APM;n307643 said:
Hej och kul att se lite mer av ert projekt.
En bra sak (som många menar är viktigt för ett första intryck av spelet) är rollformuläret. Det borde finnas med på kampanjsidan!
När jag skummade igenom texten så fastnade jag på tre saker: 150 färdigheter, 18 handlingstyper, och stridsformulär. Det låter ganska komplicerat. Kan man få ett exempel på hur man tex gör ett färdighetsslag eller en attack i en stridsrunda?
Sen undrar jag på det här med egna tärningar, hur ser de ut? Hur konverterar man en vanlig t6a till era t6or?
Framsidan var förövrigt väldigt snygg! Bra med både kvinno- och manskaraktär!
En annan sak kan förresten vara att inte visa alla stretch goals med en gång. Då har ni något att posta också under kampanjens gång!
Det var nog allt jag kom att tänka på såhär långt
när har ni tänkt gå live med den?
Hej och tack för intresset och feedback! Det uppskattas verkligen.
Här kommer lite svar:
Tack för tipset om rollformuläret. Det ska definitivt publiceras, så fort vi känner oss helt nöjda med det.
Det låter avancerat, det håller jag med om. Det kan det dessutom vara, beroende på hur "petigt" man spelar. Grunden är dock tämligen simpel. Det är inte minimalistiskt när det kommer till reglerna, men har ändå ett bra flyt (sedan kan sånt så kart bero mycket på personliga preferenser).
HANDLINGAR
För att utföra handlingar sätter du samman en tärningspool baserat på en Grundegenskap, en Färdighet och Spetskunskaper inom färdigheten. Sedan ska du slå så många "framgångar" som möjligt, som mäts mot en fast Svårighet eller ett Motståndsslag. Grundegenskapstärningen har 50% för framgång. Färdighetstärningen har 33% chans till framgång och Spetskunskapstärningen har 50% chans till fragång och 16,6% chans till Explosion.
Handlingstyperna är Spelledarens hjälpmedel men hur man utför en handling ser alltid likadant i hur man bygger upp Handlingspool etc.
FÄRDIGHETER
Varje färdighet är bred och ska täcka allt man skulle kunna tänka sig att göra. Ett exempel på färdighet är "Beväpnad närstrid" och ett annat är Dekorativ konst & utsmyckning. Behärskar du Beväpnad närstrid innebär det att du kan framföra dig dugligt i strid, beväpnad med olika vapen. Behärskar du Dekorativ konst & utsmyckning innebär det att du kan färga, måla och utsmycka saker. Färdigheterna innebär en teoretisk kunskap i ämnet och hur man omsätter det i praktiken.
Om du vill vara riktigt skicklig inom ett område är det nödvändigt att nischa sig - med Spetskunskaper. T.ex. kan jag välja Svärd eller Glasmålning. Man kan ha flera Spetskunskaper inom samma Färdighet.
STRID
Strid fungerar i stort sett som övriga Handlingar, förutom det att du får använda alla Framgångar - man mäter in lyckat/misslyckat på samma vis. Handlingspoolen som man slår varje stridsrunda man innebär flera moment och både Försvar och Anfall. Du fördelar dina Framgångar på Försvar och Anfall och jämför med motståndarens motsvarande indelning. Den Anfall du har utöver motståndarens Försvar kan du använda för att träffa motståndaren, göra skada, greppa motståndaren (etc.).
TÄRNINGAR
Våra tärningar är sexsidiga, i tre olika färger. Konverteringen kan se ut så här:
PrT - Primärtärningen (används för Spetskunskaper och Förmågor): 1 = framgång + explosion, 2-3= framgång, 4-6 = misslyckande
SeT - Sekundärtärningen (används för Grundegenskaper): 1-3: framgång, 4-6: misslyckande
TeT - Tertiärtärningen (används för Färdigheter): 1-2 framgång, 3-6: misslyckande
Det kräver att man har olikfärgade tärningar, eller slår tärningarna separat i ordning (t.ex. först PrT, sedan SeT och till sist TeT.
ÖVRIGT
VI tänkte gå live med Kickstartern snart. Först måste projektet godkännas av Kickstarter och sen vill vi ha ett par andra saker helt spikade innan vi trycker på knappen, men tanken är det sker mycket snart.