Conan the Adventurer (TV 1997)
Avsnitt 14 - Red Sonja
View attachment 21577
Photoshoppandet på DVD-omslaget är snyggare än specialeffekterna i avsnittet
Conan? I min TV? Det är sannolikare än du tror
Det finns inte bara en, utan
tre TV-serier baserade på farbror Conan. Nittiotalet var en tid för fantasy-TV, och vad passar då bättre än att ge rollen som Conan till en av Schwarzeneggers polare som själv har vunnit ett gäng kropsbyggartävlingar?
Jag valde att inte se hela TV-serien. Så galen är jag inte. Jag valde att bara se det avsnitt internet gett högst betyg - avsnitt 14: Red Sonja. Nu kör vi.
Dä plått
Conan och hans lilla kompisgrupp råkar se en grupp skurkar transportera en ung fånge. Strax efteråt kommer Röda Sonja ifatt, och säger att hon är på jakt efter den där fången - en trollkarl som har lärt sig ungdomens magi och kan göra folk unga igen. Han transporteras till en gammal kung som vill bli få ungdomen åter.
De gör följe, råkar ut för lite actionscener, och gör en plan för att lyckas rädda trollkarlen inne i kungens slott. Sedna utför de planen, lurar kungen till att förvandla sig själv till en hundvalp, och smiter ut på nya äventyr. Slutet gott, allting gott.
Nittiotalet var en ond, ond, OND tid
Åh herreminskalman. Brigitte Nielsen kom tillbaka, (nästan) allt är förlåtet. Det här var katastrofdåligt.
Om det här är det
bästa serien har att bjuda på är det inte konstigt att Conan-TVserien bara fick en säsong, när Kevin Sorbos Herkules fick 6, plus två spinoffer. Fasen, till och med Sinbad Sjöfararen som gick på TV4 i min barndom var bättre än det här.
Det finns inte en enda sekvens i det här avsnittet som får mig sugen på att se mer. Allt är parodiskt låg kvalitet. Dialogen är urusel, levererad av folk som inte kan skådespela. Möjligen undantaget Danny Woodburn. Manus är proppfullt av uppenbar filler, med actionscener som slängs in ba’ för att. Alla försök att locka till skratt får mig att sätta huvudet i händerna och känna mig som om jag borde gå och se över mitt premiepensionsval istället. Blä.
View attachment 21579
Conan och Röda Sonja. Känner ni den råa sexuella energin avsnittet försöker lura oss det finns mellan dem?
Actionscenerna sen? Dåligt koreograferade, skakigt filmade i närbild (antagligen för att dölja de usla fajterna) och nästan ingenting görs för att skapa intressanta lösningar på knepiga problem. Bara X kämpar på sida A, Y kämpar på sida B och sen slåss de. De enda jag kan komma på som är det allra minsta kreativt är när de slåss i en bar, och Conans polare som i vanliga fall slåss med stav inte kan det inomhus, så han gömmer sig bakom en stege, och använder den som någon sorts avstamp för ett akrobatiskt slåssande.
Skådisarna? Herreminje… Det går inte att beskriva hur kasst det här är. Hur kan casting inte ha sett problemen här redan innan de började spela in första avsnittet? Ralf Möller ser ut som en Arnold från wish, visst. Det är en del andra med som ser bra ut på en actionfilmsaffisch. Men ingen av dem kan skådespela. Eller göra rimlig action. Möller maler på med sitt svärd och ser rimligt bekväm ut, men hon som spelar Sonja ser ut som om hon aldrig hållt i svärdet förr. Ingen av dem låter heller som något annat än dåliga högläsare när de försöker leverera dialog.
Huärk.
Men hur ser allt ut egentligen?
Produktionsvärdet är dock det värsta av allt. Jag kan gå med på att allt ser ut som hej kom och hjälp mig i kläder. Men att Conan och hans machomän inte har rödbrända axlar är fånigt, när de kutar runt i bar överkropp hela tiden. Sonja är klädd i en bikini och en mantel, och fine. Det är nittiotalsexism. Det var tiden, så jag kan rulla med ögonen och gå vidare. Men hon borde fan också vara lika rödbränd och fnasig som de andra borde.
Men produktionsvärde var det ja. Inte solbränna.
Det är så extremt uppenbart att allt är filmat ute i vildmarken för att spara pengar. Det finns inte en spänn att spendera här på annat än det ABSOLUT nödvändigaste. Kungens stora slott i slutet består av en vägg (det är hela utsidan), ett oupplyst tronrum där vi bara ser honom och tronen, samt ett hörn av en fängelsehåla. Om jag tyckte det såg billigt ut förr är det ingenting mot hur det ser ut här. Det är bara skräp. Så gott som allt är dessutom filmat liiiiite för inzoomat, för att dölja alltings billighet kan jag tänka mig. Massor med scener i halvbild, eller till och med bara ansikten.
View attachment 21578
Från vänster: Conan, oskyldig förbipasserande #41 och Röda Sonjas peruk. Interiör: ful bar
Den gamle kungen är så uppenbart en filur i lösskägg och peruk, och jag kan inte för mitt liv förstå varför de ger honom ett okej lösskägg, men den sämsta peruk jag sett i hela mitt liv. Skägget köper jag som riktigt hår, även om det ser påklistrat ut. Men peruken är gjord av billigast möjliga plast, sånt du kan köpa på valfri leksaksaffär. Det är så fult så jag får lust att deklarera också, inte bara kolla över premiepensionsvalet.
TLDR
Nä. Det här var så dåligt att jag tvivlar på att man ens kan hitta glädje i det om man är en sån som gillar att skratta åt dålig film. Jag kommer inte lägga en minut till av mitt alldeles för korta liv på den här TV-serien.
Men om du vill, av någon märklig anledning, finns
hela på tuben. Du kan ju alltid sätta på något avsnitt när du vill att folk ska gå hem.
Men annars, låt bli. Det är roligare att se över skatteverkets regler kring årsbokslut för egenföretagare och ekonomiska föreningar än att se det här.