättighet att slippa bli rånad eller bestulen av arbetslösa och panka pundare som "måste ha pengar till en fix"?

Narkotikamissbruk skadar så många fler än pundaren själv.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tråd över styr

Personpåhopp är inte OK på WRNU.

Höger/vänster-bashande är meningslöst och destruktivt. Ingen byter åsikt här bara för att man dänger argument i hans ögon.