Prestige och Perspektiv
"Suveränt! Kritik! Och från någon med runt hundrastrecket inlägg, någon som inte är med i storpostarklubben!"
Så tänkte jag först när jag såg ditt inlägg, och började skissa på ett svarsinlägg. Diskussionen hann springa iväg utan mig dock, men det kanske är lika bra, jag fattade lite bättre av att läsa den i sin helhet innan jag nu svarar, och jag har valt att svara på alla dina inlägg i ett och samma svar. Visserligen så meddelade du att du var färdig med den här diskussionen, så känn dig fri att inte svara alls om du inte känner för det.
Vi börjar med detta:
Den större delen av de "gamla rävarna" sprider fler expertutlåtanden och fina ord omkring sig än vad som behövs..
När/Om nyanlända försöker med liknande så får jag känslan av att de tas med alldeles för stor dos skeptism än vad nöden kräver.. (Ibland nästan som om "hästarna" var målen för nån slags verbal "herre på täppan"-lek...)
Jag är en sådan som trivs utmärkt med att "lyssna" så det stör mig inte nämnvärt.
Men vissa nyanlända's idéer bortses alldeles för reflexivt i min ödmjuka åsikt...
Har ni märkt att "Fokus" har varit ett tema i mina senaste inlägg?
Nå, jag var osäker på exakt vad ditt fokus, din poäng, var här, men som sagt: Allt eftersom diskussionen grenade ut sig tyckte jag mig förstå bättre. Jag tyckte mig se att du argumenterar och talar för en "ideologi", ett perspektiv, ett synsätt, snarare än en specifik åsikt. Nå, det tycker nog de flesta, så för enkelhetens skull så ska jag dela upp det du skrivit i tre punkter.
[*]
Prestige på forumet.
Först av allt, du påpekar att forumets diskussioner till viss del handlar om verbal "herre på täppan"-lek.
Jag håller faktiskt till stor del med dig, jag kan iallafall verkligen känna igen mina egna tankar, iallafall om jag har förstått dig rätt. Jag har själv alltid haft idealet att hålla diskussionen objektiv och klar, men jag avviker lite från din uppfattning också, det märkte jag allt eftersom jag läste tråden, speciellt din diskussion med Han - Jag tror att jag är mer benägen att betitla sådant här för Perspektiv, snarare än Prestige. Det är samma sak.. Fast från ett annat Perspektiv.
Och det är just därför jag ville börja om från början med en genomgång av allt du har diskuterat med de andra i ett enda inlägg, snarare än att väva in mig i trådar. Jag ville reda ut. Jag strukturerar det här på mitt sätt för att jämföra, så se det inte som att jag försöker böja dina ord - Men det är ändå upp till dig att rätta mig när jag inte har förstått dig rätt.
Låt mig förklara mina tankar om Perspektiv och Prestige.
Prestige var ett ord jag använde en del på forumet förr, och anklagade folk för.
Vad jag menade var att folk tog diskussion personligt, tolkade "motståndarens" resonemang som angrepp när de kunde tolkats som observationer, argumentation för att ha rätt snarare än att komma fram till något.. osv. Därför så tappade diskussionen fokus. Man fokuserade på mig mot dig, snarare än att komma fram till något.
Så man kan säga att "Prestige" handlade om självdistans i diskussion.
Det gör Perspektiv också.
Jag tror inte att folk tar behöver hamna i "prestige-diskussioner" om de inte har ett sådant perspektiv. Men att ha olika perspektiv i diskussionen behöver inte betyda att man försöker vinna "prestige" i ordets ursprungliga mening - Man kanske bara har villat bort sitt fokus i filosofiska diskussioner snarare än diskussioner om situationen på forumet.
Sedan kan man tycka att det är lite kaxigt att peka på folk och säga att de saknar perspektiv, fast det är inte det jag försöker göra. Jag pekade på folk och anklagade dem för "prestige" en gång i tiden, fast nu tror jag att jag är lite mer ödmjuk.
Så, jag försöker inte ogiltigförklara någon eller vinna prestige med detta. Jag försöker bara ge mitt perspektiv, så att jag, och kanske andra, kan förstå bättre.
Sedan så kan man ju tycka vad man vill om de här tankarna, men poängen med dessa utläggningar är för att jag ska veta om Lord of Muppets tänker likadant.
Och detta, mina vänner, var ett exempel på hur man kan försöka hålla sitt perspektiv till diskussioner. Iallafall som jag ser det.
Nå, jag tror iallafall att du tänker ungefär likadant, fast att du inte gör uppdelningen mellan prestige och perspektiv som jag gör - Jag föreställde mig det efter att ha läst saker som dessa:
Men det skadar aldrig att syna sig själv i sömmarna lite då & då, så man inser varför man gör som man gör & kan lära sig av andras misstag & de misstag man kunde ha gjort.
-Ah, självdistans och kritisk granskning.
"Är det bara jag som tycker att vi är väldigt OT nu - eller är detta rent utav ett typexempel på "Prestige på forumet"?"
Vi är SÅ ett typexempel.
-Och här säger du att ni hamnat i "Prestige på forumet" när jag skulle sagt Perspektiv istället för Prestige.
Så jag tycker mig se att detta är en av dina poänger.
Sedan är frågan hur allvarligt du tycker att det är:
Rangordnande & klapa-varann-på-ryggen -system är väl rätt mänskligt..
Och forumet är väl bara en massa människor tyvärr.
Eftersom du svarar på hans inlägg med det här så borde du ju mena att det finns ett problem
-Men å andra sidan, låt oss ta ett annat perspektiv: Vad du säger är att forumet är som vilken grupp människor som helst - Inget att bry sig om, kanske? Det är ju ungefär vad du sagt i tråden, att det bara var en observation.
[*]
Folk ordbajsar och använder tjusiga termer.
Nästa punkt. Detta är alltså ett resultat av den föregående punkten - Vad du säger är att man försöker verka smartare, vinna prestige, genom att använda tjusiga ord, retoriska bortkollringar, och så vidare. Inte sant?
Det här får du gärna gå in på mer, för här är jag mer osäker på exakt vad du menar. Vad sägs om att vi tar några av mina poänger, nu när jag tagit två av dina?
[*]Jag har själv svårt att hänga med i riktigt harvande diskussioner ibland där man ältar och böjer något i en flod av inlägg - Och ibland så undrar jag om inte liknelserna (Det är Krille, Rising och Troberg som brukar använda en massa liknelser, va?) har övergått till att vara en tävling i bra liknelser snarare än en diskussion om det egentliga ämnet - Jag får känslan av att man diskuterar med
liknelsen som utgångspunkt snarare än det aktuella ämnet.
Ta inte illa upp grabbar, vad jag säger är egentligen bara att jag inte hänger med ibland.
Men nu så pekar ju Lord of Muppets på det här som problem, så jag tog upp det för att kolla om det var något sådant här han menade, snarare än att anklaga någon.
[*]Du får gärna beskriva mer exakt vad du menar med det här - Är det något du kan peka ut exempel för, eller är det mer ett symtom som visar på "Prestige på forumet"? Det vill säga, var din poäng att det finns "Prestige på forumet" snarare än att folk använder komplicerat språk? Jag menar, jag kan tolka det på två sätt:
1)På forumet försöker man vinna prestige, och det märks på språket. Vad du menade var alltså bara en omformulering av att "folk försöker vinna prestige" - När nybörjare försöker hävda sig så knuffas de snabbt undan.
2)På forumet använder man en massa krångliga och tjusiga termer, man hittar på egna termer som dockskåp osv, som använder ens egna perspektiv och strukturer, och som ger en lite mer "rätt" på så vis (Precis som jag tar det du skrivit och sätter i egen struktur, nyahaha..) - När nybörjare försöker sig på det här blir de avfärdade.
[*]Och vad sägs om mitt språk, till exempel? Jag har använt en massa krångliga ord och resonemang både i detta inlägg och tidigare, och eftersom jag använder mina egna strukturer kan man nog säga att jag försöker böja resonemangen till min fördel..
[*]Jag kan ge min egen åsikt på att använda komplicerade ord och facktermer: De hjälper en att utrycka komplicerade saker. Se vad
Rising har att säga (Varning, det inlägget är stort - Det kan vara lite knepigt att koncentrera sig på detta inlägg som är mastigt nog som det är, och samtidigt sätta sig in i Risings, om du inte redan gjort det..) om att skapa egna termer - Det ger en något att utgå från, folk förstår bättre vad man menar.. Jo, faktiskt. Ifall man djupgånde vill diskutera nyanserna i något så kommer man behöva speciella ord. Sedan vet jag inte om det här var något du vände dig mot, men nåja.
Nästa punkt!
[*]
Språket på forumet.
Om jag skulle försöka summera mina tankar (till något vettigt) så skulle dom nog vara:
Om en genial idé uttrycks i dåligt språk, gör det idén självt mindre värd?
Hmm? Det här känns som ett avsteg från tidigare inlägg?
Visserligen kan man säga att det här kommer från föregående punkt, (Folk ordbajsar och använder tjusiga termer.)precis som den punkten kom från punkten innan den., (Prestige på forumet) Men inte kan man väl säga att detta är en sammanfattning av det andra du skrivit?
Jag antar att du började beskriva ditt perspektiv för att motivera dina tidigare poänger, och sedan när det plötsligt var ditt perspektiv som diskuterades in och ut så bestämde du dig för att få till en annan poäng med det, så att det fanns någon poäng? Det vill säga, det här har inget direkt med den ursprungliga frågan att göra? Du får gärna reda ut det här lite också.
Här tror jag också att diskussion pågår med lite annorlunda utgångspunkter, lite annorlunda perspektiv.
Vad Lord of Muppets säger är att en idé som utrycks dåligt är lika mycket värd som en idé som utrycks bra, och vad ni andra säger är att ni inte orkar läsa slarvigt skrivna inlägg - Detta är egentligen två olika ämnen, men ändå så pågick det en debatt mellan dessa två poänger.. Har jag fel?
Jag tycker att bägge är helt självklara. Så klart att en idé alltid är den samma även om den utrycks dåligt (Så länge inte beskrivningen är så oklar att idén förvandlas till något annat, såklart) och så klart att jag inte orkar läsa helt oläsliga inlägg. (Det var väl mest en diskussion om smärtgräns för otydlighet antar jag) Fast helt hopplösa upplever jag inte att inläggen är, i värsta fall får jag be om en förtydligan till vissa bitar, och jag orkar läsa slarvigt skrivna inlägg.
Så, med det bakom oss vill jag klara upp lite till. Det här saxade jag från din diskussion med Han:
Du verkar ju fullt & fast hålla med om att prestige på forumet är ett ytterst påtagligt fenomen, så jag är nog rätt nöjd där..
Vad skrämmande är, genom att försvara något som egentligen inte angripits har du snarare bevisat att "Prestige på forumet?" finns än motsatsen.
Vad jag tolkar det här som är alltså att Han har ett annat perspektiv, tar det du säger på ett annat sätt än hur du tar det när du skriver det. Du kan väl fortfarande kalla det "Prestige" om du vill, men jag tycker att det är mer konstruktivt att kalla det perspektiv - Han skriver inte det här för att vinna poänger utan snarare på grund av misstolkning.
Det är egentligen bara en omdefinering av samma sak, som sagt, men det ger en ett annat.. perspektiv.
Det gör också, tycker jag själv, att det känns mycket mindre seriöst - Det här är inte något som behöver komma ivägen för diskussioner. Ifall det här är ungefär det samma som du menar när du skriver:
Jag tycker personligen att rätt många strävar att kliva upp på riiiiiktigt höga hästar...
Men det är roande att beskåda, så jag har inga problem med det.
..så tycker jag alltså inte att det är ett så stort problem. Men du får gärna förklara mer konkret.
Rangordning ges till viss del av antal inlägg, även som du säger av familiaritet, andras respekt av detta spelar även an, du smittas av dessa vare sig du vill eller inte..
Och det här kanske jag också ser som rätt odramatiskt. Jag menar, ifall du bara menar att man ser upp till folk lite subtilt, spelar det så stor roll? Ger man inte de okända samma
chans ändå? Det vill säga, jag vet ungefär vad jag tycker om Vitulv när jag inte läser hans inlägg, men jag bedömmer ändå hans och Grisodlare Bjunko inlägg på samma sätt. Eller är det kanske bara jag som är.. "tolerant"? Iofs, på sätt och vis blir ju Bjunko utanför i vilket fall som helst.
Yeah. Jag la ner en del tid på det här inlägget, så om du svarade så vore det.. hmm.. bra.
Slutet hastade jag nog igenom lite för mycket, och utforskade inte på samma sätt som jag utforskade din grundläggande syn på saken, men kanske det var det jag verkligen ville, eller så rann orken ur mig. Jag kanske kan diskutera det ordentligt ifall du svarar. Äh. Att klargöra utgångspunkter och bjuda in till omstrukturering kanske är tillräckligt bra för ett inlägg.
Och jag som hoppades på att lägga mig "tidigt" inatt, hå hå ja ja..