Re: lite nattankar
Jag är inte den ende som kommit med det här argumentet men det är så viktigt att jag tar det jag också; yttrandefrihet är en så central del av demokratin att det utan den inte längre är en demokrati. Det är lite som om kommunismen skulle överge tanken på kollektivt ägande. Det skulle vara helt oförenligt med ideologions grundtanke.
om du hade fortsätt läsa så tycker iaf jag att jag är väldigt tydlig med att jag inte vill ha bort yttrandefriheten. Den där meningen borde ha tagits bort, men jag skrev det som sagt 04:00.. Men vad jag försöker säga med det där är att jag förstår att om vi bad ND hålla käften så skulle vi inskränka deras yttrandefrihet och därför även inskränka lite på demokratin, men vad jag inte förstår är hur ni förklarar att 0.1% av befolkningens rättigheter skulle vara viktigare än 99.9% som de hotar med att skada.
Problemet med det argumentet är att ND mcyket väl kan göra det till sitt. I deras ögon är det de som är "den lille mannen" som står upp mot makten och blir straffade för det.
återigen var jag fumlig med orden, jag menade givetvis att den lille mannen skulle ha rätten på sin sida när makten svek demokratin. Den är ju skriven för att användas inom demokratin av demokratiska individer och grupper för demokratiska ändamål. Vad vi har här är en grupp som inte faller inom denna ramen, jag hävdar då att lagen inte ska gälla dem eftersom de har fallit utanför ramen för den.
Så om någon blir upprörd över NDs allmänna plattpannighet och använder sin demokratiska rätt till att skrika "De har fel!" så är det OK, men om de använder samma demokratiska rätt till att skrika "De har fel men har rätt att uttrycka sina åsikter!" så är det inte längre OK? Med det tänket så inskränker man inte bara på de odemokratiskas rättigheter utan även de demokratiskas med ett enkelt "Vi har beslutat att era åsikter, även om de är demokratiska, inte är rätt så nu får ni inte längre utrycka dem.".
Tjaa än har SÄPO inte hämtat varken dig eller mig så jag antar att i nuläget har vi båda den rätten.
Ditt sista stycke motalar min grundtanke. eftersom yttrandefriheten struntar i om du framför en konstig åsikt, så länge den är demokratisk så får du ägna ditt liv åt att försöka få igenom lagförslag om att samtliga polisbilar ska målas rosa eller vad för dum idé du nu syftar på hur mkt du vill, så länge du inte jävlas med demokratin så får du jävlas hur mkt du vill. Det är ingen stor eller särskilt ny avskärmningen och vi skulle inte vara de första som skaffade den.
Nej, det faller under kategorin "smällar man får ta om man vill ha en demokrati".
så alla de stater som inte behöver ta de smällarna är inte demokratier?
/me tycker Organ är ute på djupt vatten när han hävdar att england och Italien är odemokratiska stater.
De enda som har för vana att förbjuda andra ideologier är just kommunister, fascister och nazister. Vill vi verkligen apa efter dem i det hänseendet?
så länge de andra ideologierna motarbetar demokratin jao. Då ska de inte få komma till tals. Vill vi ändra demokrati får vi köra en folkomröstning och sedan fimpa våra grundlagar.
Så länge jag inte tycker saker som enligt din definition är odemokratiska? Personligen tycker jag att din slutkläm motsäger i stort sett allt annat du säger i ditt inlägg.
"Vad jag inte skriver under på är att tillåta antidemokrater att använda demokratiska rättigheter för detta är att legitimera dem som grupper, första steget mot acceptans är att lyssna, nästa blir att försöka hitta likheter och skiljepunkter och sedan kommer det inte ta så långtid innan vi har något parti som ingår en allians med dem, och ni kan inte förneka att det skulle kunna bli så, mitt förtroende för svenska politiker må vara lågt men ibland överraskar de tom mig. "
Tycker jag är extremt tydlig på att du får tycka vad du vill, att det inte spelar någon roll om du säger emot mig, du får hata mig och spotta på allt jag säger, det är din demokratiska rättighet, men börjar du vända dig mot demokratin och hata den är det dags för att som nassarna säger "hata mer, känga ner"