Nekromanti [Promotion] Rollspels-pod!

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
TomasFriaLigan;n95689 said:
Bra podd! Nu har jag äntligen lyssnat ikapp. Gillar verkligen hur ni djupdyker i diskussioner om själva spelupplevelsen.

Har bara två problem, av teknisk natur:
  • Feeden verkar lite skum. Jag får inte in avsnitt 109 i Podcaster och inte heller avsnitt 101-106 - utan enbart avsnitt 107-108. Nu går det ju att lyssna direkt via hemsidan, men det är ju lite meckigare.
  • Finns det något sätt att kommentera på er blogg utan att använda sitt Google-konto? Jag lyckas i alla fall inte...
Låter skumt! Vi får kolla på det och återkomma!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Nässe;n98400 said:
Låter skumt! Vi får kolla på det och återkomma!
Tomas- tydligen har vi valt att man måste identifiera när man kommenterar för att inte få spam. Den andra frågan är fortfarande olöst... Återkommer.

Självklart kan man även kommentera här så svarar vi, men det är ju synd om diskussionerna är på två ställen.

(Nu är det sista avsnittet för säsongen och vi vill gärna ha kommentarer och tyck!)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Det är något fel med feeden Tomas, undersöker för fullt! Jag kan inte heller få fram gamla avsnitt på min polyssnare. Konstigt som sjutton. Vi har inte ändrat något på de gamla avsnittet.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
713
Location
Nibiru
Ok! Ska lyssna på det nya avsnittet, kul!

(hade några tankar kring Genlab Alfa och rälsning, apropå talgbolls kommentarer där, kanske svarar här i stället).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Nu är det fixat så att man ska kunna lyssna på avsnitten även i podspelare, det var något trixigt fel som Håkan hittat.

(Om du vill kan jag kopiera din kommentar här, och slänga upp den på recensionen, Kommentar på rollspel.nu "bla bla")
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
Den absolut bästa svenska rollspelspoden jag lyssnat på!
Roliga teman och teman!
 

Drey

Veteran
Joined
31 Aug 2012
Messages
122
diskussioner och teman skall det vara inte teman och teman.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Tack för en så intressant och utförlig recension! Liksom förra gången med Oktoberlandet (det är snart tio år sen!) blev jag helt tagen på sängen av recensionen!

Ett par kommentarer:

Strider tar faktiskt inte nödvändigtvis längre tid på hög nivå, för rollpersonerna har då högre AV, fler förmågor och vanligtvis bättre vapen som kompenserar för att monster har fler HP. Monster å sin sida har fler attacker och kralligare förmågor som kompenserar för att rollpersonerna har fler HP. Skillnaden mellan strid på låg respektive hög level ligger mycket mer i saker som vilken sorts specialförmågor det handlar om och hur kraftfull magin som används är. Andra skillnader är att monster brukar ha horder av minions (vilket kan aktualisera auktionssystemet) och rollpersoner har fler retainers. Om saker och ting tar lite längre tid än på level 1 beror det nog på att regelsystemets möjligheter utnyttjas mer.

Whitehack har för övrigt generellt lägre HP för både monster och rollpersoner än de allra flesta spel i den här regeltraditionen.

Sen kan man få problem med stridssystemet ändå och striderna bli stela och orörliga. Det visar Jonas Ferrys spelrapporter på Story Games. Men jag tror att Jonas problem var att han var *på tok* för snäll både med det mostånd han satte in, det sättet han spelade sina monster på och den helning som rollpersonerna hade tillgång till: Rollpersonerna behövde bara ställa sig jämte monstren och slå. När man spelar monstrena intelligent eller åtminstone elakt tvingar man fram rörlighet och särskilda manövrar, vilket alltså är meningen. Emellertid tycker jag att Jonas lösning för ökad rörlighet (en sorts extra gratisförflyttning i samband med attacker) är jättebra för dem som spelar med rutsystem. Hade jag haft mer plats i 2e hade jag nog lagt in det under Troubleshooting.

Det är intressant att läsa vad du skriver om vilken syn på rollspel Whitehack förmedlar. Jag håller kanske inte riktigt med om det du skriver om tradspel – se t.ex. det jag skriver om “färdiga berättelser” i spelledardelen av boken. Ett av de största användningsområdena för Whitehack är också att man kan spela i princip allt traditionellt material, främst i men även utanför den här specifika regeltraditionen. Jonas Ferry ovan spelleder t.ex. gamla DoD-äventyr. Jag vet andra spelgrupper som lirar äventyr i världens mesta rymdopera (TM).

Hur som helst: Tack igen för en intressant recension!

Hälsar

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Jag tar mig friheten att läsa in ett frågetecken i slutet av din mening ????

Du kan väl skicka ett meddelande och skriva vad du tänker!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,397
Location
Örebro
Alltså, inledningen kan ha varit den bästa någonsin:

Någon gång i slutet av åttiotalet gjorde Skogsmulle något fruktansvärt mot en liten pojke i Stockholmstrakten. Den pojken hette Mikael Bergström och han har nu vuxit upp och blivit en tungviktare inom rollspelsbranschen och det är dags för payback.
Skrattade så jag trillade av stolen! :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,631
Location
Malmö
Podcon kan nu stolt presentera en gästrecension, Drey här på forumet skriver om A Red and Pleasant Land till Lamenations of the Flame Princess. Skitkul! :)
 
Top