Som en person som inte spelat kult utan mest hört talas om det genom polare och Piruett, (
http://www.piruett.se/2016/02/12/wow-such-adult-much-edgy/ ), så blir det... Ja...
Var det inte Kult som såg till att rollspel inte fick säljas i butiker för att det orsakade någon slags moralpanik? Jag menar. Detta är bara lite tuttar och en passiv kvinna? (+vingar, sorry, ängel, totally different!) I was expecting some freaky shit. Det är en snygg bild, men det finns inget med den som är så himla unikt att jag skulle vilja köpa boken. Mer unket sälj-grej-med-tjej. Lite blod och tuttar ser man väl i varenda vampyrfilm riktade till tonårstjejer nu för tiden? Vill man göra något kontroversiellt så är amning the shiet! Om man nu verkligen skall försöka chocka världen med bröst 2016? I dunno. Det gamla torterad-man-med-svansjönsballerinaängel-trasiga-vingar omslaget känns långt ifrån detta, om det skall vara någon slags tribute.
"We wanted our version to be haunting and regal and, at the same time, sensual (and somewhat sexual)—all key elements of the KULT: Divinity Lost experience."
Okay then. Men det känns bara sexualiserat, inte sexigt. Sensuellt, kanske. Fast nä.
Jag känner att jag har så många frågor. Vart tar kedjan längst till vänster vägen? Går den sönder? Varför visar då inte vingen något tecken på rörelse? Om blodet rinner från brösten ner, varför har inte den övre delen av klänningen röd färg? Har änglar mens och kön? Varför ligger håret så konstigt? Varför så skum rustning? Varför har hon smycken på sig? Varför är blodfläckarna hjärtformade, kawaii-blod? Mer gore please!
Jag vill se mera blod! Varför gör hon ingenting? Kunde händerna inte hållit i något coolt? Tecknat skumma formler, I dunno? Man behöver liksom inte vara maximalt passiv för att vara sexig, detta känns bara standardmässigt sexualiserat? Varför hänger det en skum kedja runt midjan? Det får mig att tänka tankar åt kyskhetsbälten, vilket liksom bara får mig att må dåligt.
För att citera Cissi, som jag så gärna gör:
"Gee... En kvinna som står och kråmar sig och smeker sig själv på brösten med ett sexigsug i ansiktsutrrycket och iklädd ingenting förutom ett tygsjok och nått som liknar en virgintrosa. Skickligt att lyckas fånga kroppsideal, obejtifiering, oskuldsmyt, tillgänglighet och damsel in distress all in one liksom. Bra jobbat. Kalla mig gärna moraliserande men det där var ganska värdelöst faktiskt. Även om bilden är vacker ur ett konstperspektiv.
Så, utmaning då. Star wars blir framskjutet ett halvår för att de behöver skriva in Ray mer i nästa film då publiken uppenbarligen vill ha mer Rey. Kan Helmagst tänka sig att ändra sin framsida för att faktiskt följa med utvecklingen och inte göra en U-sväng?"
"Fast jag tycker gamla Kult är ballt. Vet du vad skillnaden för mig är, det är precis det som Mårten nämnde ovan. Att på gamla kult är det en fastkedjad man som upphängd bland tortyrredskap verkar ha fått en break i sina plågor.
å det nya är det en kvinna som står och åmar sig och framställs som en vara. Hade hon varit upphängd med huvudet bakåtkastad och armarna uppdragna över huvudet i någon form av steglingsprocedur med blodet rinnande hade jag inte haft några problem med om hon varit spritt språngande naken. Det är inte faktumet att det är en halvnaken kvinna, det är HUR hon är porträtterad."
Hett tips kan ju vara att lyssna på hur tjejer och kvinnor uppfattar saken. Just sayin'.