RasmusL;n154349 said:
"Saaaayyywhaaaaaat?? Ja. Då var det avgjort. Nya kult är sunk och bör kastas på elden tillsammans med samtliga andra sexister/sälj grej med tjej. Hat och död åt dem. Faktiskt."
Förutom att jag finner detta uttalande väldigt "underligt" så tänkte jag mig här hålla mig till bilden som vi pratar om
Till att börja med så finns det många bilder som verkligen är objektifierande utan att man ens behöver analysera den.
men denna bild skulle jag säga ligger i gråzonen.eftersom folk verkar uppfatta den väldigt olika,
Vissa tycker den objektifierar henne som passiv på ett negativt sätt att hon inte kämpat emot kedjor och liknande. att det skulle vara något negativt.
Vissa bland annat mig själv ser en varelse som är passiv därför att den är så kraftfull att vi inte ens kan börja första dess kraft och håller sig passiv för att den inte ser något behov av att kämpa emot. som jag kan anse att jag inte har något behov av att kämpa emot en fluga eftersom den på sin höjd är ett irritations moment.
Personligen tycker jag det hade gett intryck av en svagare, mindre kraftfull varelse om den kämpat emot kedjorna. Då hade man ju direkt sett att denna varelse är en fånge. och i viss utsträckning en fånge och kraftlös. i alla fall inte kraftfull nog för att kunna behålla sitt lugn och ha situationen under kontroll
Sedan om man tittar på bilden är det ju faktiskt inte en en kvinna som vi ser. Det är en varelse som ser kvinnlig ut. är det en kvinna? är det en ängel? är det en demon?. vet vi vad det är?
Jag tittar på bilden och jag ser INTE en kvinna. jag vet faktiskt inte vad jag ser förutom en varelse som utstrålar mer kraft än jag kan föreställa mig. att den ser kvinnlig ut är egentligen underordnat
Att direkt tolka denna varelse som en kvinna är väl att tecken på att man tänker väldigt sexistisk. det första man tänker på när man ser bilden är att dra in kön och skillnader på könen.
Detta är ju givetvis en personlig tolkning och andra kommer absolut att tolka den annorlunda. men man bör komma ihåg att ens personliga tolkning inte nödvändigtvis är den "rätta" och även om jag personligen klassar en bild på ett vist sätt så kan andra se den helt annorlunda. och det vore väl enorm högfärdigt och nonchalant att förkasta andras åsikter som "felaktiga"
Kan jag vara säker på att jag är den som tolkar bilden rätt? går den ens att tolka rätt? Finns det bara ett sätt att tolka den? Är det inte oftast så att i en bild ser vi det vi VILL se inte vad som egentligen visas?
Ofta säger en persons reaktion och hur de tolkar en bild mer om DEM än vad det säger om Bilden i fråga