Terry Brooks - Shannaras ättlingar
Det här är den första fantasy jag själv ägde. Pocketboken slets ut av idogt läsande och både fram-och baksida försvann. Jag tror jag fick tag på den på något bokbord i mellanstadiet, och sen var jag fast.
Handlingen
Vår värld heter De Fyra Länderna. Vi har de klassiska fantasyraserna alver, dvärgar, människor och troll som bor i varsitt land, sen lite gnomer, mystiska magiväsen, spindelgnomer, ödlefolk, och annat lattjo dessutom. Men det spelar mindre roll nu - för den onda Unionen har de senaste hundra åren ockuperat mer och mer av länderna, från sin hemvist söder om kartan. Nu har de så gott som allt av De Fyra Länderna under sin tumme - undantaget trollen i det bergiga Nordlandet. De är en ondskefull fasciststat, som förbjudit magi, pysslar med slavhandel, drivit alverna ur landet och avsätter både kungahus och folkvalda rådsförsamlingar.
Men de är ändå inte det stora problemet - det är skuggonerna. En mystisk art av magiväsen, som äter den lilla magi som finns kvar i De Fyra Länderna, och dessutom människokött. Det är ett jobbigt läge, helt enkelt.
Våra hjältar kallas till dödens sjö Hadeshorn, där druiden Allanons ande stiger upp ur sjön och talar om för dem att det bara är de som kan rädda världen, var och en av dem på sitt sätt. En måste återupprätta den druidernas orden. En av dem måste hitta de försvunna alverna. En av dem måste hitta Shannaras Svärd, och med det besegra de onda skuggonerna.
Våra hjältar
Vi har de tre huvudrollerna, alla ättlingar till den gamla hjältesläkten Ohmsford. Men det var trehundra år sedan - eller ännu mer - som alla hjältedåd hände, när tre generationer Ohmsford räddade världen, var och en på sitt sätt. Sen har vi en extra Ohmsfordbror, en ättling till det gamla kungahuset Leah (numera kreatursbönder) och förstås ledaren för motståndsrörelsen och några jeppar som ingår i den.
Den här boken följer mest bröderna Par och Coll Ohmsford, tillsammans med Morgan Leah. De är gamla barndomsvänner, och är alla aktivt emot just Unionen. Par har nämligen ärvt den gamla ohmsfordska Önskesången, som gör att han kan sjunga fram illusioner. Den använder han och Coll för att berätta historier om de gamla hjältarna och legenderna som underhållning. Inte tillåtet alls, enligt Unionen. Morgan Leah är skeptisk till att kungariket Leah inte är fritt och sådär - ni vet.
Författaren och tid och sånt
Terry Brooks skrev egentligen tre böcker tidigare i serien - det som i boken refereras till som myter och legender. Men det visste ju inte jag när jag läste den här. Och när jag läste dem i efterhand tyckte jag redan då att de var klart sämre än den här sviten - särskilt den allra första boken Shannaras Svärd.
Det jag gillar är att han inte bara skriver uppföljare på uppföljare om samma jeppar - utan att det är generationshopp. För det funkar hur bra som helst. Han har en total koll på nysstidshistorien, inte bara “för tusentals år sedan” som det brukar vara i fantasy. Sak X hände för trehundra år sedan, och sedan var det lugnt bra ett tag. Men sen kom Unionen för hundra år sedan, och tog långsamt över De Fyra Länderna. Man känner hur det händer lite i taget, och hur världen verkligen såg annorlunda ut för bara tio år sedan - för att inte tala om när huvudpersonernas föräldrar var i deras ålder. Det hjälps extra mycket av just generationshoppen sedan förra böckerna, men det är mycket i det genomtänkta också.
Sen är prologen perfekt anpassad till målgruppen. Mystik. Ball magi. Druidspöke. Uppmaning om att rädda världen. Mottagaren är ännu äldre än spöket - nästan tusen år. En urgammal ätt som måste kallas in. Allt det där som gör att man får gåshud när man är elva.
Tyvärr lever inte resten av boken upp till prologen.
Det som inte flyter
Språket är inte så bra. Det är extremt mycket beskrivande och väldigt lite visande. Det märks extra mycket de ytterst få gånger Brooks låter oss se in genom ett fåtal karaktärers perspektiv och man snabbt fattar karaktärernas drivkrafter, tankar och mönster. Men sen är de från utsidan igen och Brooks säger uttryckligen “han var sur” istället för att visa det. Inga metaforer eller omskrivningar här inte. Det är snudd på ingen poesi i språket, allt bara är.
Översättningen kan vara skyldig till det här, för det är verkligen en lat översättning. Jag vill inte säga dålig, eftersom jag inte läst originalet, men det är massor med namn som bara är på engelska utan ens ett försök till översättning. Berget Spire’s Reach, till exempel. Huvudpersonen Walker är ett annat. Men spelar det någon roll när man är elva? NEJ! Då är engelska tufft! Till och med tafflig svengelska är ballare än svenska!
Dessutom är världsbygget rätt taffligt. Det finns en kultur, förutom några enstaka stammar av galningar ute i vildmarken. Det finns inga typiskt dvärgiska namn, ingen typiskt Leahsk arkitektur, inga typiskt mänskliga sedvänjor eller något annat som skiljer de olika folken åt. Allt är samma gröt. Jahapp.
Jag får konsekvent känslan av att farbror Brooks bara satt sig vid sitt skrivbord och skrivit utan att tänka på att det ska hänga ihop. Trots att våra hjältar kutar runt mellan städer och byar en hel del ser de aldrig en enda bonde eller åker. Hur får de mat till städerna? Varför kan man slå sönder svärd som om de var gjorda av pepparkakor? Och så vidare…
Men ändå, så att säga
Det är rule of cool på i stort sett hela boken. När de når ett problem väljer Brooks konsekvent det han tycker är den ballaste vägen ur det. Lägg till, inte dra ifrån. Det är självklart att de måste hitta en mystisk mutant i kloakerna för att komma vidare, istället för att bara komma vidare själva. Det är självklart att den magiska ädelstenen inte bara finns i en grotta - det måste ju vara djupt in i en uråldrig gravkammare, där kungar legat på lit de parade och sfinxer i sten förhäxar alla som försöker gå in. Det är självklart att skurkarna inte bara har med sig en katapult till belägringen - de har både en förrädare på insidan och ett supermonster som sitt hemliga vapen, något större än en drake och närmast kan beskrivas som en korsning mellan en shoggoth, Loch Ness-monstret, och en köttkvarn med metallplåtarna kvar. Ballt.
Det är också en sjujädra
fart i språket. Det är sällan tråkigt. De oändliga partierna i Wheel of Time där folk bara sitter och pratar om samma sak tusen gånger, eller bara upprepar samma mönster gång på gång på gång händer inte här. Brooks hjältar hinner med mer äventyr här i bara första boken, än vad Robert Jorden lät drabba sina hjältar i de fem första i sin serie. Det är genuint uppfriskande.
Någon sorts omdöme
Handlingen är minst lika episk som i alla annan “vi ska rädda världen”-fanasy, men det är inte alls någon litterär kvalitet. Är det ballt nog att det skrivs om alver och dvärgar och magiska svärd? Då kommer du gilla Shannaras Ättlingar. Behöver du komplexa karaktärer, inbjudande berättarspråk och ett trovärdigt världsbygge? Då ska du leta vidare.
Det här är med andra ord definitionen av helt okej bruksfantasy. Vore det en måltid vore det fiskpinnar och makaroner, serverat med mellanmjölk. Porslin och bestick från Ikea.
Inget jag någonsin kommer hylla, men jag blir inte arg på att jag slösat tid på den. Man blir sällan arg på fiskpinnar och makaroner heller, men ingen äldre än elva har det som favoriträtt.