En sak som Sam skulle kunna göra, som vore mer intressant (förmodligen) än vad han gör i böckerna (alltså gå till Oldtown). Om han drar till muren och pappa jagar efter honom så kommer pappa förmodligen ta med sig en hedersvakt eller något. Väl där kommer de till muren, träffar på lite white walkers och pappa, som råkar vara den bästa fältmarskalken i Westeros, inser att det finns ett mycket riktigt hot. Då är Sam förvånansvärt intelligent.
För övrigt tycker jag Randyll Tarlys skådis som var najs. Bra röst, bra naturlig auktoritet.
Sista tanken här är att ta en Maester tar år, kanske decennium, att bli. Inte fan har serien tidshopp nog att låta Sam bli en färdigutbildad Maester.
Deus Ex Benjen som fan i serien jämfört med i böckerna. I böckerna så träffar ju Sam och Gilly honom efter de gått vilse och han träffar Bran INNAN de kommer till the Three Eyed Raven. Här -råkar- han vara på rätt plats på rätt tid. Lite som ni säger, Hodors uppoffring var meningslös ur ett storyperspektiv. De sprang tvåhundra meter och sen räddades de igen.
Flashbacken har jag en teori om som jag har funderat på ända sen Ned kunde höra Bran i sin flashback. Aerys den andre beskrivs som en kung som styrde sitt land fredligt och fint tills han en dag, lite ur ingenstans, började höra röster som gjorde honom galen.
Så backa bandet lite och kolla på Hodor och så ---- ---- ---- Nu hörde jag dig nämna det i podden så ja, uppenbarligen inte bara jag som tänkte det. Om det här var tänkt på redan från början och teorin stämmer så är George RR Martin grymt jävla planerande.
Fanken vad skönt att Arya äntligen ska gå från Braavos. Om det var någon som trodde hon skulle ge upp sina rötter och stanna där så tappar jag lite förtroende för mänskligheten. Lite som om någon tvekar på om hon kommer kunna besegra den där namnlösa flickan liksom...
Förhoppningen är att hon drar till Westeros illa kvickt och åker och mördar Walder Frey men vi får väl se.
Fan vad dryg-besviken jag blev på Sparven/Tyrell scenen. Jag hoppades på en storslakt och en mega-fajt men så klart får vi inte lov att se en blodig fight. Jag känner inte så mycket "Oj vilken vändning att lättmanipulerade Tommen manipulerades!" utan snarare "Åh vad drygt, kommer de att dra ut den här konflikten än mer?"
Jamie ska iväg och det är jag glad för. Hans story hakade upp sig i serien och han blev säsong 1 Jamie igen. I böckerna så drog han sig ju ifrån Cersei och började inse att hon var heltokig och distanserade sig mer och mer. När hon skriver brev till honom när han är på väg till Riverrun och tycker att alla är emot honom så slänger han brevet i elden. Han inser att vad han gjort har varit destruktivt och vill lämna det bakom sig.
Sa någon vem som är Högsparvens förkämpe?
What is Hype may never die.
Teori angående böcker och tv-serie. Läs EJ om du inte vill bli spoilad inför nästa avsnitt.
Två återuppfödda bröder, en av kyrkan (the hound) en av ohelig magi (the mountain), där båda bröderna hatat varandra från botten av deras själ, där lillebror the hound svurit att han ska vara den som mördar sin bror... Det här är sä jävla givet att det inte finns.
https://www.youtube.com/watch?v=psS2IMFkxKo
Skicka dina glasögon till mig på posten Magnus så äter jag dem live på youtube om den här säsongen är över utan att The Hound ställts mot Zombie-mountain på trial by combat.
För att läsa mer, kolla här:
http://awoiaf.westeros.org/index.php/Gravedigger/Theories
The broken man is back!
WHAT IS HYPE MAY NEVER DIE
BUT RISES AGAIN
HYPER AND STRONGER!
Dany-talet kändes helt redundant. Hon hade redan alla Dothraki på sin sida. Det här kunde hänt i brinnande-huset-scenen istället. Här håller hon tal för de troende i kyrkan liksom och det ger ingenting. Vi visste redan att hon hade deras lojalitet. Här blev det med Deus Ex Drogon igen, för han bara kom fram runt ett hörn precis som hon kände för att visa Daario hur häftig hon är.
Tycker hon är så grymt drygt bombastiskt med sjuhundra titlar och självrättfärdigande. Tyckte om henne i början av serien och böckerna men nu är hon i princip inte något annat än en Cersei (jag skulle säga Tywinn, men hon är inte lika kompetent).
Apropå båtar... Fan vad trött jag är på att serien inte har en aning vad de håller på med när det gäller armeer och konstruktioner.
Okey, så... Göra ett-tusen båtar. Are you fucking kidding me? De bor på en helt kal ö, som beskrivits både i bok och i serie att de har inga fungerande gruvor, de har inga stora skogar att avverka. Var kommer materialet ifrån?
Sen kan vi tillägga att båtproduktion är inte något man gör bara genom att vrida en hand. Stadsstaten Venedig som var de bästa skeppsbyggarna under högmedeltiden lyckades, med hjälp av fabriker, producera en båt per dag när de var igång som värst och hade riktigt bra tillgång till material och extremt kompetent arbetskraft. Så leker vid med tanken att Iron Islanders, som tycker att läsa böcker är töntigt, kan producera båtar hälften så fort som folk i Venedig, så lyckas de få ut 1000 båtar efter cirka fem och ett halvt år.
Okey, skit i det. De kan bygga tusen båtar på en månad, för serien vill det.
För att bemanna en average medeltidsbåt så behövs cirka 75-150 pers. Så på Iron islands finns det alltså någonstans mellan 75000 och 150 000 sjödugliga Ironborn? Det skulle göra deras armé till den extremt överlägset största på hela jäkla kontinenten. Varför har de ett problem med att erövra någonting? Lägg sen till att varje skepp kan agera trupptransport till cirka 150-200 soldater så undrar man hur fan Daario räknade när han sa etttusen skepp. Har Dany alltså 200 000 soldater?! (Bör tilläggas att hon har typ 7000 unsullied, så alla andra soldater är alltså hyrsvärd eller de nyintagna Dothrakis).
Kan tilläggas här att enligt siffrorna som de snackar om i böckerna så har Ironborn en armé på cirka tjugotusen pers.
Mundo, din teori om Hound/Mountain är FÖR BRA för att inte stämma. Vilken drömscen!
Håller även med dig om typ allt annat. Jamies utveckling (och Cerseis förfall) i böckerna är så oerhört mer intressant än i serien. Att Euron ska *hand waving* bygga 1000 skepp får man nog bara köpa, tyvärr.
Nä, som ni säger är det nog en tiopotens fel där, ungefär. Dany behöver 100 skepp.
Min minnesbild av flottan som Yara och Theon snodde är att det var... nånstans mellan 20 och 50 skepp?
Jag hoppas verkligen inte på en zombie trial by combat. Att Frankensteins Berget skall vara med är illa nog, jag vill se honom döda alla jävla sparvar. Hatar sparvarna mest av alla i serien.
Syskonknullande och släktingdödande är fan så mycket trevligare än vad religiösa fanatiker är.
Folk får gärna använda spoiler-ruta när man adresserar teorier från en tidigare spoiler-ruta, annars blir ju den första spoiler-rutan helt försvarslös för oss som skummar igenom tråden. Men ger man sig in i en sån här tråd antar jag man får skylla sig själv!
Just att nämnde karaktär kanske finns kvar nånstans kom kanske inte som nån jättechock för mig eftersom
på HBO:s GoT-utställning i Stockholm förra året hade de en stor Valar Morghulis-vägg för alla de fallna, där flertalet döda karaktärer fanns med namn och bild. Även mindre karaktärer som exempelvis Rose och Grenn, men Sandor Clegane var inte med på väggen.
Å andra sidan, när Rory McCann (skådespelaren) deltog i ett panelsamtal på något konvent med flera andra av skådespelarna ombads de som fortfarande levde i serien räcka upp en hand, och Rory räckte inte upp sin hand. Det kan ju såklart vara en Jon Snow-grej, som de höll på med i fjol, "han är död, ja... *harkelharkel*..."
Böckerna läste jag inte förrän nu i vintras, och personligen tog jag (kanske naivt) bara samtalet med prästen som hittat Sandor som en bekräftelse på att han faktiskt var död och begraven, som förtydligande av hur det låg till med att det var en annan bandit som använt hans hjälm och levt rövare.
Men nu när jag läser teorisidan som Mundo länkade, jo där finns ju onekligen saker jag själv kanske inte tog fasta vid... Och som sagt, hyllningsväggen på utställningen lämnade ju frågan öppen...
Jag tror de säger "tusen" när de ska dra till med en hög siffra helt enkelt. En snubbe som säger att han ska "bygga tusen skepp" menar att han ska bygga en jävla massa skepp. Hade varit mindre effektfullt att säga något mer realistiskt, som att "bygga dussintals skepp" eller ens "bygga hundra skepp" (eller ens "hundratals"), även om detta fortfarande är mycket.
Euron verkar vara en snubbe som gärna spär på lite extra när han snackar (jag menar, hur stor kuk kan han egentligen ha?), så jag tror inte det är en större chock för någon om han kanske inte menar att ha exakt tusen skepp innan han är nöjd.
Och på tal om besättningsfrågan och frågan om hur de ska få tag på virke etc. för alla dessa skepp svarar jag helt enkelt att de betalar järnpriset för det. När de väl har byggt ihop ett gäng båtar sticker de iväg och plundrar som de Järnfödda de är och tar de båtar och prylar (och galärslavar?) de kan komma över. Därmed inte sagt att de någonsin kommer få ihop tillräckligt för tusen skepp.
Sen har jag inte något riktigt hopp för att Pyke-storylinen ska bli något riktigt intressant. Kingsmootet är mycket intressantare i böckerna, och i serien liknar det mer än rap-battle än något annat.
Sen har jag inte något riktigt hopp för att Pyke-storylinen ska bli något riktigt intressant. Kingsmootet är mycket intressantare i böckerna, och i serien liknar det mer än rap-battle än något annat.
?Jag har hittills antagit att hornet är hans penis.
Men mer seriöst tror jag han hållit det hemligt för att ha ytterligare ett trumfkort så småningom. Han kommer nog ge en och annan hint om att drakar inte är ett problem för honom (han har ju inte direkt sett tre drakar som ett problem hittills, vilket de flesta nog skulle gjort), och sen när han väl möter en drake så visar han ytterligare hur han är en ny villain genom att tvinga Viserion eller Rhaegal att bränna ett antal skepp för Theon och Yara/Asha (och troligtvis döda Asha på köpet). Troligtvis i och med "The siege of Meereen" (se nästa spoiler).
cogitare said:
Själv undrar jag var Victarion håller hus?!?! Stenhård snubbe i böckerna!
Precis som med många andra karaktärer vars långsiktiga syfte är otydligt har han troligtvis inkorporerats i en eller flera andra karaktärer.
Jag tror att Victarions handlingar kommer ske genom Theon, eller möjligtvis Yara/Asha. De kommer dyka upp i Meereen under "The Siege of Meereen" och rädda de som försöker försvara staden. Förhoppningsvis träffar de på både Moqorro och Jorah på vägen och se på när Moqorro lagar Jorah's greyscale-hand (som troligtvis kommer vara minst hela armen vid det laget eftersom det kommer ta ett tag för dem att mötas).
Förresten, vad har ni för förhoppningar på resten av säsongen? Bara fyra avsnitt kvar nu.
Jag hoppas: Att sparvarna utrotas. Att Arya får träffa Nymeria. Att Tyrion får rida på en drake. Att något FETT händer vid Riverrun. Att Daenerys börjar ta sig över havet till Westeros.
Tja, om det blir samma sak som hände i böckerna (när Jamie var uppe i Riverlands och röjde runt) så vet jag inte om det kommer bli så fett. Men Jamie visade upp en lite mindre mordisk sida där. Snudd på (hotfullt) diplomatisk skulle jag säga. Ytterligare en sån grej som känns lite märklig att man slänger in nu i tv-serien då det hände för ett tag sedan i bok-serien (iirc). Ironborn-grejorna som händer nu hände någonstans i bok 2-3 tror jag.
Jag hoppas att något faktiskt händer med Dany borta i Mereen för den story-linjen har länge gått på sparlåga tycker jag.
Sparvarna är störiga som faan men jag tror vi får leva med dem ett tag till. "Försoningen" i senaste avsnittet tror jag borgar för det.
Bran kommer ut som en riktigt hård jävel till trollkarl och zappar white walker som ingen annan.
Mer indikationer kring varför Rhallor-guden motsätter sig vad som än håller på att väckas upp bortom Väggen.
Min egen teori:
Min gissning är att det är någon "ond" isgud som håller på att väckas bortom väggen. Har för mig att det har hintats lite om det i böckerna. Hans förkämpar är iszombies och annat spiffigt. Den "goda" eldguden som ex. Melisandre dyrkar motsätter sig detta och agerar mot. Drakar är jävligt eldiga så ovetande så stödjer ex. Dany också den här guden. Det är där/det som är den storslagna bakomliggande händelsen i hela 'A story of ice and fire'
Vad mer?
Battle of the Bastards kan bli fett och jag har ju mina gissningar vilka bastarderna är och vem man hoppas skall gå segrande ur den striden
Jag tror isguden och eldguden är lika ondskefulla. Ingen är god i GoT. Mina förhoppningar är att sparvarna blir slaktade till sista man och att Daenerys gör något annat än att kuva infödingar och liknande. Ska hon kuva något så Kuva och erövra Westeros för fan.
Förväntningar är att sparvarna blir kvar länge och att Dany kommer lalla omkring i öknen i tre avsnitt till och nå Tyrion och Varys i fjärde. Där kommer ett slag påbörjas och säsongen slutar.
Här kommer mina nästan helt ogrundade förväntningar/förhoppningar:
Angående Ironborns:
Se ovan nämnda spoilers.
Såg för övrigt nyligen att Euron i Winds of Winter bär en rustning av Valyrian Steel. Ja. En fucking superrustning med andra ord. Han måste ju bara betyda trubbel eftersom detta är kombinerat med galenskap.
?Angående Daenerys:
Hon och hennes Khaleesar drar mot Meereen och dyker upp lagom tills New Ghis och Yunkais styrkor härjar utanför stadsmurarna. Det blir en belägring som avslutar säsongen och inleder nästa säsong. Kan hända att Dany sticker iväg på något side-quest eftersom hon troligtvis hellre flyger drake än rider (vilket inte är konstigt) och därmed förflyttas betydligt fortare. Förhoppningsvis blir hon tillfångatagen av The Masters of Yunkai när hon i ett fåfängt försök tänker mäkla fred med dem (inga direkt belägg för detta). Tror hon blir polare med en av mästarna där också, men det kommer visa sig att hon blir förrådd med ett ödesdigert resultat.
Angående Arya:
Hon flyr givetvis från The Faceless Men och blir jagad av Waif i åtminstone två avsnitt. Hon försöker troligtvis ta sig tillbaka till Westeros, eller söderut till Pentos. Eftersom Varys polare Illyrio Mopatis bor där och typ varit i Aryas situation känns det som att han kommer träffa på henne och ta henne under sina vingar på något sätt, av någon anledning. Skulle gissa på att han varit en Water Dancer i sin ungdom och ägnar massa tid åt att lära Arya det som Syrio Forel inte hann med innan han blev köttad. Sen kommer hon nog skickas till King's Landing för att kötta lite Lannisters skulle jag tro.
Angående Jon/Sansa:
Jon kommer dra runt till olika lords i norr och samla styrkor. Det blir säkerligen en dialogscen där han förklarar för exempelvis Lord Manderly att han redan fått stöd för den och den och den lorden (för att sammanfatta vad som hänt i de avsnitt man inte sett honom). I näst sista avsnittet ska det nog bli en stor belägringsscen vid Winterfell där Ramsay och Jon ställs mot varandra. Skulle nog tro att Davos offrar sig och dör i den striden, tyvärr. Sansa kommer hänga på Jon och mest agera galjonsfigur för att förtydliga deras anspråk på Winterfell och norden.
Cersei/King's Landing:
Hon försöker säkerligen rätta till alla problem med kyrkan genom en Trial by Combat med Robert Strong som förkämpe. Detta kommer ju misslyckas fatalt. Exempelvis genom att Strong tekniskt sett bara ska kämpa mot Tommens fiender enligt sitt tystnadslöfte i boken - vilket innebär att hans motståndare i tvekampen kan döda honom utan ansträngning. Eftersom hon förlorar ALLT med en förlust i tvekampen (eftersom det då är tydligt att Tommen inte är Robert Baratheons son och därmed inte har något anspråk på tronen) väljer hon att bränna ner hela Sept of Baelor med Wildfire (och det var därför vi fick se glimtar av grön eld i Brans visioner - för att påminna tittarna om att det finns grön häftig eld som brinner jävligt bra). Det hela slår nog slint på mer än ett sätt, och någon hon gillar *host*Tommen*host* stryker med i flammorna. Skulle tro att delar av Red Keep brinner ner också. Åtminstone Tower of the Hand eftersom hon bränner ner det i boken.
Jaime/Riverrun:
Jag hoppas verkligen att vi får se Lady Stoneheart i någon form denna säsongen. Jag hoppas att handlingen följer den i böckerna och att hon hänger de Frey-sönerna vi såg nyligen. Hennes mål är att hämnas på Freys och Lannisters, så hon kommer inte bli glad att se Jaime när det händer (fast jag tror egentligen inte de kommer ha med Stoneheart alls).
Mer troligt är det att Jaime leder en belägring av Riverrun och lyckas - med hjälp av diplomati och ett och annat busstreck - få borgen i sina händer.
Samwell:
Han sticker ner till Oldtown med sitt nyförvärvade supersvärd. Hans stränge far skickar sin andre son för att återhämta det (det är en alltför ovärdig uppgift för honom själv att sköta) och slutligen möts de båda bröderna. Eftersom Sam är den huvudperson som är närmast Dorne befarar jag att han på något sätt kommer interagera med de jävla sandmaskarna, men jag hoppas att han istället gör vad hans ska och börjar plugga till Maester. Det kommer nog inte dröja länge förrän han upptäcker någon härlig ledtråd för att kötta iszombier. Typ något om 'The Horn of Winter' eller 'Dragonbinder' eller nåt liknande.
?Tyrion:
Han släpper troligtvis ut drakarna och bondar med en av dem. Inte mycket mer än så.
Dorne:
Nope. Inget händer i Dorne. Förhoppningsvis inte mer under resten av serien, vilket gör mig arg eftersom det då bara har varit slöseri med GoT-tid, men samtidigt blir jag glad eftersom... Ja, fuck Dorne.
Hur mycket jag än vill tro det så kan ju Dorne inte brinna - det är ju bara sand
?
Nu börjar jag dock befara att sandmaskarna och Arya kommer träffa på varandra på något jävla sätt och att de knyter ihop Queenmaker-storyn med Arya på något sätt. Det känns inte orimligt att de bondar över deras gemensamma hat mot Cersei:
"Oh, you hate Cersei Lannister? I hate Cersei Lannister!"
"Yeah, Cersei Lannister is the worst. Let's be friends and hate Cersei Lannister together."?
?Kort sagt, det är inte bra med så mycket osäkerhet för min del. Min fantasi skenar iväg som fan då.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.