Så, det var det. Jag har sett med visst nöje under natten hur republikanerna tokförlorade, men vissa eh...detaljer...i Obamas segertal fick mig att undra om inte McCain hade varit det bättre alternativet för oss icke-jänkare ändå.
Självfallet, Obama kommer göra ett tusen gånger bättre jobb på hemmaplan än någonsin McCain, men USAs utrikespolitik kommer med stor säkerhet vara fortsatt lika läskig som innan, vilket Obamas tal väl antydde. Det är fortfarande "alla som inte är med oss är emot oss" som gäller, och det är en filosofi jag trodde var förlegad sedan 1204 typ.
Och under de förutsättningarna, givet att USAs utrikespolitik är den centrala frågan i det här valet för hela resten av världen, hade McCain kanske varit bättre för oss. Han hade fuckat upp landets relationer med omvärlden ytterligare (och förhoppningsvis sått split också på hemmaplan), medan risken är att Obama lyckas få till stånd en ökad acceptans för USAs maktmissbruk, intolerans och bisarra hämndlystnad.
Och det, slår det mig, är ett väldigt, väldigt läskigt prospekt.
Å andra sidan, nu har de en president som faktiskt tror på global uppvärmning. Det kan ju inte vara dåligt.
- Ymir, reflekterar