Först vill jag poängtera att jag vill inte se det som argument, utan en frågeställning för att höra era argument, för och emot.
Okej, ledsen om jag blev lite bitsk. Men jag blir väldigt irriterad på folk som säger saker som "prostitution är som vilket köp som helst, det är väl ingen skillnad på att köpa en heroinpumpande 19-åring och ett äpple?".
Men att tillåta allt som "inte skadar andra" tillåter väl inte mer saker än drogbruk som inte går ut över andra, och prostitution?
Tja, fyllekörning (bara du inte krockar med någon), vapen (bara du inte skjuter någon) o.s.v.
Det här med att "inte skada andra" är väldigt flummigt. Det är en fin tanke men inget jag vill att lagstiftare sitter och gullar med. Då är det bättre att de har en realistisk syn på vad lagarna faktiskt får för följder.
Iofs så kan man använda den principen för att försvara att köpandet är lagligt, men inte säljandet - Säljaren skadar sig själv, men köparen skadar säljaren. (När jag säger att prostitution inte är tillåtet så menade jag alltså själva utbytet)
Det är väl en lag som är grundad i någon slags önskan att faktiskt göra något åt ett problem, istället för att följa en moralisk linje fullt ut. Vilket lite återknyter till det jag pratade om tidigare. Sen har lagen medfört en väldig massa andra problem, så jag är lite tveksam till den.
Förhindrar vår lagstiftning det? (Jag är inte intresserad av att argumentera, jag är intresserad av vad du har att säga.)
Först och främst tror jag inte det är lagstiftningen som förhindrar det. Utan den allmäna synen på sexhandel. Det är vår kultur som inte tillåter sexhandel öppet, lagarna bara speglar kulturen. Så argument som att "romarna hade fnask som hade hög status, varför skulle inte vi kunna ha det? Jävla Göran Persson!" köper jag inte, för romarna hade helt annan kultur och likheterna mellan fnasken då och idag är i stort sett inga som helst.
Men för att bli lite mer jordnära.
Lagstiftningen som den ser ut idag förbjuder ju som sagt var bara torskarna. Vilket låter gulligt, men har fått till följd att sexhandeln har flyttats in i bordeller som är ännu mer laglösa än gatan var tidigare. Så dagens lagstiftning slänger väl kanske lite mer dynga än nödvändigt på de redan rätt så utsatta fnasken.
Men samtidigt så begränsar den ju sexhandeln och gör det svårt att ta sig in i den för många, både torskar och horor.
Så om man ska dra någon slutsats så gör nog dagens lagstiftning det värre för hororna, men samtidigt blir de färre. Men det här är bara min uppfattning av saken som jag fått via tv och en vän till min familj som forskar på det här.
Men, jag tror definitivt att en fullständig legalisering skulle få förödande konsekvenser. Och att tro något annat ger mig en instinktiv liberalallergi.