Ny rubrik. [Edit]
”Jag tyckte du lät helt knäpp innan, men senare i tråden så förstod jag din verkliga åsikt i den här frågan, och den är som tur är mycket sympatisk. Inte ett dugg knäpp.”
Det var ju tur det i vart fall… ¬_¬
”Problemet med din värld är väl lite att den skulle få mig att låta som borgarbrackorna gör idag; jag skulle nog börja klaga på de höga skatter jag skulle tvingas betala för alla vårdpaket. ’De häringa djäkla ungdomarna nuförtiden som tar tunga droger ena dagen för att nästa dag gå till socialen och säga ’ta haaand om meeej!’ och förväntar sig att vi ska betala kalaset!’”
Varvid man helt enkelt är tvungen att välja om man vill ha en överstatlighet som talar om för befolkningen vad de får göra med sig själva och inte, eller om man vill ha ett iskallt socialdarwinistiskt samhälle där alla får klara sig själva, eller om man vill ha ett humant samhälle där de som behöver hjälp får det. Det sistnämnda kommer uppenbarligen kosta mest pengar. Å andra sidan är vi ganska vana vid att betala höga skatter i det här landet. Kunde man bara effektivisera byråkratin en smula så skulle man kunna göra mycket bra med de pengarna. ¬_¬
”På sätt och vis är det väl där din ideoligi kan vändas mot sig själv också; du menade ju att man skulle tillåta allt där man enbart förstörde för sig själv; men om samhället nu skall ta hand om alla som hamnar fel i livet så måste ändå en massa andra människor betala. Man förstör alltså för alla andra.”
Det där är luckan i
mitt resonemang, tyvärr. I det läget får man välja mellan att antingen göra skillnad på sådant som
enbart är destruktivt (exempel: våldtäkt) och sådant som
kan vara det (exempel: man sugs ner i missbruksträsket och behöver kostsam hjälp från samhället), eller att förbjuda allt som på något sätt kan komma att vara skadligt för andra människor. Det senare är inte gångbart, och det förra är lite godtyckligt. Jag väljer dock hellre
den godtyckligheten över det nuvarande läget, där lagstiftarna menar att rökare och alkoholister minsann förtjänar att dö, medan knarkarna och hororna inte gör det.
<font size="1">Edit: Jag hade tydligen glömt att ta bort ett stycke
Riz skrivit. Så går det när man skriver i Notepad.</font size>