Re: Jag skrattar dig i ansiktet, Arfert!
Polisen har ingen som helst skyldighet att upplysa dig om detta.
Nej, men jag vill gärna veta. Är det för att jag är ful, för att polisen inte har fått slå sin fru på ett tag, eller för att jag passar in under paragraft 13 i polislagen?
Hur ska bylingen veta att ni inte tänker sula sten i bakhuvudet på dem när det brakar loss?
Med denna retoriken tror jag nog att jag tänker kasta gatsten på alla poliser jag ser i framtiden, för vem vet, hur ska jag veta att han inte tänker prygla mig med batong? Angriper någon mig försvarar jag mig med vad medel som står till buds. Nu är gatsten ett synnerligen dåligt medel i längden(jag kanske slipper stryk nu omedelbart men istället blir jag inlåst), men du kanske förstår vad jag menar?
Ni vägrade (vilket ännu mer misstänkliggör att ni fatiskt tänker hitta på något jävulskap) vilket fick polisen att ta till rättfärdigt våld för att ni skulle sluta upp med att utgöra ett hot mot dem.
Först, om vi ville ligga i något slags bakhåll för polisen och blev ivägkörda, skulle vi nog rent logiskt tacka och ta emot och lägga oss på lur någon annanstans. Second, det är fantastiskt uppenbart att du inte var med på plats. Förutom miljömuppar och halvhippies fanns där också barnfamiljer med barnvagnar och faktiskt ett par pensionärer. De klarade sig dock utan stryk men var klart beblandad med vår "folkmassa". Efterklokhet och sånt i all ära, men hade de sagt "Här kommer snart helvetet braka loss, för er egen och vår skull, kan ni tänka er att flytta på er och fortsätta på andra sidan kanalen?" kan jag lova att vi hade flyttat på oss. Det är liksom naturligt att ifrågasätta konstiga saker, men när vi ifrågasatte polisen gick det som det gick.
Under våra skyddsvaktsmoment på hemliga berget talades det om att det riktiga buset oftast är mycket pålästa vad gäller lagar och rättigheter, och därför måste vi kunna allting mycket, mycket bra. Ifrågasätter de någonting du gör eller säger måste man kunna ge svar på tal, det funkar inte att mantla och skjuta den jäveln för att han undrar varför vi vill skyddsvisitera honom. Jag är inte främmande för att polisens kravallutbildning innefattar något liknande, och det vore skönt om man faktiskt blev upplyst, om än bryskt, varför de flyttar på en. "Rent juridiskt kan vi flytta på er med stöd i paragraf tretton, men vi behöver väl inte gå så långt?" hade gott och väl dugt som förklaring.
Och som sagt, polisen behöver inte gå runt till varje person som sitter i parken och berätta varför de ska flytta på sig.
Nej, givetvis inte. Den tiden hade vi kunnat ta oss om det vore aktuellt med en fredlig undanskuffning av oss. Mycket enklare att ta ett "Vi måste tyvärr flytta oss" från en polare än från en aggresiv polis. Nu red de in med hästar och sånt medans det fortfarande fanns folk på plats som inte upptäckt att polisen var där. Snacka om att DE blev förvånade!
Lyder ni inte så har ni förbrukat möjligheten att själv få resa sig och lugnt gå därifrån och då är några rapp med batongen en lindrig åtgärd i mina ögon.
Återigen märks det väldigt uppenbart att somliga liksom inte var på plats. Några rapp hade jag varit överlycklig för. Återigen, de flyttade inte på oss med rekommenderade mängder våld, de misshandlade oss. Så vitt jag vet numera arbetar polisen efter samma våldstrappa som militära skyddsvakter (där alltså ett höjande av rösten och frihetsberövande kommer före våldsutövning) och det var inte ett eller två steg som hoppades över i det här fallet.
1. Polisen har större befogenheter än vad gatstensvänstern tror.
1. Jag är inte gatstensvänster, och det var typ ingen av de andra på plats heller.
2. Gatstensvänster är väl pålästa vad som gäller för poliser. Know your enemy och allt det där. Man kan aldrig utnyttja sina rättigheter om man inte känner till dem.
2. I de fall polismännen överskridit sina befogenheter (för de tror jag att de har) så har omständigheterna varit sådana att det utan problem kan förlåtas. I Sverige använder vi människor som poliser och inte robotar.
1. Vilket signalerar att det är helt OK att överskrida sina befogenheter, man är ju ingen robot heller! Det blev några rapp extra men ungarna hemma var ju lite bråkiga i morse.
2. Rekommenderad läsning: Flickan och skulden. Den handlar om kvinnliga våldtäktsoffer och deras "andra våldtäkt" (rättegången). Du använder samma retorik som många friande domar i det fallet. Men herregud, killarna var ju så kåta, de kunde ju inte behärska sig! De behöver inte straffas för en våldtäkt de utförde. På samma sätt behöver tydligen ingen polis, läkare, präst, någonsin straffas för tjänstefel, jagmenar, ingen är ju perfekt....
Eller? I Kommisionen segade beslutsfattningen för att man trots omständigheterna höll på formalian. Det fick vara värt det för att ta hand om vår demokrati. Det får vara värt ett par utbrända/skadade poliser för att upprätthålla ett korrekt använt våldsmonopol, ety ett felaktigt använt sådant skapar en oändlig mängd problem. Jag antar att jag inte behöver nämna ett par regimer som kommit till makten och/eller regerat med våld? Det är vad jag är rädd för, även om det antaligen ligger långt bort. Tar man sig en frihet där, och en frihet där, hamnar man snart i de i talessättet omtalade små bäckarna, och flyter till slut ut i havet.
Slutligen, jag håller med om att tråden är fantastiskt civliserad. Jag överdriver gärna och tar till retoriska grepp, men det är inget att brusa upp sig för, så lås inte tråden nu bara för att jag låter sur, kära moderatorer!