Re: Undviker Pompedia
"Tänker du så kan man börja undra varför du överhuvudtaget diskuterar på forumet. Det finns alltid minst en person som inte tycker som du tycker. Det är en risk man får ta när man blandar sig i diskussioner, och som ursäkt betraktat är ditt svar alltså ytterst tveksamt."
Ja, att du mer eller mindre krävde en offentlig förklaring av mig, samt att du sade att du frågat många gånger och jag inte velat svara, är väl bara det ett tecken på att jag inte är så intresserad av att dela med mig av vad jag gillar för slags rollspel. Med andra ord du var tvungen att dra det ur mig. Dessutom vill jag påpeka att mitt ringa deltagande (=få postningar) på dessa forum också är ett tecken på att jag faktiskt inte är så intresserad av att dela med mig om vad jag själv tycker. Faktum är att jag är här igen för att jag blivit uppmanad och uppmuntrad till det av andra forumsbesökaer och jag är fortfarande inte säker på om jag är intresserad av att fortsätta skriva på forumen.
Jag vill absolut inte såra någon eller riskera bråk eller diskussion som "tvingar" mig att delta med ett större antal postningar, därmed avhåller jag mig för att dryfta mina mer kontroversiella åsikter.
Men du har rätt i en sak: "varför du överhuvudtaget diskuterar på forumet" - det undrar jag egentligen också. Jag är tyvärr ointresserad av det mesta som diskuteras och känner mig inte riktigt hemma här. Men jag tänker inte låta det hindra mig om det väl dyker upp en intressant diskussion jag vill delta i.
Att du överhuvudtaget betraktar min "ursäkt" som "ytterst tveksamt" gör mig bara ledsen, men du behöver inte tro mig.
"Hur kan du inte förstå den kopplingen? Om du ser på en film och identifierar dig med huvudpersonen och lever dig in i filmen, så är det samma sak som att du spelar rollspel och lever dig in i din rollperson."
Jag anser inte att film är en bra förebild för hur man spelar rollspel, med en början och ett slut och en kamp på vägen dit, och förhoppningsvis en slutstrid. Att man dessutom anammar ett filmisk stil och stuk går bara inte hem i rollspel anser jag. Då ser jag hellre en film än simulerar en film. Rollspel är däremot ett helt annat medium för mig.
"Apropå hur du vill spela rollspel och vilken sorts rollspel du vill ha, så förstår jag inte varför du inte kan spela den sortens rollspel?"
Det finns inga rollspel som funkar anser jag. Givetvis blir alla rollspel bara vad man gör dem till men jag prioriterar i så fall andra saker hellre än att spela rollspel.
"Om det är resor, upptäcktsfärder och kulturutbyten du vill ha ut av ditt rollspelande, så är det väl bara att försöka skramla ihop en grupp rollspelande tjejer (okej, ganska svårt) som tycker likadant. Det kanske till och med är så att du just har beskrivit i ord vad de flesta tjejer faktiskt vill ha ut av rollspel, och då är det inte längre särskilt svårt att förstå varför tjejer inte spelar rollspel."
Jag tror inte min syn skulle vara typisk kvinnlig syn på hur man vill spela rollspel. De tjejer jag känner till inom hobbyn vill som de flesta killar ha sådant som de flesta rollspel är konstruerade för, alltså spela äventyr och liknande.
Att det är så få tjejer i rollspelshobbyn tror jag beror på flera saker. Rollspelens utformning (bild och språk) tilltalar främst unga pojkar. (Jag tror exempelvis inte att många vuxna skulle finna ett standardmässigt rollspel speciellt intressant, oavsett kön, såvida man inte redan är rollspelare sedan tidigare.) Jag försöker dock inte påstå att jag skulle vara mer "vuxen" än någon annan här på forumet.
"Du ska naturligtvis spela rollspel, och spela det på det sätt du vill spela, för att du ska få ut maximalt nöje av ditt spelande. Se till att hitta en SL (eller var SL själv) och spelare som tycker likadant, plocka fram vilket jämra rollspel som helst (uppenbarligen inget fantasyspel dock, eftersom du fann det avtändande) och sätt igång och börja spela.
Det verkar nästan som om du tror att det är regelboken som bestämmer hur spelet ska spelas."
Jag finner STANDARDfantasy vara avtändande, men jag anser däremot viss fantasynivå vara nödvändigt för att det skall vara möjligt att spela intressant rollspel för högsta möjliga inlevelseförmåga.
Av alla de hundratals rollspel vi omsätter på Legend Hobbyspel så har väl endast em handfull varit sådana som jag själv hade kunnat tänka mig att spela, men det känns aldrig som om spelen håller i det långa loppet. Jag hinner alltså tröttna på dem redan innan jag hunnit börja spela.
Som jag sagt tidigare så är lusten att spela rollspel i sig är ganska svag och jag tänker inte tvinga mig att börja spela igen bara för att jag "måste" spela rollspel. Vi får väl se vad som händer i framtiden, jag har ett par rollspelsprojekt på gång. Och det är just det jag gillar med rollspelshobbyn, friheten att skapa och fantisera ihop världar. Det känns mest som att jag har tagit en "semester" från rollspelandet och lär ha det även en tid framöver.
Sist men inte minst måste jag medge att jag tycker det känns väldigt konstigt att jag känner att jag behöver motivera mina privata åsikter, speciellt som jag inte försöker tvinga dem på någon annan. Det är istället sådana här "förhör" som gör att jag inte är speciellt intresserad av att uttala mig på forumet.
Nella