Minimoni
Homelander
Cog: Du sa allt jag tänker runt GoT!
Apråpå nummer 1 så hoppades jag faktiskt på Ghost, vart fan var han?!da_bohz;n185491 said:Riktigt bra avsnitt. Äntligen fick vi...
da_bohz;n185491 said:Riktigt bra avsnitt. Äntligen fick vi...
?1. Se Ramsay bli hundmat.
2. Se Tyrion faktiskt säga nåt vettigt den här säsongen.
3. Få reda på Rickons öde, R.I.P.
4. Få se Dany reagera på Greyjoy's erbjudande och eventuellt få en ny bästis i Yara.
5. Se två instängda drakar bryta sig ut ur en pyramid.
6. Få det bekräftat att Wun Wun dog :/ R.I.P. big time, big fella. Snöpligt att bli skjuten i ögat sådär av allas hatobjekt, men inte så förvånande om man tänker på hur Ramsay brukar bete sig.
7. Inse att Sansa troligtvis undanhöll information från Jon för att ha ett överraskningsmoment för Ramsay som inte hade fungerat om de hade väntat med att anfalla tills Knights of the Vale dök upp (vilket för övrigt inte heller var särskilt oväntade). Taskigt mot bastardbrodern där, Sansa, men samtidigt har ju Ramsay gjort dig lite lätt cynisk/hatisk.
Så... På det stora hela är jag riktigt nöjd!
Mundo;n185503 said:Och nummer 6 undrade jag direkt... Why take that shot and not for the other guy?
Det tänkte jag redan vid skottet som sköts på slagfältet och startade hela debaklet sas...Mundo;n185503 said:Och nummer 6 undrade jag direkt... Why take that shot and not for the other guy?
Helt klart. Jag tolkade det direkt så också.Jocke;n185590 said:I avsnittet så pratar ni om de brinnande korsen på slagfältet. Jag tolkade det som att de var avståndsmarketingar för antingen alla bågdskyttarna eller i alla fall bara för ramsys skott mot mellangrabben Stark. Ramsy är ju en vass bågskytt men även han kan ju behöva en fingervisning för att nästan-träffa gång på gång.
Nja, jag tyckte den aspekten var ganska rimlig. Varken Jon eller ser Davos är erfarna fältherrar - de har varit med om slag, men emr som hjälpredor än som befälhavare. Och deras trupper är ett misch-masch av olika enheter, varav Wildlings är vana att agera på ett helt annat sätt (många cattle raids, inga fältslag).Mundo;n185606 said:Tyvärr så gillade jag inte vissa aspekter av slaget. Dels att de, som ni nämner, säger att de fått inspiration av Agincourt och Cannae... Som båda två handlade om att taktiskt utlista en numerärt överlägsen motståndare... Fastän det är precis motsatsen som händer här. Jon och Davos tar de absolut sämsta taktiska besluten som kan tas medan Ramsay har en extremt tight (om än något orealistisk men iallafall estetiskt tilltalande) plan. Spjutformationer, hål för att släppa in shocktrupper för att slakta loss etc. Det är liksom tvärtom. Här är en numerärt överlägsen armé som gör taktiskt intelligenta beslut medan den numerärt underlägsna begår idiotiska misstag (och hade blivit totalt förintad om det inte vore för kom-precis-i-tid-Vale.
Jag sa inte att den inte var rimlig, jag tror du missförstod vad jag skrev. Jag tycker det är rimligt att de kastar ut sina stridsplaner genom rutan när scenen utvecklar sig som den hör. Jag tyckte bara det är konstigt när de pratar om hur de fått inspiration från strategiska super-vinster genom särskilda fältslag och sen gör precis motsatsen, gör det totalt utan någon form av idé.Sapient;n185641 said:Nja, jag tyckte den aspekten var ganska rimlig.
App app app! Det där är ingen profetia, det är en besvärjelse som Mel uttalar och blodsoffrar för!Mundo;n185606 said:"Vi har än så länge inte sett en profetia som går i uppfyllelse till fullo."
'The usurper Robb Stark.
The usurper Balon Greyjoy.
The usurper Joffrey Baratheon.'
Det är det här Emma menar när hon säger att ni röker gräs, är opålästa och inte kan skärpa er.
I böckerna stämmer detta ja. Men inget av det du säger har inträffat i tv-serierna. Eller minns jag fel nu? *tar ett sug på bongen* =)Mer exempel på uppfyllda profetior är när Bran säger att han sett alla drunkna i Winterfell nån vecka innan Theon anfaller stället. Bran har även en vision där han får se "en jätte till riddare som när han öppnar sin hjälm endast har blod och skuggor istället för ett ansikte", vilket högst troligen anspelar på att the mountain kommer bli zombie-mountain.
Dany har också flera profetior som redan har hänt, tillexempel ser hon the red wedding. Så visst vet vi att profetior fungerar, vi vet bara vilka som gör det och vilka som inte gör det.
Jäkla hashrökare!gorillotaur;n185696 said:I böckerna stämmer detta ja. Men inget av det du säger har inträffat i tv-serierna. Eller minns jag fel nu? *tar ett sug på bongen* =)
Jocke;n185716 said:En fråga: Jag undrar om man "vet" att Åsarna ligger innuti ett klot som de helt klart gör i introt, eller om det är nått som bara händer där, deras sol gör ju inte ljudet av en gammal filmprojektor (vad jag förstår) så det kan ju vara ren estetik.