Konflikter, tasks, antagonism och exposition.
Efteråt började fundera på vad det var som kändes märkligt och kom fram till att det handlade om att jag inte var bekväm med plotkonflikter
Vad är plotkonflikter?
Anledningen till att jag frågar är för att jag har väldigt svårt att föreställa mig konflikter som
inte är plotkonflikter, och som jag inte hellre skulle kalla för tasks, antagonism eller exposition.
Konflikter
För mig är det enkelt: Är det här ett viktigt vägskäl i berättelsen? Är det ett möte mellan åtminstone två olika framåtdrivande rörelser som redan fått sin exposition i storyn? Kommer vad som händer här omdiktera huvudpersonernas agendor framöver? Om svaret på alla ovanstående frågor är "ja" så är det en konflikt. Om man svarar "nej" på någon av dem så är det något annat:
Tasks
Om vi kan "dra ut" på problemet (såsom att säga "det kommer fler vakter!" eller kräva fler konflikter för att inte bara hitta ett vittne utan också få det att tala och ställa upp i domstol, m.m.) så är det bara
tasks. Tydligen räckte ju inte den första handlingen för att lösa problemet och komma vidare.
Antagonism
Konflikter behöver ske mellan
framåtdrivande krafter i storyn. Dessa kan komma från två olika protagonister vars agendor löper över varandra, eller vara två olika krafter inom en och samma person, men det räcker
inte med det enkla motsatsförhållande som råder mellan en protagonist och en sann antagonist. En mördare som bara vill motverka detektiverna tycker inte jag ger upphov till någon konflikt, för... liksom, vad händer om han vinner? Skall historien verkligen handla om att detektiverna aldrig hittar mördaren? Det är bättre att tänka "det här är en konflikt mellan detektivens drift till att fortsätta jobba och kraven som ställts på honom att gå i pension," för det gör att berättelsen har kommit till ett viktigt vägskäl där båda riktningar skulle kunna tänkas vara intressanta. Vi kan tydligt se att situationen vi pratar om är en riktig "konflikt" eftersom
handlingen som utförs inte nödvändigtvis pekar åt varken det ena eller det andra hållet i
konflikten. Om detektiven misslyckas med
handlingen att hitta de avgörande ledtrådarna så säger ju det inte tydligt huruvida han kommer att fortsätta jobba eller gå i pension.
Antagonister är alltså för det mesta tänkta att användas som bollplank och rekvisita i en story. En person som bara säger "nej" och som ställer sig på motsatt sida av en protagonist varenda gång - den figuren har inte en framåtdrivande roll i historien och kan därför inte dra igång konflikter. Däremot kan man använda den figuren som en sorts katalysator i berättelsen för att sparka igång konflikterna och göra dem dramatiska.
Exposition
I en story så ägnar sig berättarna till väldigt stor del åt att presentera rollfigurerna och intrigen åt publiken. Detta händer inte bara i det första anslaget - för att vi skall lära känna rollfigurerna - utan även fortsättningsvis, för att fördjupa det vi redan lärt oss. Det är som ett riff i en rocklåt; vi repeterar det om och om igen för att människor gillar igenkänning och mönster. Så länge som vi alla kan fortsätta spela samma riff så har inte någon konflikt skett. Så länge som TV-serien "Vänner" lät Ross tråna efter en ovetandes Rachel så spelade man ett och samma riff i episod efter episod. Man bara fortsatte att ge exposition åt dessa fixerade roller. Sedan - pang - en konflikt skedde, och plötsligt gick det inte att fortsätta spela samma riff längre. Karaktärerna hade nått ett vägskäl. Alla problem karaktärerna behöver kliva över på vägen till den typen av vägskäl är bara där för att fortsätta expositionen. Ninjan fortsätter att döda vakter för att visa att han är badass, eller detektiven fortsätter att stöta på svårlösta mysterier för att visa att fallet är jättekrångligt, m.m. Dessa hinder fortsätter bara att visa något som redan etablerats i handlingen.
---
Riktiga konflikter är alltså (enligt mig) aldrig tasks, antagonism eller exposition. På vilket sätt skiljer sig mina tankar från dina?
Ett annat problem var att konflikterna var för stora. Jag vill ha ett långsammare tempo och då blir vad vittnet såg ämne för en senare konflikt
Tycker du inte att det leder till "fler vakter"-problemet?