Nekromanti [Promo] Conan kickstartar

Tre solar

Hero
Imorgon klockan 13 öppnar kickstartern för Conan. Nu är du förvarnad!

CapnZapp

Myrmidon
Tre Solar avser Modiphius Conan RPG kickstarter för dem av er som inte kan läsa hans tankar: "Conan Adventures in an Age of Undreamed of"

Ser ut att gå hyfsat. De har fått in hälften av den halva miljon de vill ha på 45 minuter... ;)

https://www.kickstarter.com/projects...ref=nav_search

Personligen hoppas jag allra mest Modiphius lyckas stå emot kritiker av sexualiserade bilder. Om det är någonting jag associerar positivt med Conan så är det beefcake tätt följt av cheesecake.

Mundo

Myrmidon
Inte riktigt min setting även om jag tyckte MMOet var underhållande nog. Någon som kan snabbförklara vad 2d20 systemet är för något? Klasser? Levlar?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tappade sugen lite när jag fick veta att grundboken skulle vara på typ 400 sidor och att de planerat för en baljon splattböcker …

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Dante;n155462 said:
Jag tappade sugen lite när jag fick veta att grundboken skulle vara på typ 400 sidor och att de planerat för en baljon splattböcker …
Måste säga att det riktigt suger, var riktigt sugen men det där gör att jag skippar det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mundo;n155456 said:
Inte riktigt min setting även om jag tyckte MMOet var underhållande nog. Någon som kan snabbförklara vad 2d20 systemet är för något? Klasser? Levlar?
Saxat från min recension av Mutant Chronicles i Fenix:

Mutant Chronicles har ett helt nytt regelsystem, kallat 2d20. Som namnet antyder är grunden att spelarna slår två 20-sidiga tärningar när deras rollpersoner ska göra något. Till detta kan spelarna sedan använda krönikepoäng för att påverka resultatet, eller ge spelledaren mörk symmetri för att få slå fler tärningar. Spelledaren kan använda den mörka symmetrin för att påverka sina eller spelarnas slag. Eller för att ändra förutsättningarna under en strid.

Spelet är färdighetsbaserat och för att lyckas med något ska ett slag med de två 20-sidiga tärningarna resultera i att minst en av tärningarna kommer under grundattribut + färdighetsvärde. Antalet lyckade resultat räknas ihop, och eftersom spelaren kan köpa till flera tärningar, kan alltså flera lyckad resultat uppnås. Många saker kräver en framgång, andra saker kräver flera framgångar. Mycket framgång skapar krönikepoäng som kan användas för att påverka spelet.

Och här någonstans blir det komplext. För du kan också få komplikationer eller bakslag som påverkar resultatet men också kan skapa mörk symmetri till spelledaren, som självklart kan användas för att påverka spelet … och så håller det på. Till detta kommer en mekanism som kallas “moment”, som handlar om att samla på framgångar för att omvandla dem till heroiska, coola handlingar.

Enligt reglerna ska krönikepoäng delas ut frikostigt, och alltså också användas ofta för att skapa ett flöde i spelet. Detta kan skapa en jakt på poäng, som gör att reglerna får företräde före världen och berättelsen. Och det slutar inte där, utan det finns fler andra, integrerade mekanismer som påverkas av krönikepoäng, mörk symmetri och moment. Bland annat används sexsidiga tärningar, kallade mörk symmetri-tärningar, för att slå fram skada och farliga effekter.

Rollpersonerna skapas genom att de följer en “livsstig”, och det är samma grundidé som i ursprunliga Mutant Chronicles. Spelaren kan låta slumpen styra eller använda ett visst antal poäng för att bygga sin rollperson med större kontroll.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det optimala Sword & Sorcery-spelet borde vara lika omfattande som huvudpersonernas klädsel, men betydligt mer heltäckande.

Däremot blir jag sugen på det när jag ser det, men det har jag blivit på Conan-rollspel tidigare tills jag insett att jag behöver vara lika musklig som Conan för att orka bära hem det.

Lupus Maximus

Tekniker
Gurgeh;n155467 said:
Det optimala Sword & Sorcery-spelet borde vara lika omfattande som huvudpersonernas klädsel, men betydligt mer heltäckande.

Däremot blir jag sugen på det när jag ser det, men det har jag blivit på Conan-rollspel tidigare tills jag insett att jag behöver vara lika musklig som Conan för att orka bära hem det.
Jag tror du har fått det om bakfoten. Man blir så muskulös utav att bära omkring på boken, men om man aldrig köper den så kommer man inte igång med det uppbyggande. Det är därför de släpper fler moduler, så att man eftersom kan öka belastningen. :wink:

Mundo

Myrmidon
Dante;n155462 said:
Ja jäklar, det såg jag inte ens. Den blir maffig att be sina spelare "kika igenom" innan spelpasset börjar xD

Big Marco

Läskig
Mundo;n155456 said:

Mycket, mycket crunch - kort sammanfattning.

Big Marco

Läskig
Dante;n155462 said:

Vadå, det är ju 100 sidor färre än MutKrånk! Progress FTW.

cogitare

Swashbuckler
Dante;n155462 said:
Det är väl i linje med hur MC3 är/var (böckerna håller fortfarande på att komma ut till backare så vitt jag vet).

Cog.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
cogitare;n155480 said:
Det är väl i linje med hur MC3 är/var (böckerna håller fortfarande på att komma ut till backare så vitt jag vet).

Cog.
Jag tycker att den där strategin är skitsmart. De får betalt upp front för alla supplement och vet vad de ska producera. Och uttröttningen som drabbar vanliga rollspel, där varje supplement säljer mindre än det föregående, undviker man också.

Briljant.

Helt omöjligt för mig att hoppa på, dock.

/M

PAX

Jordisk Äventyrare
Orkar man inte bära så räcker det att samla böckerna i en elektronisk manick...

Tror nog att Modiphius har satsat helt rätt här och Sword & Sorcery är ju på modet igen. Sen återstår att se hur många som kan vara intresserade av Conan åter igen. Avvaktar en vecka sen avgör jag om det kan vara intressant med PDF-böckerna.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lupus Maximus;n155494 said:
Hur mycket brukar vara regler, och hur mycket är setting-material i deras produkter?
Jag har bara läst MC-reglerna. Där är det mycket värld, och världen är så att säga också invävd i reglerna.

PAX

Jordisk Äventyrare
Med tanke på vilka personer de har samlat för detta projekt så tycker jag förutsättningarna verkar mycket goda. Å andra sidan - för många kockar... :cool:

Leon

Leo carcion
Intressant, men jag delar många av farhågorna. De borde gjort ett officielt Barbarians of Hyboria istället...

Blir nog en pdfpledge så småningom

Botulf

Hero
Jag är jäkligt skeptisk. Jag vill att det här ska vara ett helt awesome spel. Och rent estetiskt och sett till fluff kommer det nog vara det också. Men konstruktörerna verkar att målat in sig i ett hörn och grävt skyttegrav bortom all rim och reson rörande regelsystemet. Ingenting tyder på att det här är en välanpassad systemportning. Speltestvideon från Howard huset visar på ett klånkigt långsamt överdetaljerat spel där en encounter med battle map tar en timme att spela ut. Det jag läste av speltestet såg dystert ut och var så urbotat tråkig läsning. Det har förböfvelen till och med träfftabeller med olika rustningsdetaljer för olika kroppsdelar. Som påstås vara valfria att använda, men jag tycker det ger en tydlig fingervisning om vad vi har att vänta. Dels att spelet bygget kring meta-mekaniken av tärningsekonomi som påminner mig om det absolut sämsta elementet av Svavelvinters regler(sorry Fria Ligan men detta eviga tärningsskyfflandet var en urusel ide). Att systemet verkar bara vara en påklistrad gimmic som är extremt opassande Conan verkar flera speltestare kommenterat. All kritik verkar slås undan med: "Jorråh de är visst! Vi har med oss X-antal Howard-experter på det här och de tycket det här är skitbra ju! Det här är ju ett jätte-enkelt supersnabbt system ska du se!" Problemet verkar dock vara att dessa experter är inga rollspelsdesigners. En helt bisarr bisak är att MC3 fick iaf en pdf version av spelet till Savage Worlds. Får Conan det? Glöm det!

Ok nu blev det rant, men jag får väldigt dåliga vibbar av det här spelet. Känns som ett sådant spel som kan vara en bra referens för Conans värld och snygg bok att bläddra i.
... medan du egentligen spelar Savage Worlds, Barbarians of Lemuria, Jaws of the Six Serpents etc. Bredvid eller som ersättare till böckerna för Conan D20.

skrivet från mobil