lite nattankar
nazister ska aldrig få komma till tals, om postledningen främjar spridandet av nazistiskt material är det varje sann demokrats skyldighet att stoppa detta. (nej jag tycker inte det är odemokratiskt att hindra antidemokrater från att försöka inskränka demokratin, bevarandet av demokrati är viktigare än yttrandefriheten i sig).
Alltså borde samtliga brevbärare se det som sin medborgliga skyldighet att förstöra materialet om nu ledningen sviker demokratin.
och innan ni kommer med något mjäkigt svar om yttrandefriheten så kan jag redan nu svara "skitsnack!" yttrandefriheten uppstod för att bevara demokratin, ett sätt att se till att den lille mannen alltid ska våga stå på sig mot makten utan att behöva vara rädd för att bli bestraffad för det. Att svensson får det till att yttrandefriheten är till för att odemokratiska organisationer ska få sprida sitt skit får fan nästan mig att rösta oranget själv bara för att påminna folk om vad det är de försvarar. Att tysta odemokratiska grupperingar är inte ett steg mot facism, att låta dem komma till tals är ett steg ifrån demokrati.
Och glöm några argument om att det ligger i demokratins natur att alla ska få vara med och bestämma. Återigen är det något vi svenskar kör på. finns mängder av länder både idag och historiskt(i grekland, världens första demokrati fick endast 20% av befolkningen rösta) som i allra högsta grad tog ställning till vad som var nyttigt för demokratin och inte. inte fan vill jag (eller någon annan?) hävda att tyskland, USA, england eller Italien är några facistländer trotts att de ser till att antidemokrater får det jobbigt.
I sverige kan 99.9% av befolkning bli direkt upprörda, sårade och illamående av skiten som 0.1% sprider och ändå står 99.9% och skriker sig blåa när någon kommer med förslaget att be 0.1% hålla käften. Det är för mig självstympning.
Och för att bemöta ännu ett argument som brukar komma "men vad blir nästa steg då? Ska vi tysta moderaterna också för att du inte tycker om dem?" Vid det laget brukar folk tycka de är jävligt smarta, men det är de inte, de försöker jämnställa två helt skiljda saker. För mig är det inte samma sak att vara ett demokratiskt parti som strävar efter att forma demokratin efter sin tro på vad som är rätt(Moderaterna) och att vara en grupp som utnyttjar demokratin för att avsätta den(ND).
Om ND bröt med sina rötter, rensade ur sina led och blev ett demokratiskt parti med demokratiska mål hade jag inte skrivit detta, då hade jag tyckt de var pantade som inte tyckte som jag gör istället, men nu är inte fallet sådant, nu står de för att de är födda ur skötet på en odemokratisk ideologi, de huserar medlemmar som skyltar med odemokratiska idéer och de har i allra högsta grad odemokratiska mål. För mig är det inte samma sak som moderaterna, men bevisa mig fel och upplys mig gärna till er visa skara om jag har fel.
Detta gäller förövrigt inte bara Nazister, Facister och Kommunister ligger lika illa till i min bok. Jag vill lika lite leva i ett mini sovjet som jag vill leva i ett mini reich.
för att försöka förtydliga nu på slutet innan jag försöker avslutar mitt inlägg.
Detta handlar inte om att jag är rädd för att ta en debatt med antidemokrater eller att jag vill begränsa folks rätt att tycka. Jag tar gärna en debatt på privatnivå och jag är helt för din rätt att tycka saker. Vad jag inte skriver under på är att tillåta antidemokrater att använda demokratiska rättigheter för detta är att legitimera dem som grupper, första steget mot acceptans är att lyssna, nästa blir att försöka hitta likheter och skiljepunkter och sedan kommer det inte ta så långtid innan vi har något parti som ingår en allians med dem, och ni kan inte förneka att det skulle kunna bli så, mitt förtroende för svenska politiker må vara lågt men ibland överraskar de tom mig.
ur min synvinkel borde vi kämpa häcken av oss för att komma på sätt att göra livet lite jävligare för alla som är så pantade att de öppet säger att de är emot demokrati, vi är verkligen för mesiga i detta landet för vårt eget bästa. Vår form av demokrati är ingen gudagiven rättighet och inget vi har haft förevigt så varför behandlar vi den så? :S det är helt ofattbart för mig. Att vinna en demokrati är något som kräver blod, svett och tårar från generationer att förlora den kan inte ta längre tid än att sätta ett kryss på en valsedel. Vill vi verkligen inte ha en humm om vilka kryss det finns på den där valsedlen då? eller är inte demokratin viktig för oss längre? behöver vi ett ny sovjet och ett nytt tredjerike för att folk ska komma ihåg hur fragil vår frihet är? det smärtar mig att tro det.
Edit: fick ta bort [ANT] stämplen tillslut
\Marcus som hoppas (antagligen felaktigt) att folk är vuxna nog att förstå budskapet med hans inlägg istället för att haka upp sig på småsaker som jag felformulerat pga av trötthet.