Nekromanti Presidentvalet 2008

Foggmock

Myrmidon
Re: Nåja (hedersindiern uttalar sig)

Krille said:
Indien, som är en federal parlamentarisk republik, har ca 1,1 miljoner invånare, typ 3,5 ggr så mycket som USA.
QFT. :gremgrin:

solvebring

Superhero

Jo, men om man ser det inflytandemässigt, internationellt, lär de ju ändå ligga i lä?

krank

Går ondskans ärenden

Beror det inte lite på vad man menar med "störst"? Till ytam inflytandet eller befolkningsmängden?

Det är lite som de som kallar USA för världens "främsta" demokrati... Liksom, vaddå "främsta"? Enligt vilka kriterier?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag är helt övertygad om att det existerar ekonomisk korruption i USA, men det förekommer nog i alla länder i världen, tror du inte?
USA har betydligt haardare antikorruptionslagstiftning aen t.ex. Sverige och straffen foer de som blir faelda foer saadana brott aer tuffare aen hos oss.

Mekanurg

Vi snackar om det land där företag kan påverka lagskrivning tydligt genom att muta *host* "utöva framgångsrik lobbyering" & "ge strategiska kampanjbidrag".

Sen kan vi ju diskutera sambandet mellan "campaign coffers" & politiskt framgång & bli, tja.. Depprimerade.
Precis som i Sverige, alltsaa. :gremwink:

Snow

Swashbuckler
Mekanurg said:
USA har betydligt haardare antikorruptionslagstiftning aen t.ex. Sverige och straffen foer de som blir faelda foer saadana brott aer tuffare aen hos oss.
Korruption är en sak, men hur är det med att föra krig för ekonomisk vinning?

solvebring

Superhero

Det är lite som de som kallar USA för världens "främsta" demokrati... Liksom, vaddå "främsta"? Enligt vilka kriterier?
Ja, det kan ju verkligen diskuteras.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Mekanurg said:
Likväl befinner sig USA längre ned på Corruption Perception Index (de som ligger före Sverige där är Danmark, Nya Zeeland och Singapore). Du kan också ta dig tiden att här jämföra var The Economist (that Leftist rag) placerar Sverige respektive USA på sitt demokratiindex.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I princip alla krig förs av ekonomisk vinning, det är inte exklusivt för USA.

Wyldstorm

Swordsman

krank said:
Liksom, vaddå "främsta"? Enligt vilka kriterier?
-Deras egna, förstås.. :gremsmirk:
Jag menar, kommer man undan med invasioner och olagliga saker som guantanamo bay, så är det väl bara att köra på...

Dom vinner mediakriget med hästlängder, så unna dom lite hybris nu. :gremsmile:

Mekanurg

I princip alla krig förs av ekonomisk vinning, det är inte exklusivt för USA.
Låt mig nu se här. På vilka sätt kan följande krig ha utkämpats för ekonomisk vinning: Falklandskriget 1982, Kinas invasion av Vietnam 1979, kriget mellan Sovjet och Kina vid Ussuri 1969, Tanzanias invasion av Uganda 1979, Vietnams anfall mot Kampuchea på 1970-talet, kriget mellan Indien och Pakistan 1971, striderna mellan Sovjet och Israel 1970 (jo, faktiskt, fast rejält nertystat)? Jag kan inte se hur någon part i någon av dessa konflikter har agerat för ekonomisk vinnings skull. Upplys mig om jag har fel.

(Ja, jag har medvetet uteslutit moderna krig som USA har deltagit i.)

Mekanurg

Dom vinner mediakriget med hästlängder, så unna dom lite hybris nu.
Jag känner bara ett land som har kritiserats hårdare i media världen över för sina krigsoperationer.
Israel

Wyldstorm

Swordsman

Det är lite att jämföra ett storsyskon som kivas med sitt småsyskon med nån våldigt olokal maffiaboss...
Speciellt som nu maffiabossen verkligen kommer undan med att säga "Ni har inte sett nåt, FÖRSTÅTT?!"..

Mekanurg

The Economist

The Economist (that Leftist rag)
Åh, du menar mitt marknadsekonomiförespråkande socialiberala husorgan. (Jodå, jag skämtar inte. Det där är mitt favoritorgan när det gäller nyheter och analyser.)

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: The Economist

Mekanurg said:
Åh, du menar mitt marknadsekonomiförespråkande socialiberala husorgan. (Jodå, jag skämtar inte. Det där är mitt favoritorgan när det gäller nyheter och analyser.)
Jag hoppas du har nog med förtroende för min allmänbildning för att inse att jag inte på allvar kallade The Economist för vänstervriden -- det var snarare ett försök att ironiskt poängtera att tidningens politiska riktning inte borde ge några särskilda favörer åt Sverige.

Mekanurg

OK, jag ska uttrycka mig glasklart. Jag är yrkesmässig mediabevakare och spenderar flera timmar varje dag med att följa nyheter globalt som bland annat rör USA:s krigföring i Irak och Afghanistan. Min bedöming är rakt motsatt din: USA:s regering har sedan länge förlorat mediakampen.