Nekromanti Prostitution!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Avrundning.

”Jag tror nog inte vi kommer mycket längre i diskussionen(…)”

Det tror inte jag heller. Men det känns ju bra att vi i vart fall kan lämna den utan att du ser mig som nån sorts mähä. ^_~ Jag skall väl försöka bemöta och avrunda det här från min sida så gott det går då.

”Ditt idealsamhälle (om jag fattat det rätt) går i grund och botten ut på att alla får göra vad de vill, så länge ingen skadar någon annan. Och om någon råkar illa ut så hjälps de andra åt att få upp den personen på fötter. Det här är en utopi som verkligheten (vad jag tror) aldrig kommer komma i närheten av. Folk är för småsinta, giriga och dumma i huvudet.”

Tja, dök det upp en god ande och gav mig en bunt önskningar så skulle jag väl slänga in något om absolut frånvaro av sjukdom, lidande och småkryp, men… För att vara relativt realistisk: Ja, det stämmer. Jag tror egentligen inte heller att verkligheten kommer nå dit. Jag tror dock fortfarande att man kan tjäna en del på att försöka ta sig så långt åt det hållet som möjligt.

”Vi är väl bägge två överens om att både knark och prostitution är stora problem. Det är alkohol och cigaretter också. Men någonstans har folket valt att rösta fram en regering som lagstiftar bort vissa farliga saker och låter andra vara lagliga.”

I dagsläget är alla de där fyra företeelserna orsaker till stora problem, ja. <font size="1">Och angående det andra… Om du ursäktar ett sista småsint argument (vi kan se det mer som ett spontant pessimistiskt frö snarare än ett argument): Folket har även valt att rösta fram en regering vars inställning i frågan om EU:s konstitution kan sammanfattas som ”låt inte folket bestämma, för då säger de bara nej”.</font size>

”Varför vet jag inte, men jag vet att prostitution är ett ofantligt problem som det är idag, och jag tror absolut inte en legalisering skulle vara en lösning.”

Medan jag å min sida tror att det skulle leda till förbättringar om man flyttade ut hela verksamheten från det ljusskygga hörn den nu vistas i (samma hörn som en hel hög tung kriminalitet råkar befinna sig i). Och tja, det här är ju pudelns kärna, och där lär vi helt enkelt förbli oense tills det hypotetiska tillfälle då det hela faktiskt blir legaliserat, och man med egna ögon får se effekterna av det.

”Lite av samma anledning jag inte oroar mig särskilt mycket över de barnen som svälter ihjäl i Afrika. Eftersom det är fullkomligt omöjligt för mig att göra något (jag är redan fadder och lägger pengar i bössor och så) så går jag inte och oroar mig över det. Det är sådana saker som gör en galen skulle jag tro.”

Ungefär samma anledning till varför jag inte tänker gå runt och tycka synd om folk som rökt eller supit ihjäl sig. Uppenbarligen förtjänade de (med största sannolikhet) inte att dö, men det är verkligen inget jag orkar gå runt och må dåligt över.

Phelan

Hero
Vart jag vill komma? Jag tänkte mest spekulera kring lite praktiska konsekvenser av att legalisera prostitution. Om man säger ja till legalisering av prostitution och inte stipulerar några förbehåll så skulle väl en legalisering göra att det är ett arbete som alla andra? När du säger att givetvis ska ingen kunna tvingas/anvisas att bli prostituerad bara för att det är lagligt så blir det intressant att höra argumenten för varför prostitution ska särbehandlas från andra arbeten men ändå vara lagligt.

Nu har du på annan plats i tråden sagt att du främst på det teoretiska planet var för en legalisering av prostitution. Jag ville sätta det mer i en praktisk kontext för att se hur argumenten skulle utvecklas i så fall. Det tycker inte jag är att hitta på en debatt. Det är att säga "ok, vi prövar tanken, hur skulle det genomföras i praktiken?".

Så, med vilka premisser/förbehåll ska prostitution vara lagligt och varför?

Mvh / Phelan

Marcus J

Hero
Re: Repetition.

Ok. Jag tolkade ditt inlägg som att du medvetet missförstod mig. Kan ha berott på att det var sent och jag var trött.

Mitt argument för att det ska vara olagligt att köpa sex är att det skapar en misär. Genom att köpa sex så skapar man en marknad för människohandlarna. Genom att ta bort efterfrågan på sexslavar så tar man också bort dem. Sen kanske lagen är svår att aplicera men då behöver man se över den. Jag tycker alltså att den nuvarande lagen i grunden är bra.

/Marcus som tycker att vi lägger med detta nu

Organ

Out of time, out of mind
Re: Porr! (OTOTOT)

Lena Handén= omskrivning för lena handen=fröken höger
Vadå, du menar att hon egentligen heter Lena Höger? :gremconfused:

/Anders (missförstår och gillar det :gremgrin:)

Morgoth

Swashbuckler
Re: Why stop there…?

Om du i sanning talar för resten av forumet så är det ännu tråkigare. Men det är inget jag kan göra något åt.

En sak som kan vara värd att minnas är att Vulf aldrig talar för hela forumet. :gremwink:

Stå på dig. Jag tycker du har varit klar och saklig under hela diskussionen. Att jag sedan inte håller med dig på en enda punkt är fullständigt irrelevant. Låter man sådana omständigheter påverka en så är man egentligen inte i stånd att föra debatt.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Avrundning II.

”Mitt argument för att det ska vara olagligt att köpa sex är att det skapar en misär. Genom att köpa sex så skapar man en marknad för människohandlarna. Genom att ta bort efterfrågan på sexslavar så tar man också bort dem. Sen kanske lagen är svår att aplicera men då behöver man se över den. Jag tycker alltså att den nuvarande lagen i grunden är bra.”

Medan jag alltså tror att en sådan legalisering skulle föra marknaden bort från de ljusskygga delarna av samhället där den nu vistas, vilket skulle minska på profiten för människohandlarna. Det finns viss empiri som stödjer den tanken, men hur det verkligen skulle bli vet vi uppenbarligen inte. Hur som helst är vi inte överens och lär väl knappast bli. Så…

”Marcus som tycker att vi lägger med detta nu”

…works for me. ¬_¬

Ymir

Liten kantbaron
Jag ägnade gårdagen åt att diskutera saken på IRC, och tänkte länge gå in i debatten lite halvdant på Selethils sida, men orkade inte. Jag tänkte igenom saken ordentligt och bildade mig en ordentlig åsikt i frågan istället.

Som jag ser det, är samhällets uppgift att erbjuda en trygghetsbas och ett socialt skyddsnät för människor, inte att agera förmyndare och begränsa individens frihet. När det kommer till aktiviteter som på något sätt skadar andra människor är det en sak; det är självklart att samhället inte lättvindigt ska acceptera sådana, men när det kommer till saker som i första hand rör en själv tycker jag att 'hellre fria än fälla'-principen bör följas i mycket stor utsträckning. Man har rätt att göra vad man vill med sin kropp, även om det är att sälja den eller pumpa den full med droger. Det anser jag egentligen vara ett obestridligt faktum.

Således, bör det vara tillåtet att prostituera sig, och att knarka, och att hitta på allt annat som tänkas kan med sig själv så länge det inte är uppenbart sinnessjukt. Däremot är det en svårare fråga om huruvida det automagiskt innebär att det bör vara tillåtet att köpa sex, och att sälja droger. Dock lämnar vi knarket utanför frånochmed nu, för det hör inte till diskussionen.

En bekant till mig hade en väninna som horade ut sig till halva bekantskapskretsen, och erbjöd honom sex i födelsedagspresent för någon tusenlapp. Hon begick inget lagbrott, men han hade gjort det om han tackat ja. Jag kan se en viss logik i det, också med min egen moraliska övertygelse sett, såtillvida att hennes moraliska och mänskliga rätt att göra vad hon vill med sin kropp inte nödvändigtvis ger någon annan rätt att ha sex med henne mot betalning. Men å andra sidan, så har hon också rätt att ha sex med vem hon vill, och de hon frågar måste självklart ha rätt att tacka ja, annars är något riktigt bisarrt med det hela. Att de plötsligt inte skulle kunna tacka ja enbart för att det är pengar involverade i affären ter sig i mina ögon väldigt märkligt. Gränsen för prostitution blir då plötsligt väldigt luddig. Om jag har sex med en tjej och ger henne en hundring i present efteråt, är det någon större skillnad egentligen? (Ett exempel på det dilemmat kunde nyligen ses på bio i Wong Kar-Wais film '2046').

Av den anledningen tycker jag att prostitution omgående ska legaliseras. Men jag förstår inte den märkliga koppling folk i den här debatten verkar göra med att en legalisering av prostitution måste innebära en acceptans för institutionaliserad sådan. Bara för att ett privat arrangemang människor emellan tillåts, behöver inte 'hora' bli ett etablerat yrke i samhället och hallickverksamhet tillåtet, långt ifrån. Vi behöver inte tillåta bordellverksamhet i någon form och kan fortfarande erbjuda ett stort (och förhoppningsvis väl fungerande) socialt skyddsnät för folk som kommit på fel kant i livet och fastnat i en prostitutionssituation de inte trivs med. Så jag ser inte problemet.

Vi skulle givetvis inte för den skull komma till rätta med den kriminella prostitutionen på något sätt, men det är en helt annan sak. Den hade vi aldrig fått fullständig bukt med utan att återgå till stenåldersstadiet. (Därmed inte sagt att den inte bör bekämpas, men det kan den göras lika bra oavsett om prostitution är lagligt så som jag beskrev det eller ej).

Den gyllene regeln borde vara, att ingen någonsin får profitera på att någon annan säljer sig. Vill jag (som myndig) stoppa mig full med LSD och sälja mig till högstbjudande på Ebay borde staten varken ha en moralisk eller juridisk förpliktelse att hindra mig; blott hjälp att erbjuda och rekommendera om jag inte kan hantera det på ett mer eller mindre hälsosamt sätt.

- Ymir, som börjar få svårt att foga in vissa av sina åsikter i det kommunistiska åsiktspaketet

Netfeed

Swashbuckler
okej, nu har jag inte riktigt läst alla poster(fööööör många), dock så skulle jag ville veta hur ser på manlig vs kvinnlig hora. är det extra dåligt för att det är en kvinna som gör det eller extra dåligt för att det är en man som gör det(eller något i den stilen)

(tänk inte på detta inlägg om detta redan tagigts upp)

Mask_UBBT

Hero
Blö, jag är trött och sjuk och skit, så förvänta inte att jag ska vara sammanhängande... Men, i alla fall, här kör vi:
(edit: Ofan, den här tråden var tydligen jättedöd. Så går det om man navigerar från inloggade-sidan... crap)

Jag har arbetat en del om prostitution, och kommit fram till att dessa är mina åsikter:

• Det faktum att pengar är inblandade tycker jag inte är problemet. Hela "Sex ska inte vara en handelsvara"-grejen tycker jag således är irelevant. Visst, om en kille behöver betala pengar för att ha sex så är det väl synd om honom att han är en så patetisk och kåt jeppe, men det är inte nog skäl att förbjuda det.
• Att sälja sin kropp är, egentligen, en personlig angelägenhet. Således tänker jag inte hötta med fingret åt det. Däremot kan man ta en titt på bakgrunden bakom det hela. Är det svält och utsatthet som lett till att man behöver skaffa sig pengarna så är det ju förjävligt, eftersom svält och utsatthet är förjävligt i sig. Samma sak om det skulle vara någon typ av mental instabilitet eller dylikt. Däremot känner jag till en tös från min gamla skola som prostituerade sig till synes bara för att hon tyckte det var enkla pengar. Hon hade inget direkt behov av det, ingen tvingade henne, och, såvitt jag förtod det(jag fick iofs bara höra en andrahandsredogörelse från en av hennes partypolare) så såg hon det bara som ett sätt att tjäna snabba extrapengar. Och det har jag ju inget problem med. Således tycker jag heller inte att man ska förbjuda någon att prostituera sig.
• Det som är det som gör de prostituerade mest utsatta, enligt vad jag kom fram till, är den ohyggliga rättslösheten de lever i. Inte nog med att samhället verkar ha en "jamenskylldigsjälvlillagumman"-attityd gentemot prostituerade som blir misshandlade och våldtagna, det tycks även som att poliserna delar denna attityd. Detta leder till att de prostituerade känner sig väldigt hjälplösa ifall något skulle inträffa, och, helt ärligt, det suger. Denna "prostituerade är ju inte riktigt folk"-attityd är ju självklart inte de riktiga pervona frigjorda från, utan de blir ju RIKTIGT knäppa. Det är ungefär som med idioter och internet. Ni kan ju inte ha undgått att en del personer blir totala fuckwads av lite anonymitet. Samma sak med pervon och prostituerade. Pervona vet att de prostituerade är ävldigt rättslösa och att få bryr sig om vad som händer dem, och vågar således bli ännu sjukare. Vissa av sakerna jag läste om när jag jobbade om det här kan verkligen få blodet att frysa till is. Och nästan alla som uttalat sig om det här efter att ha arbetat med det(eller de få som blivit fångade efter att ha gjort något sånthär) verkar rörande överens om varför de prostituerade är utsatta för det: För att de är så föraktade som de är.

Alltså, vad jag tycker är således att det stora problemet inte alls ligger i prostitution som så, utan i den allmäna attityden gentemot yrket. Alltså, först måste ett paradigmskifte införas, och här tror jag att de jämrans pliktetikerna bakom dagens åsikter får lov att ge vika för vad som blir bäst i längden(återigen, det är ju bara vad jag tror, ingen garanterad sanning);

Jag tror att man måste börja med att göra hela verksamheten legitim. Alltså, det ska inte vara olagligt för en person att köpa sex från en annan. Men, skulle man kunna lägga till här, det skulle inte få vara under vilka omständigheter som helst. Vilket leder till min nästa fundering;
Min nästa tanke är lite out there, men jag tycker prostitutionen skulle förstatligas. Ja, ni läste rätt. Varför då? Jo, dels för att då skulle man aktivt kunna komma i kontakt med de som är prostituerade av fel anledningar och ge dem den hjälp de behöver, och man skulle kunna ta många direkta åtgärder emot att de som ändå väljer att bli prostituerade råkar illa ut av olika anledningar.
Alternativet skulle väl vara att det ställdes en massa krav på bordeller, att prostituerade fick ett ordentligt fackförbund och alla andra saker som skulle kunna hjälpa kvinnorna.

Jag tror i alla fall att det är ganska långsökt att tro att det skulle bli sämre för de prostituerade än vad det är nu. Men, som sagt, grunden i det hela är ju att det blir en skillnad i hur folk ser på prostituerade. För det är där jag tror att det största problemet ligger.