Måste säga att det riktigt suger, var riktigt sugen men det där gör att jag skippar det.Dante;n155462 said:Jag tappade sugen lite när jag fick veta att grundboken skulle vara på typ 400 sidor och att de planerat för en baljon splattböcker …
Saxat från min recension av Mutant Chronicles i Fenix:Mundo;n155456 said:Inte riktigt min setting även om jag tyckte MMOet var underhållande nog. Någon som kan snabbförklara vad 2d20 systemet är för något? Klasser? Levlar?
Mutant Chronicles har ett helt nytt regelsystem, kallat 2d20. Som namnet antyder är grunden att spelarna slår två 20-sidiga tärningar när deras rollpersoner ska göra något. Till detta kan spelarna sedan använda krönikepoäng för att påverka resultatet, eller ge spelledaren mörk symmetri för att få slå fler tärningar. Spelledaren kan använda den mörka symmetrin för att påverka sina eller spelarnas slag. Eller för att ändra förutsättningarna under en strid.
Spelet är färdighetsbaserat och för att lyckas med något ska ett slag med de två 20-sidiga tärningarna resultera i att minst en av tärningarna kommer under grundattribut + färdighetsvärde. Antalet lyckade resultat räknas ihop, och eftersom spelaren kan köpa till flera tärningar, kan alltså flera lyckad resultat uppnås. Många saker kräver en framgång, andra saker kräver flera framgångar. Mycket framgång skapar krönikepoäng som kan användas för att påverka spelet.
Och här någonstans blir det komplext. För du kan också få komplikationer eller bakslag som påverkar resultatet men också kan skapa mörk symmetri till spelledaren, som självklart kan användas för att påverka spelet … och så håller det på. Till detta kommer en mekanism som kallas “moment”, som handlar om att samla på framgångar för att omvandla dem till heroiska, coola handlingar.
Enligt reglerna ska krönikepoäng delas ut frikostigt, och alltså också användas ofta för att skapa ett flöde i spelet. Detta kan skapa en jakt på poäng, som gör att reglerna får företräde före världen och berättelsen. Och det slutar inte där, utan det finns fler andra, integrerade mekanismer som påverkas av krönikepoäng, mörk symmetri och moment. Bland annat används sexsidiga tärningar, kallade mörk symmetri-tärningar, för att slå fram skada och farliga effekter.
Rollpersonerna skapas genom att de följer en “livsstig”, och det är samma grundidé som i ursprunliga Mutant Chronicles. Spelaren kan låta slumpen styra eller använda ett visst antal poäng för att bygga sin rollperson med större kontroll.
Jag tror du har fått det om bakfoten. Man blir så muskulös utav att bära omkring på boken, men om man aldrig köper den så kommer man inte igång med det uppbyggande. Det är därför de släpper fler moduler, så att man eftersom kan öka belastningen. :wink:Gurgeh;n155467 said:Det optimala Sword & Sorcery-spelet borde vara lika omfattande som huvudpersonernas klädsel, men betydligt mer heltäckande.
Däremot blir jag sugen på det när jag ser det, men det har jag blivit på Conan-rollspel tidigare tills jag insett att jag behöver vara lika musklig som Conan för att orka bära hem det.
Ja jäklar, det såg jag inte ens. Den blir maffig att be sina spelare "kika igenom" innan spelpasset börjar xDDante;n155462 said:Jag tappade sugen lite när jag fick veta att grundboken skulle vara på typ 400 sidor och att de planerat för en baljon splattböcker …
Mundo;n155456 said:Inte riktigt min setting även om jag tyckte MMOet var underhållande nog. Någon som kan snabbförklara vad 2d20 systemet är för något? Klasser? Levlar?
Dante;n155462 said:Jag tappade sugen lite när jag fick veta att grundboken skulle vara på typ 400 sidor och att de planerat för en baljon splattböcker …
Det är väl i linje med hur MC3 är/var (böckerna håller fortfarande på att komma ut till backare så vitt jag vet).Dante;n155462 said:Jag tappade sugen lite när jag fick veta att grundboken skulle vara på typ 400 sidor och att de planerat för en baljon splattböcker …
Jag tycker att den där strategin är skitsmart. De får betalt upp front för alla supplement och vet vad de ska producera. Och uttröttningen som drabbar vanliga rollspel, där varje supplement säljer mindre än det föregående, undviker man också.cogitare;n155480 said:Det är väl i linje med hur MC3 är/var (böckerna håller fortfarande på att komma ut till backare så vitt jag vet).
Cog.
Jag har bara läst MC-reglerna. Där är det mycket värld, och världen är så att säga också invävd i reglerna.Lupus Maximus;n155494 said:Hur mycket brukar vara regler, och hur mycket är setting-material i deras produkter?