Om jag någonsin skulle skriva ett mysterielösarspel där man löser mysteriet
på riktigt, så skulle jag använda mig av idéerna
här borta . Närmare bestämt tredje inlägget, av användaren clehrich.
Kort sammanfattning:
- Spelledaren bestämmer vad som egentligen hände, funderar så mycket hen orkar på vad de synliga resultaten borde vara (ledtrådar)
- Spelarna undersöker platsen, hittar så många ledtrådar de kan
- Spelarna funderar emellan sig och försöker hitta på olika fall som, om de var sanna, inte säger emot resultaten
- Spelarna tänker ut, baserat på hur verkligheten brukar funka, vilka resultat som borde gå att hitta ("Men om mördaren flydde genom fönstret borde det finnas fotspår i rabatten, kollade vi det?")
- Eventuellt behöver de också ta reda på "hur verkligheten brukar funka" om det till exempel finns ett exotiskt gift eller så vars effekter man får kolla upp
- Spelarna går tillbaka till platsen och ser om de ledtrådar de förutspått finns där
- När spelarna har spikat ner det till bara ett fall som stämmer överens med verkligheten gör de en plan för att konfrontera förövaren
- Spelarna konfronterar förövaren
Men ta och läs det där inlägget, det förklarar bättre än jag.