Projekt Conan!

Khan

Kondottiär
Conan the Barbarian (2011)
Conan igen! Barnförbjuden, med våld, blod och barnförbjudna inslag! Det har vi inte sett sedan 1982! Betyder det en bra film? Tyvärr inte.

1736962578388.jpeg
Här har vi hjälten, räddningsoffret, skurken och skurkens dotter. Balltufft. Särskilt på spanska.

Dä plått
Precis som förra gången börjar vi i Conans barndom, som Howard aldrig tyckte var värt att berätta något om. Conans by bränns av filmens onding med underhuggare, och vi gör ett tidshopp till Conan som vuxen.

Nu hittar Conan av en slump skurken igen, och börjar jaga efter honom. Underhuggare för underhuggare faller i Conans jakt, och till slut blir det stort och brutalt slagsmål när skurken försöker göra en ond magisk ritual beväpnad med filmens Damsel in Distress.

Conan dödsmördar skurken, räddar sin damsel, och rider hem till byruinerna i Cimmeria med svärdet som skurken stal från Conans pappa Corin i filmens start.

Och sen levde de lyckliga i alla sina dagar. Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Nämenvaffan?
Det här är en frustrerande film. Genuint frustrerande. Nästan från start.

All kvalitet pendlar mellan nämenvaffan? och riktigt snyggt. Dockan de har för Conan som spädbarn är så plastig att det gör ont i ögonen. Men vyerna över slaget där han föds är rätt balla. Stephen Lang som spelar skurken är riktigt bra, men får aldrig chansen att skina då han ständigt står bredvid Rose McGowan som måste göra sitt livs sämsta rollprestation.

1736962811427.png
En av skurkens hantlangare. Kom ihåg att borsta tänderna, barn.

De har hyrt in Morgan Freeman för att vara berättare i filmen, och börjar med att ge honom monologen från första filmen. Men sen visar det sig att de ändrat den till det sämre för att klämma in info om filmens macguffin. Nämenvaffan? Sen har de dessutom bara gett honom en extra text att läsa under filmens gång. Inte ens en avslutning. Suck.

Det absolut största problemet här är manus. Rakt igenom. För det känns som om de knappt hade något. De hade ett gäng actionscener de ville göra, och en lös grundidé om skurkens plan. Men på totalen är det bara kass. För ingen action blir bra utan att den också 1/ berättar en historia och 2/ har en uppbyggnad inför att allt brakar loss. Conan 2011 har ytterst sällan ettan, och banne mig aldrig tvåan.

Hur ser det ut då?
Designen på allt är rätt ball. Conan ser ut som en barbar, trots att han inte kutar runt i höftskynke. Miljöerna är snyggt gjorda och ser betydligt större ut än de gjorde i Arnolds filmer. Ingenting ser dåligt ut. På håll.

Men sen har vi såna dumdumdumdumdumdetaljer, som att skurken Stephen Lang slåss med någon sorts ihopfällbart Darth Maul-dubbelsvärd. Det är så dumt så jag får ont i huvudet av att rulla så hårt med ögonen. Särskilt eftersom att ha i sista striden delar på det så han har två helt vanliga svärd. Det är inte bara dumt, det är också fult så det skriker om det när kameran kommer nära.

1736962759775.png
Skurkens svärd är alltså så dumt att de fick photoshoppa det normalt på hans egen skrytaffisch. Det säger något, det.

Rose McGowan är också katastrofal i designen. Kul med rakat och lätt tatuerat huvud. Men varför går hon runt med långa stålnaglar som en femtonåringsversion av en balltuff gothare? Det är så dumt. Varför kan hon trolla fram två dussin skurksoldater på två sekunder i exakt en scen och aldrig igen efteråt? Det är ännu dummare.

Men städerna? Effekterna? Överlag bra. Världen känns för det mesta mer befolkad och mer som en riktig plats än i Arnolds version. Men inte lika mycket som en opera om en svunnen tid. Mer som en dussinfantasy med lite muskler i budgeten.

Men känns det howardskt i alla fall?
I någon mån. Det är mycket mer namedropping av hyboriska platser än det är i någon annan version. Momoas Conan känns mycket närmare Howards än vad Arnolds gör. Det är många stora och oförklarade monster och magiker.

Men det är aldrig mystiskt eller drömskt. Det känns aldrig som om vi inte riktigt förstår det, eller ser resterna av en svunnen civilisation. Några vyer ser ut som riktigt fräcka hårdrocksalbum, men likt dem berättar det liksom inget utöver estetiken “se ball ut”.

Så nä. Det känns inte särskilt Howardskt.

Går det att rädda något härifrån?
Filmen floppade hårt när den kom, och den är närmast bortglömd idag. Jag är helt okej med det, utöver två saker. Stephen Lang som skurken och Jason Momoa som Conan. För de två var båda så bra att det liksom lyser igenom det som bäst mediokra material de har att jobba med.

Jason Momoa är för mig en minst lika bra Conan som Arnold. Men Arnold bodde i en helt annan film, i en helt annan stämning, i en helt annan filmmakares händer. Arnold-Conan mådde bäst av att vara tyst. Det gör Momoa också. Men han får nästan aldrig vara det. Och det är bara ett av de många, många problem som den här filmen dras med.

1736962642226.jpeg
Se på den här bilden. Säg mig att det där INTE är Conan, och jag kommer säga att du ljuger.

TLDR
Det nästan mest frustrerande med den här filmen är att det liksom inte går att säga något kreativt om varför den är dålig. Jag har vänt och vridit på vad som sticker ut länge nu, och det är liksom alltihop. Det är så många smådumheter instucket bland allt det stordumma att jag inte vet vad jag ska ta mig till för att skriva något kreativt.

Tror det bara är två grejer som är sämre. Både sämre i allmänhet och sämre som representation av Conan.

Den här filmen blir aldrig bättre än dess filmaffisch. Undvik.

Nu raskt över till nästa grej - She is Conann! Men först, en rankning.
  1. Conan Barbaren (1982)
  2. Conan Förgöraren (1984)
  3. Conan the Adventurer (TV 1992)
  4. Kull the Conqueror (1997)
  5. Conan the Barbarian (2011)
  6. Conan and the young warriors (TV 1994)
  7. Conan the Adventurer (TV 1997)

God45

#PrayersForBahakan
Conan the Barbarian (2011)
Conan igen! Barnförbjuden, med våld, blod och barnförbjudna inslag! Det har vi inte sett sedan 1982! Betyder det en bra film? Tyvärr inte.

View attachment 22036
Här har vi hjälten, räddningsoffret, skurken och skurkens dotter. Balltufft. Särskilt på spanska.

Dä plått
Precis som förra gången börjar vi i Conans barndom, som Howard aldrig tyckte var värt att berätta något om. Conans by bränns av filmens onding med underhuggare, och vi gör ett tidshopp till Conan som vuxen.

Nu hittar Conan av en slump skurken igen, och börjar jaga efter honom. Underhuggare för underhuggare faller i Conans jakt, och till slut blir det stort och brutalt slagsmål när skurken försöker göra en ond magisk ritual beväpnad med filmens Damsel in Distress.

Conan dödsmördar skurken, räddar sin damsel, och rider hem till byruinerna i Cimmeria med svärdet som skurken stal från Conans pappa Corin i filmens start.

Och sen levde de lyckliga i alla sina dagar. Snipp snapp snut, så var sagan slut.

Nämenvaffan?
Det här är en frustrerande film. Genuint frustrerande. Nästan från start.

All kvalitet pendlar mellan nämenvaffan? och riktigt snyggt. Dockan de har för Conan som spädbarn är så plastig att det gör ont i ögonen. Men vyerna över slaget där han föds är rätt balla. Stephen Lang som spelar skurken är riktigt bra, men får aldrig chansen att skina då han ständigt står bredvid Rose McGowan som måste göra sitt livs sämsta rollprestation.

View attachment 22040
En av skurkens hantlangare. Kom ihåg att borsta tänderna, barn.

De har hyrt in Morgan Freeman för att vara berättare i filmen, och börjar med att ge honom monologen från första filmen. Men sen visar det sig att de ändrat den till det sämre för att klämma in info om filmens macguffin. Nämenvaffan? Sen har de dessutom bara gett honom en extra text att läsa under filmens gång. Inte ens en avslutning. Suck.

Det absolut största problemet här är manus. Rakt igenom. För det känns som om de knappt hade något. De hade ett gäng actionscener de ville göra, och en lös grundidé om skurkens plan. Men på totalen är det bara kass. För ingen action blir bra utan att den också 1/ berättar en historia och 2/ har en uppbyggnad inför att allt brakar loss. Conan 2011 har ytterst sällan ettan, och banne mig aldrig tvåan.

Hur ser det ut då?
Designen på allt är rätt ball. Conan ser ut som en barbar, trots att han inte kutar runt i höftskynke. Miljöerna är snyggt gjorda och ser betydligt större ut än de gjorde i Arnolds filmer. Ingenting ser dåligt ut. På håll.

Men sen har vi såna dumdumdumdumdumdetaljer, som att skurken Stephen Lang slåss med någon sorts ihopfällbart Darth Maul-dubbelsvärd. Det är så dumt så jag får ont i huvudet av att rulla så hårt med ögonen. Särskilt eftersom att ha i sista striden delar på det så han har två helt vanliga svärd. Det är inte bara dumt, det är också fult så det skriker om det när kameran kommer nära.

View attachment 22038
Skurkens svärd är alltså så dumt att de fick photoshoppa det normalt på hans egen skrytaffisch. Det säger något, det.

Rose McGowan är också katastrofal i designen. Kul med rakat och lätt tatuerat huvud. Men varför går hon runt med långa stålnaglar som en femtonåringsversion av en balltuff gothare? Det är så dumt. Varför kan hon trolla fram två dussin skurksoldater på två sekunder i exakt en scen och aldrig igen efteråt? Det är ännu dummare.

Men städerna? Effekterna? Överlag bra. Världen känns för det mesta mer befolkad och mer som en riktig plats än i Arnolds version. Men inte lika mycket som en opera om en svunnen tid. Mer som en dussinfantasy med lite muskler i budgeten.

Men känns det howardskt i alla fall?
I någon mån. Det är mycket mer namedropping av hyboriska platser än det är i någon annan version. Momoas Conan känns mycket närmare Howards än vad Arnolds gör. Det är många stora och oförklarade monster och magiker.

Men det är aldrig mystiskt eller drömskt. Det känns aldrig som om vi inte riktigt förstår det, eller ser resterna av en svunnen civilisation. Några vyer ser ut som riktigt fräcka hårdrocksalbum, men likt dem berättar det liksom inget utöver estetiken “se ball ut”.

Så nä. Det känns inte särskilt Howardskt.

Går det att rädda något härifrån?
Filmen floppade hårt när den kom, och den är närmast bortglömd idag. Jag är helt okej med det, utöver två saker. Stephen Lang som skurken och Jason Momoa som Conan. För de två var båda så bra att det liksom lyser igenom det som bäst mediokra material de har att jobba med.

Jason Momoa är för mig en minst lika bra Conan som Arnold. Men Arnold bodde i en helt annan film, i en helt annan stämning, i en helt annan filmmakares händer. Arnold-Conan mådde bäst av att vara tyst. Det gör Momoa också. Men han får nästan aldrig vara det. Och det är bara ett av de många, många problem som den här filmen dras med.

View attachment 22037
Se på den här bilden. Säg mig att det där INTE är Conan, och jag kommer säga att du ljuger.

TLDR
Det nästan mest frustrerande med den här filmen är att det liksom inte går att säga något kreativt om varför den är dålig. Jag har vänt och vridit på vad som sticker ut länge nu, och det är liksom alltihop. Det är så många smådumheter instucket bland allt det stordumma att jag inte vet vad jag ska ta mig till för att skriva något kreativt.

Tror det bara är två grejer som är sämre. Både sämre i allmänhet och sämre som representation av Conan.

Den här filmen blir aldrig bättre än dess filmaffisch. Undvik.

Nu raskt över till nästa grej - She is Conann! Men först, en rankning.
  1. Conan Barbaren (1982)
  2. Conan Förgöraren (1984)
  3. Conan the Adventurer (TV 1992)
  4. Kull the Conqueror (1997)
  5. Conan the Barbarian (2011)
  6. Conan and the young warriors (TV 1994)
  7. Conan the Adventurer (TV 1997)
Jättebra recension! Snacka om en film som ser bra ut i screen shots men kollapsar när man märker manuset!

Khan

Kondottiär
She is Conann (2023)
Nämen vad är det här för alternativt hippieflum?
1737100015152.png
En filmaffisch på tvättäkta franska. Nu borde Genesis bli glad.

She is Conann?
Hur ska man ens börja beskriva det här...

Det är en alternativ film, helt klart. Någon sorts försök att göra fransk konstfilm i David Lynchsk anda, mestadels i svartvitt och med samma drömska (brist på) logik som i många av de där gamla hippiefilmerna. Och så har de målat på ordet Conann ovanpå allt. Och genderflippat huvudpersonen.

Om det ska vara någon sorts dekonstruktion av eller kommentar till barbari eller Conan som karaktär går det mig verkligen förbi. Det känns som om filmskaparna tror de är tusen gånger smartare än vad de egentligen är.

Varför är allt en anakronistisk blandning av nu och då och hittepå? Varför är den enda ständigt återkommande karaktären en person med hundhuvud och gammaldags kamera? Varför är det sånt fokus på att skapa äckel i både bild och dialog? Varför är det så mycket kannibalism med? Och i närbild?

1737100106160.jpeg
Conann som åldrad filantrop, i sällskap med filuren med hundhuvudet.

Känsla? Känsla!
Det är en film som bygger till minst 85% på känslan av att se en mardröm manifestera sig på skärmen, och det är bara att acceptera. Estetiskt är allting någon sorts alternativteater, med tydliga anakronismer, långa dialoger och uppenbart metaforiska scensättningar.

Vi gör tidshopp från Conans ungdom till vuxendom till ålderdom, genom att en Conan-skådis mördas brutalt av sin äldre ersättare. Just den biten funkar överraskande bra. Om man nu köper hela det drömska berättarspråket är det en bra visuell metafor kring att åldras att mörda sitt äldre jag och gå vidare som en ny människa.

1737100321714.jpeg
Conann i sitt esse som ung barbar i 25årsåldern. Lite för mycket backslick för min smak, men visst.

Det känns som om det finns en tanke bakom allt här. Exempelvis just att Conann går igenom ett antal olika stadier i livet.

Först som ung och slav, en sorts hunsat barn som måste välja barbari för överlevnads skull. Sedan som ung actionhjälte på jakt efter hämnd. Sedan som 35årig stuntare i åttiotalets Bronx. Efter det som übermensch-nasseofficer i någon sorts krigshärjat östeuropa. Sedan som filantrop och kvasidemon.

1737100215714.png
Conan som nasseofficer. Är det en vinkning till porrgenren lesbiska BDSM-nazister? Varför i så fall?

Jag ser att alla de här erorna ska vara paralleller till Conan i vår värld, särskilt åttiotalsversionen som stuntar och känns som en klassisk önskedröm av coolhet, eller den fascistoida biten (som definitivt går att läsa in i Howards original-Conan) i nasseofficeren. Men allegorierna och metaforerna och parallellerna är alltför mycket flum. Och dumt. Och pretentiöst.

Lite om filmskaparen
Bertrand Mandico har gjort ett antal såna här experimentella filmer, vad det verkar. Hen gillar att jäklas med genrenörderi och med könsroller om jag förstått det rätt efter att ha läst lite recensioner av hens andra rullar. Hens manifest INTERNATIONAL / INCOHÉRENCE kan man läsa om man vill, och jag tror det förklarar typ allt av varför filmen är som den är. Men det gör det inte nödvändigtvis till en bra film. Även om allting är genomqueert.

TLDR
Det här är inte en film för dig som gillar Conan. Det är en film för dig som gillar flummig alternativteater där folk klär sig i omöjliga ABBA-kostymer och reciterar långa provocerande monologer om hur svårt det är att leva.

Här kommer en trailer som exempel.

Så nä. Hoppa över.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tycker She is Conann är jättebra! (Och kanske tjatade om att du skulle se den :p ).

Nazist BDSM grejen har en massa referenser till Nattportieren btw, som är en annan film om barbari.

Anyway, här är varför SiC är en bra Conan film! Vad ska en Conan grej handla om?:

-Stor glädje och stor so

-Våld!

-Hur samhället gör oss sämre.

-Barbari.

-Inneboende kvalitéer, finns de?

-Estetik.

-Sex! Och våld! Och BDSM!

-Monster!

Och allt det finns i ren form i SiC! Så det är bra Conan!

Jag tycker också Nazist grejen är ett bra sätt att konfrontera rasbiologi sakerna i Howards grejer.

Khan

Kondottiär
Jag tycker She is Conann är jättebra! (Och kanske tjatade om att du skulle se den :p ).

Nazist BDSM grejen har en massa referenser till Nattportieren btw, som är en annan film om barbari.

Anyway, här är varför SiC är en bra Conan film! Vad ska en Conan grej handla om?:

-Stor glädje och stor so.

-Våld!

-Hur samhället gör oss sämre.

-Barbari.

-Inneboende kvalitéer, finns de?

-Estetik.

-Sex! Och våld! Och BDSM!

-Monster!

Och allt det finns i ren form i SiC! Så det är bra Conan!
Jag förstår hur du tänker, men jag tror inte att jag håller med.

Eller ja, jag håller med om din analys till stora delar, men jag är mycket negativ till sättet det berättas på. Jag upplevde mestadels att formen förtog vad den försökte berätta. Gång efter annan.

Sen tycker jag nog inte det är en bra Conan från mitt perspektiv, som är trogenhet mot förlagan inte bara i innehåll utan också i uttryck. Howard skrev inte experimentellt och metafortungt, han blandade inte in anakronismer (medvetet i alla fall) för att göra paralleller till populärkultur och så vidare.

Jag kände hela tiden att det är en skumflummig alternativteater jag ser, inte en rak Conan-filmatisering. En tolkning som görs för att det är mer kul att göra, diskutera och analysera den, än det är att titta på den. Särskilt eftersom jag inte kände att den var hälften så intressant som den trodde den var. Genomtänkt absolut. Men det är inte samma sak som sevärd.

Khan

Kondottiär
Och jag är glad att du fick mig att se den! Så du vet det. :) Det var en film jag inte visste fanns när jag började alla efterforskningar, och jag hade grämt mig om jag inte fick med den.

God45

#PrayersForBahakan
Jag förstår hur du tänker, men jag tror inte att jag håller med.

Eller ja, jag håller med om din analys till stora delar, men jag är mycket negativ till sättet det berättas på. Jag upplevde mestadels att formen förtog vad den försökte berätta. Gång efter annan.

Sen tycker jag nog inte det är en bra Conan från mitt perspektiv, som är trogenhet mot förlagan inte bara i innehåll utan också i uttryck. Howard skrev inte experimentellt och metafortungt, han blandade inte in anakronismer (medvetet i alla fall) för att göra paralleller till populärkultur och så vidare.

Jag kände hela tiden att det är en skumflummig alternativteater jag ser, inte en rak Conan-filmatisering. En tolkning som görs för att det är mer kul att göra, diskutera och analysera den, än det är att titta på den. Särskilt eftersom jag inte kände att den var hälften så intressant som den trodde den var. Genomtänkt absolut. Men det är inte samma sak som sevärd.
Jag ser verkligen ditt perspektiv här. Det är flummig alternativ teater Conan ut i fingerspetsarna 😂 Så vill man ha ren Conan är det här fel film. Jag tänkte ändå att den är intressant nu när du tagit del av all annan Conan.

God45

#PrayersForBahakan
Och jag är glad att du fick mig att se den! Så du vet det. :) Det var en film jag inte visste fanns när jag började alla efterforskningar, och jag hade grämt mig om jag inte fick med den.
Nice :D

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
@Khan @God45 Jag har väldigt länge varit otroligt sugen på att se She is Conann men inte hittat den någonstans, så om ni vet vart man kan få tag i den får ni hemskt gärna skicka PM! :)