Jag har läst dina svar i diskussionen med Rising och tycker att de utvecklar och fördjupar ditt synsätt på ett föredömligt sätt. Men jag tror inte att den genomsnittlige svensken är så pass tolerant att han eller hon skulle acceptera att samhället inte fördömde vissa typer av beteende genom lagstiftning. Om en alkoholiserad man under ett av sina rus kör på och dödar en annan människa så kommer han inte att bli jämställd med denne även om de båda i någon mening är offer. Problemet med valmöjligheterna är också som sagt att många av de som faktiskt behöver hjälp inte inser det innan det är för sent. Ska samhället gripa in när missbruket först börjar och därmed kanske ge missbrukare ett längre och rikare liv eller när han själv ber om det efter 25 år med missbruksproblem? Omdömet är bland det första man knarkar eller super bort och därmed också grunden för vettiga framtida val.
"Har de länder där drogerna legaliserats verkligen så mycket större problem med brottslighet än vi har? Jag tror inte det."
Nu önskar jag att jag hade haft bättre koll på ämnet. Konkreta siffror kan jag inte erbjuda även om det säkert finns. Men jag vill gärna tror att en legalisering av narkotika och prostitution inte hade minskat problemen. Jag har för mig att jag läst något om att Portugal legaliserat narkotika. Hur skulle samhället rent moraliskt ställa sig till missbruket om det nu legaliserades? Skulle det beskrivas neutralt eller negativt? Eventuella fördelar är ju mest uppenbara för de som använder droger.
"Har de länder där drogerna legaliserats verkligen så mycket större problem med brottslighet än vi har? Jag tror inte det."
Nu önskar jag att jag hade haft bättre koll på ämnet. Konkreta siffror kan jag inte erbjuda även om det säkert finns. Men jag vill gärna tror att en legalisering av narkotika och prostitution inte hade minskat problemen. Jag har för mig att jag läst något om att Portugal legaliserat narkotika. Hur skulle samhället rent moraliskt ställa sig till missbruket om det nu legaliserades? Skulle det beskrivas neutralt eller negativt? Eventuella fördelar är ju mest uppenbara för de som använder droger.