Nekromanti Problematisering i Maid RPG

Minimoni

Homelander
För mig blir det lättare att generalisera i text då det kräver mindre textmassa, detta då min MS gör att jag numer har svårt att skriva även på min Ipad. Så om jag fattar mig kort och tar genvägar så är det i alla fall en anledning. Samma sak om ni ser felstavningar där bokstaven som är fel är den som är bredvid den korrekta, en del dagar numer är mina fingrars finmotorik inte vad jag vill att den ska vara.

Vill också säga att både jag och min fru gillar diskussionen, hon har länge varit kritiskt till mycket i sitt eget land.

Förlåt för OT,

Cassius

Hero
Minimoni! Sluta be om ursäkt! Du har inte gjort/sagt/skrivit något fel eller konstigt. Allt du har skrivit är helt begripligt och inte märkligt alls.

Minimoni

Homelander
Cassius: Tack :) jag ville bara be om ursäkt eftersom jag vet att jag lätt generaliserar och en av mina mindre smickrande drag är just att jag gärna drar alla över en kam. Tror dock att jag blivit bättre på det men ibland så skriver jag klumpigt.

Men super att jag har gjort mig begriplig :)
Nu blir det paus då vi ska ha Ashoka-Tano maratton hemma och titta på alla avsnitt hon är med i, i de tecknade star wars serierna.

Ha en bra dag forumiter!

Arazand

Veteran
Björn den gode;n147332 said:
Hur är det med Tokyo Brainpop, har det spelet samma problem?

Vet inte om det har samma problem. Men spelet är skrivet av amerikaner så jag tror att det är mildare om inte annat.

Arfert

Facit
Konstaterar bara att japan är konstigt ibland (se bild). Och japanska snubbar ibland är pervon. Säkert japanska rollspelande killar också. ;)

(Samlartrosor ...fast ”used” betyder nödvändigtvis inte used.)

RasmusL

Champion
Arfert;n147370 said:
Konstaterar bara att japan är konstigt ibland (se bild). Och japanska snubbar ibland är pervon. Säkert japanska rollspelande killar också. ;)

(Samlartrosor ...fast ”used” betyder nödvändigtvis inte used.)

Sverige också...

(obs utdaterad bild)

RasmusL

Champion

Mjaoao, det är ju väldigt oproblematiserande men innehåller inte alls lika knepiga teman (att döda demoner med hjälp av psykiska krafter VS få bonustärningar för att ligga med chefen).

Arfert

Facit
@Rasmus: Det där var ett konstigt svar. Mitt var humor. Vet inte om ditt var menat som det.

Minimoni

Homelander
Jag har sett de där automaterna som säljer använda trosor. Vet inte om de är "äkta använda" då jag inte velat göra några närmre undersökningar. Men automaterna existerar på många ställe där det säljs "nördprylar" så som spel och liknande.

Arfert

Facit
Enligt uppgift så är de "som använda", inte använda på riktigt. Men jag är ingen expert.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Okej, nu återgår samtliga till att antingen:
a) Diskutera Maid RPG
b) Diskutera i en annan tråd

RasmusL

Champion
Arfert;n147405 said:
@Rasmus: Det där var ett konstigt svar. Mitt var humor. Vet inte om ditt var menat som det.

Jag ser ungefär lika mycket humor i båda och jag tycker att det är lite samma-lika med Maid-grejen: Vill vi skratta åt eländet så har vi vita män privilegiet att göra det men vi kan även använda det privilegiet till att förändra det problematiska. Det var byggstenar för denna förändring jag frågade efter i ursprungsfrågan men om de inte finns där kan spelare givetvis tillföra dem själva. Vi måste inte, och jag tror inte att någon "förstör världen" för att de fniss-spelar blyga tonårstjänarinnor som inte vill annat än att tillfredsställa sin medelålders Mästare men jag är samtidigt ganska säker på att det inte gör världen till en bättre plats.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är ett gammalt fan sedan originalversionen av Panty Explosion så jag kanske inte är så saklig som jag inbillar mig, men jag erbjuder ett svar i alla fall.

Likheten mellan Maid och Tokyo Brain Pop är väl att spelarna förväntas spela kvinnliga rollpersoner i första hand. Robotar eller män som crossdressar förekommer i båda spelen också. I Maid är de pigor, i Tokyo Brain Pop är de skolelever. De anspelar såklart båda till anime och manga också, men som sagt så är Maid ett japanskt spel medan Tokyo Brain Pop är ett amerikanskt spel i japansk setting.

Skolflickorna sexualiseras i princip inte i Tokyo Brain Pop och lite beroende på hur ser det så verkar alla relationer som gestaltas vara heterosexuella (så inga vältrande i lesbiska japanska tonårsflickor vilket verkar vara ett motiv många förväntar sig). Det ingår ett avsnitt vid namn "A quick guide to Japanese high schools" där det finns avsnitt om självskadebeteende, övergrepp och mobbing. De avsnitten utgår från verklighetens Japan och inte genre eller fiktion.

Det mest problematiska med spelet tror jag är att det kan vara exotifierande, både när det gäller Japan och när det gäller kvinnor (”ett rollspel där man spelar japanska skolflickor istället för Space Marines” typ – går säkert att dra någon klok parallell till exploateringsfilm om man tänker på det ett tag), och det lätt kan halka iväg till att återskapa motivet "tjejer är naturliga mobbare" som är väldigt vanligt i mycket populärkultur som fokuserar på unga kvinnor i skolmiljö.

zonk

muterad
RasmusL;n147472 said:
[...] jag tror inte att någon "förstör världen" för att de fniss-spelar blyga tonårstjänarinnor som inte vill annat än att tillfredsställa sin medelålders Mästare men jag är samtidigt ganska säker på att det inte gör världen till en bättre plats.
Tja, allt beror ju på vilken nivå man lägger saker. Att kliva in i någon annans skor i rollspel kan nog vara ganska omvälvande om det görs rätt. Eller rentav även om det bara görs på skoj. Men självklart kan det lika väl sjabblas bort.

Hursomhelst, så länge man är medveten om vad man spelar/läser/ser på, tycker jag ändå man kan ta del av saker som har problematiska värderingar - eller där det förekommer brottsliga eller gräsliga handlingar.

Mundo

Myrmidon
DeBracy;n147483 said:
och det lätt kan halka iväg till att återskapa motivet "tjejer är naturliga mobbare" som är väldigt vanligt i mycket populärkultur som fokuserar på unga kvinnor i skolmiljö.
Sen är ju frågan om det är okey att göra det eftersom de har självdistans nog (antar jag) att säga att de spelar en anime/manga, de spelar inte "riktiga" skolflickor i en riktig skola. Och lirar man i en anime/manga så får man ju spela med på anime tropes också. Jag skulle bli sne om jag spelade att manga/anime spel och inte fick göra alla dumma anime tropes, det är lite det världen/spelet går ut på, oavsett om det handlar om skitkonstiga hårfrisyrer/färger, töntiga skoluniformer eller senpai-relationer. Så länge jag själv inser problemet med en senpai relation så är det väl okey om jag spelar det?

Det är lite som att sätta sig och spela ett Warhammer dungeon-kräl och försöka problemtasiera hur orcherna framställs. En sak i taget, allt har sin tid, som Alfons kedjerökande pappa säger.

Sen finns ju också risken att man går för långt... (Jag köpte det skinnet dag ett efter release. No regrets!)

Maidlover

Veteran
Jag själv hade både spelat och spelledat Maid RPG, till o med äger en fysik kopia av boken sedan den släpptes. Jag håller med om att Maid är inte helt politisk rätt och japaner har inte samma syn som oss.

Jag anser Maid är inte så problematisk, snarare mycket bättre och roligare än FATAL rollspelen. Den blev bara problematisk om du tar det med stort allvar. Jag har haft både killar och tjejer i Maid rpg och jag stötte inte på någon problem än.

Men du skall tänka på att den är rollspel och den KAN INTE tvinga dig, bara spelledare kan tvinga det. Om du känner obekväm när du spela, då är den inte rollspelen fel snarare spelledare fel som låter det hända eller tvinga dig i obehagliga situationer.

Kalil

Swordsman
Kan man problematisera ironiskt? I så fall är det vad Maid rpg gör. Annars är spelet nog mer problematiskt än problematiserande.

RasmusL

Champion
Maidlover;n147649 said:
Den blev bara problematisk om du tar det med stort allvar.
Nej, tyvärr så är det ju precis tvärt om här! Jag gör en tråd om detta imorgon!

Max Raven

T12-kultist
Maidlover;n147649 said:
Jag anser Maid är inte så problematisk, snarare mycket bättre och roligare än FATAL rollspelen. Den blev bara problematisk om du tar det med stort allvar.
En av FATALs stora problem (och MYFAROGs), utöver dåligt hantverk i skrivandet och regler, är nog att författarna tar sina verk på allvar. Det påverkar förstås hur spelarna tolkar spelet, men det finns lite underförstått att genrekonventioner och simulation av genren inte är det samma som att man aktivt stöttar sunkiga värderingar - eller motarbetar dem. Hade det gjorts så hade det förstås lätt kunnat bli en von-Oben-text som nog missat spelets mål - att köra klyschig harem-anime-med-maids*.

Men jag snackar förstås ur ett perspektiv där jag tycker att man kan plocka port saker som är obekväma i spel och nog skulle kunna köra MAID eller köra i genren någon gång, så länge det är med en mogen grupp. MEN: Hade någon velat köra ett Stefan & Krister-stuk-buskis-rollspel med mig så hade jag långsamt backat bort från den personen. Det är onekligen så att folk finner olika saker roliga. :)

Så nej, jag håller inte med RasmusL. Men förstenade elefanter i växthus och allt sånt där. :)

* Det känns lite smalt. Utöver Maid-café och viss fascination med dem finns det, vadå, fyra serier med maid-harem?

Mundo

Myrmidon
RasmusL;n147669 said:

Nej, tyvärr så är det ju precis tvärt om här! Jag gör en tråd om detta imorgon!
Kan vi göra den utan asylboende-bränder pls? <3