Nekromanti [promotion] Tronspelet – en podd om Game of Thrones säsong 6

Mundo

Myrmidon
Dagens avsnitt var najs även om jag starkt ogillat besluten som karaktärerna i serien tar (men det får de lov att göra, de är människor trots allt.)

Tänker specifikt på det här (spoiler dagens avsnitt).

Mer tankar

Yara + Dany = Sant

da_bohz

Swordsman
Riktigt bra avsnitt. Äntligen fick vi...
?
1. Se Ramsay bli hundmat.
2. Se Tyrion faktiskt säga nåt vettigt den här säsongen.
3. Få reda på Rickons öde, R.I.P.
4. Få se Dany reagera på Greyjoy's erbjudande och eventuellt få en ny bästis i Yara.
5. Se två instängda drakar bryta sig ut ur en pyramid.
6. Få det bekräftat att Wun Wun dog :/ R.I.P. big time, big fella. Snöpligt att bli skjuten i ögat sådär av allas hatobjekt, men inte så förvånande om man tänker på hur Ramsay brukar bete sig.
7. Inse att Sansa troligtvis undanhöll information från Jon för att ha ett överraskningsmoment för Ramsay som inte hade fungerat om de hade väntat med att anfalla tills Knights of the Vale dök upp (vilket för övrigt inte heller var särskilt oväntade). Taskigt mot bastardbrodern där, Sansa, men samtidigt har ju Ramsay gjort dig lite lätt cynisk/hatisk.

Så... På det stora hela är jag riktigt nöjd!

Mundo

Myrmidon
da_bohz;n185491 said:
Apråpå nummer 1 så hoppades jag faktiskt på Ghost, vart fan var han?!
Och nummer 6 undrade jag direkt... Why take that shot and not for the other guy?

Men ja, som du sa. Riktigt bra avsnitt, trots eller tack vare att det bara var en massa banka banka. Scenen där vår huvudkaraktär är fast i mitten av en fet grupp är GRYMT intensiv.

Dilandau

Myrmidon
da_bohz;n185491 said:
?
1. Se Ramsay bli hundmat.
2. Se Tyrion faktiskt säga nåt vettigt den här säsongen.
3. Få reda på Rickons öde, R.I.P.
4. Få se Dany reagera på Greyjoy's erbjudande och eventuellt få en ny bästis i Yara.
5. Se två instängda drakar bryta sig ut ur en pyramid.
6. Få det bekräftat att Wun Wun dog :/ R.I.P. big time, big fella. Snöpligt att bli skjuten i ögat sådär av allas hatobjekt, men inte så förvånande om man tänker på hur Ramsay brukar bete sig.
7. Inse att Sansa troligtvis undanhöll information från Jon för att ha ett överraskningsmoment för Ramsay som inte hade fungerat om de hade väntat med att anfalla tills Knights of the Vale dök upp (vilket för övrigt inte heller var särskilt oväntade). Taskigt mot bastardbrodern där, Sansa, men samtidigt har ju Ramsay gjort dig lite lätt cynisk/hatisk.

Så... På det stora hela är jag riktigt nöjd!

Medhåll på allt. Tänkte inte på överraskningsvinkeln ang Sansa, men när du säger det är det ju uppenbart.

Dilandau

Myrmidon
Mundo;n185503 said:
Och nummer 6 undrade jag direkt... Why take that shot and not for the other guy?
För att Ramsey inte vill döda sina fiender. Han vill se dem lida.

cogitare

Swashbuckler
Mundo;n185503 said:
Det tänkte jag redan vid skottet som sköts på slagfältet och startade hela debaklet sas...

Cog.

Jocke

Man med skägg
I avsnittet så pratar ni om de brinnande korsen på slagfältet. Jag tolkade det som att de var avståndsmarketingar för antingen alla bågdskyttarna eller i alla fall bara för ramsys skott mot mellangrabben Stark. Ramsy är ju en vass bågskytt men även han kan ju behöva en fingervisning för att nästan-träffa gång på gång.

Mundo

Myrmidon
Jocke;n185590 said:
I avsnittet så pratar ni om de brinnande korsen på slagfältet. Jag tolkade det som att de var avståndsmarketingar för antingen alla bågdskyttarna eller i alla fall bara för ramsys skott mot mellangrabben Stark. Ramsy är ju en vass bågskytt men även han kan ju behöva en fingervisning för att nästan-träffa gång på gång.
Helt klart. Jag tolkade det direkt så också.

Mundo

Myrmidon
Lyssnar på avsnittet nu. Jag gillar Emmas reaktion och hennes tankar kring podden, mycket klarsynt!

I övrigt måste jag understryka det här igen. Serious eye-fucking.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om vi nu ska prata lite om fältslaget så kan vi säga att det i min mening kan vara det snyggaste fältslaget som gjorts på tv, film eller tv-serie, det är jävligt snyggt. Smällen när hästarna slår ihop känns tung som fanken och den improviserade kvävnings-scenen är intensiv nåt så in i vassen. Mycket tyngre än några tortyrscener som serien har kört fram tills denna dag iallafall.

Slaget är kaotiskt, smutsigt och extremt våldsamt och det var najs. Jag gillade speciellt i början när Jon mest ser förvirrad ut och inte vet vem han ska anfalla, vilket inte är så konstigt eftersom kaoset är så extremt. Nu är ju ofta fantasy-produktioner glada för att ge alla arméer deras unika look, men i verkligheten så ser franska bondsoldater exakt likadana ut som spanska bondsoldater och därför blev det, efter första krashen, ofta väldigt svårt att gissa vem som tillhör vem.

Tyvärr så gillade jag inte vissa aspekter av slaget. Dels att de, som ni nämner, säger att de fått inspiration av Agincourt och Cannae... Som båda två handlade om att taktiskt utlista en numerärt överlägsen motståndare... Fastän det är precis motsatsen som händer här. Jon och Davos tar de absolut sämsta taktiska besluten som kan tas medan Ramsay har en extremt tight (om än något orealistisk men iallafall estetiskt tilltalande) plan. Spjutformationer, hål för att släppa in shocktrupper för att slakta loss etc. Det är liksom tvärtom. Här är en numerärt överlägsen armé som gör taktiskt intelligenta beslut medan den numerärt underlägsna begår idiotiska misstag (och hade blivit totalt förintad om det inte vore för kom-precis-i-tid-Vale.

Det är okey för att i storyn så blir Jon upprörd och Vale-riddarna är precis runt om hörnet etc. Jag hade bara velat se lite mer taktik och strategi faktiskt uträttas även från Jon. Hans (påstådda) pappa var en väldigt skicklig härförare och hans bror, Robb, var känd från muren till Dorne för hur grym han var strategiskt och taktiskt... Och ändå är det här egentligen den enda gången som vi faktiskt får se riktig strategi/taktik diskuteras och användas i serien, om man inte räknar med Stannis när han slåss mot Wildlings (som dock går över så snabbt så det räknas inte). Annars är det väldigt ofta bara "spring rätt in i dem framifrån och skrik, alternativt använd vildeld/drake och sen spring in och skrik."

Så fältslaget var coolt som fan, jag hade bara velat ha lite mer av faktisk taktik. För tillfället har jag ingen aning om Jon är vilken medelmåtta som helst när det kommer till härförar-konst eller om han Robb-geni eller vad han är. Och nej, där fanns ingen härförarkonst i Hardhome. Han skrek och högg med sitt svärd, han formerade inga linjer och gav inga kommandon.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Apropå Ramsay's flådda lik, brinnande kors etc... Hur tänker hans soldater om detta?

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sansa var ganska fail det här avsnittet. Först sitter hon med på hela mötet och sen har hon mage att klaga på att hon inte får prata. Vad fan snackar du om!? Catelyn blev utslängd ur kommendörtältet, hon satt med hela tiden men valde att inte säga något. Sen ska Jon gå helt emot sin karaktär (som vanligtvis är att gå ut på att lyssna när han får råd) och istället skita i hennes råd och gå totalt apeshit.

Sen hade det varit snällt av henne om hon kanske berättade för Jon att hon har en armé stor nog att besegra hela jävla norden ungefär sex timmars march bort istället för att lägga upp "förlorar du så begår jag självmord"-kortet. Att Jon överlevde, att någon överhuvudtaget överlevde, handlade ju om en kvart hit eller dit för the Vales armé.

Vad som dock var väldigt najs med Sansa är sista scenen, för i några sekunder såg det ut som om hon tänkte vända sig om och gå därifrån, nästan för att det var för kusligt att se vad som skulle hända, men istället bestämmer sig för att stanna kvar och se hela spektaklet. Fjortis Sansa som hon var i säsong 1 hade ju stuckit därifrån fortfare än fort men nu är Sansa hård som fruset stål och det är coolt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ser Davos hatar Melisandre och Melisandre är nästan uppgiven (verkade hon som när hon pratade med Jon). Frågan är om Melisandre inte dör i avslutningsavsnittet, alternativt blir Davos ivägskickad någonstans på eget bevåg för han tror att Melisandre måste vara kvar för att Jon ska klara sig. Jag tror inte de stannar tillsammans, helt enkelt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Rickon hade inte en enda mening av dialog hela denna säsong. Var det verkligen värt att bli upprörd över det Jon när han dog? Jag köper mer och mer teorin om att hans hund heter Shaggydog på grund av uttrycket "Shaggydog story".

"Vi har än så länge inte sett en profetia som går i uppfyllelse till fullo."

'The usurper Robb Stark.
The usurper Balon Greyjoy.
The usurper Joffrey Baratheon.'

Det är det här Emma menar när hon säger att ni röker gräs, är opålästa och inte kan skärpa er. ;)

Mer exempel på uppfyllda profetior är när Bran säger att han sett alla drunkna i Winterfell nån vecka innan Theon anfaller stället. Bran har även en vision där han får se "en jätte till riddare som när han öppnar sin hjälm endast har blod och skuggor istället för ett ansikte", vilket högst troligen anspelar på att the mountain kommer bli zombie-mountain.

Dany har också flera profetior som redan har hänt, tillexempel ser hon the red wedding. Så visst vet vi att profetior fungerar, vi vet bara vilka som gör det och vilka som inte gör det.

Ni glömde (eller missade jag det?) de två mest intressanta sakerna egentligen.
1: Blir Sansa eller Jon Warden of the North? Eller blir någon av dem kanske King eller Queen of the North? Kanske Jon blir King in the North och Sansa blir Queen of the Riverlands, när Frey har blivit hanterade.
2: Hur tänker Dany egentligen regera Westeros? Ska hon låta folk som känner för det vara independent höger och vänster? Just nu är Dorne, Iron Islands, the Vale och The North alla fristående från kronan. Min gissning är att även Riverlands kommer vara fristående från kronan väldigt snart, för övrigt.

Det ger Dany ett kungarike av Westerlands (Lannister) och Stormlands (Baratheon) och det är typ... allt.

Sapient

Swashbuckler
Mundo;n185606 said:
Tyvärr så gillade jag inte vissa aspekter av slaget. Dels att de, som ni nämner, säger att de fått inspiration av Agincourt och Cannae... Som båda två handlade om att taktiskt utlista en numerärt överlägsen motståndare... Fastän det är precis motsatsen som händer här. Jon och Davos tar de absolut sämsta taktiska besluten som kan tas medan Ramsay har en extremt tight (om än något orealistisk men iallafall estetiskt tilltalande) plan. Spjutformationer, hål för att släppa in shocktrupper för att slakta loss etc. Det är liksom tvärtom. Här är en numerärt överlägsen armé som gör taktiskt intelligenta beslut medan den numerärt underlägsna begår idiotiska misstag (och hade blivit totalt förintad om det inte vore för kom-precis-i-tid-Vale.
Nja, jag tyckte den aspekten var ganska rimlig. Varken Jon eller ser Davos är erfarna fältherrar - de har varit med om slag, men emr som hjälpredor än som befälhavare. Och deras trupper är ett misch-masch av olika enheter, varav Wildlings är vana att agera på ett helt annat sätt (många cattle raids, inga fältslag).

Ramsay är mer skolad, av sin far, att vara en länsherre (iofs med litet län, men med större ambitioner...) och har i tv-serien framställts som kompetent härförare. Han har trupper där iaf stommen är tränade krigare, varav många med erfarenheter från inbördeskriget.

Mundo

Myrmidon
Sapient;n185641 said:
Nja, jag tyckte den aspekten var ganska rimlig.
Jag sa inte att den inte var rimlig, jag tror du missförstod vad jag skrev. Jag tycker det är rimligt att de kastar ut sina stridsplaner genom rutan när scenen utvecklar sig som den hör. Jag tyckte bara det är konstigt när de pratar om hur de fått inspiration från strategiska super-vinster genom särskilda fältslag och sen gör precis motsatsen, gör det totalt utan någon form av idé.

Jag hade velat se dem göra det annorlunda, med faktiskt strategi mot strategi. Som sagt, de fältslag vi haft tidigare i serien har i princip avsaknat detta totalt. Vi har inte fått se en fältherre överlista en annan fältherre genom att sätta dit en särskild strategi, använda sig av mot-attacker, etc.

Stannis var typ bara "anfall" också gjorde Tyrion lite grejer emot den och sen sa Stannis anfall igen.

Så som sagt, inte orimlig. Jag hade bara hoppats på att se något annat än "tjurrusa rakt in i varandra". Jag köper att scenen går dit den går, jag bara önskar att den inte gjort det.

Sapient

Swashbuckler
Du har helt rätt, jag missförstod dig. Jag räknar aldrig någonsin med att se filmer eller tv-serier "göra rätt", när det kommer till militär strategi om det är masscener inblandade. (Det kan gå, i det lilla formatet. Plutonen och Full Metal Jacket är rätt bra - men de är moderna och baserade på sådant som är rätt lätt att kolla upp och det är få, om ens några, verkliga masscener i samband med strider...)

Allt annat är variationer på det totala sammanbrottet för varje förhoppning om realism, som reklamen kan ha lurats om. Tex striden i inledningen till the Gladiator. (Brrr!)

Till det bidrar säkert att den samlade researchen för en manusförfattare till en serie som den här, inskränker sig till att Googla "famous military campaigns, historical" och läsa (på sin höjd) första stycket på Wikipedia-sidan om slaget vid Gaugamela...

När jag säger "jag kan inte så mycket om det slaget", menar jag "jag kan typ redogöra för att det grekiska kavalleriet var stationerat på flankerna, att den grekiska styrkan var numerärt underlägsen, att Darius styrkor innehöll trupper från hela imperiet, inkl en del indiska elefanter - jag vet att Alexander vann genom att (enligt den förhärskande analysen) koncentrera sina förhållandevis lättrörliga styrkor mot en iakttagen svag punkt i den persiska linjen och bröt den, trots sitt underläge" - men inget jag skulle anse kvalificerande för att säga att jag kan "basera min taktik på slaget om Gaugamela".

Om det är vi som förväntar oss för mycket eller de som är sopor, låter jag vara osagt... :)

Dilandau

Myrmidon
Mundo;n185606 said:
"Vi har än så länge inte sett en profetia som går i uppfyllelse till fullo."

'The usurper Robb Stark.
The usurper Balon Greyjoy.
The usurper Joffrey Baratheon.'

Det är det här Emma menar när hon säger att ni röker gräs, är opålästa och inte kan skärpa er. ;)
App app app! Det där är ingen profetia, det är en besvärjelse som Mel uttalar och blodsoffrar för!

Mer exempel på uppfyllda profetior är när Bran säger att han sett alla drunkna i Winterfell nån vecka innan Theon anfaller stället. Bran har även en vision där han får se "en jätte till riddare som när han öppnar sin hjälm endast har blod och skuggor istället för ett ansikte", vilket högst troligen anspelar på att the mountain kommer bli zombie-mountain.

Dany har också flera profetior som redan har hänt, tillexempel ser hon the red wedding. Så visst vet vi att profetior fungerar, vi vet bara vilka som gör det och vilka som inte gör det.
I böckerna stämmer detta ja. Men inget av det du säger har inträffat i tv-serierna. Eller minns jag fel nu? *tar ett sug på bongen* =)

Mundo

Myrmidon
gorillotaur;n185696 said:
I böckerna stämmer detta ja. Men inget av det du säger har inträffat i tv-serierna. Eller minns jag fel nu? *tar ett sug på bongen* =)
Jäkla hashrökare!

I böckerna så har inte Bran den visionen, det är Jojeen som har den i böckerna (DUH! OH MY GOD! VAR MER SERIÖS!). I tv-serien är det Bran som har den och delar med sig av drömmen i säsong 2. Ctrl+f "Drowning".

Fine dock, Stannis grejen var en besvärjelse. *Röker sin egen bong*

Jocke

Man med skägg
En fråga: Jag undrar om man "vet" att Åsarna ligger innuti ett klot som de helt klart gör i introt, eller om det är nått som bara händer där, deras sol gör ju inte ljudet av en gammal filmprojektor (vad jag förstår) så det kan ju vara ren estetik.

Dilandau

Myrmidon
Jocke;n185716 said:
En fråga: Jag undrar om man "vet" att Åsarna ligger innuti ett klot som de helt klart gör i introt, eller om det är nått som bara händer där, deras sol gör ju inte ljudet av en gammal filmprojektor (vad jag förstår) så det kan ju vara ren estetik.

Old Nan berättar i s1 om legenden att världen ligger inuti en jättes öga...

Men jag har läst intervjuer med de som designade introt, och där berättas att gjorde kartan konkav för att spara sekunder. Det skulle ta för lång tid att swisha fram över en platt karta utan att göra det så snabbt att man ändå inte ser vad det föreställer. Istället valde man konkavt, vilket möjliggör att ta "genvägar" via luften.

Mundo

Myrmidon
Detta avsnitt måste ha utspelat sig över en period på typ... 4-8 månader med tanke på all resande som gjordes. Men det gör inget, för trots att bokläsaren i mig -vrålar- av vrede över vissa story-beslut (*HOST HOST FREY HOST HOST MANDERLY*) så var det alltigenom en mycket bra episod med hög verkstand-kontra-snack ratio.

Gillar att mina egna gissning om Daario, Margery, Mace, Lloras, High Sparrow, Pycelle och Varys alla var rätt (om nu ska vara sådana som bankar på sin egen ego-trumma).