Nekromanti Prostitution!

Sodivra

Champion
Klyschor som "Vi lever ju i ett fritt samhälle!" eller "Man ska få göra vad man vill, så länge man inte skadar någon annan!" är inte alltför ovanliga i det svenska samhället, och jag tror de flesta vill skriva på dom också.

Så varför tillåter vi inte prostitution i Sverige?

G

Guest

Guest
För att prostitution faktiskt skadar folk. "Den lyckliga horan" är till 99% en myt, i alla fall i modern tid.
Samma argument som du använder kan ju användas för att försvara det mesta förutom barntortyr, typ.

Sen är det ju faktiskt tillåtet med prostitution i Sverige, det är bara olagligt att köpa det...

Sodivra

Champion
Samma argument som du använder kan ju användas för att försvara det mesta förutom barntortyr, typ.
Först vill jag poängtera att jag vill inte se det som argument, utan en frågeställning för att höra era argument, för och emot.

Men att tillåta allt som "inte skadar andra" tillåter väl inte mer saker än drogbruk som inte går ut över andra, och prostitution? Iofs så kan man använda den principen för att försvara att köpandet är lagligt, men inte säljandet - Säljaren skadar sig själv, men köparen skadar säljaren. (När jag säger att prostitution inte är tillåtet så menade jag alltså själva utbytet)

"Den lyckliga horan" är till 99% en myt, i alla fall i modern tid.
Förhindrar vår lagstiftning det? (Jag är inte intresserad av att argumentera, jag är intresserad av vad du har att säga.)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Why stop there…?

”För att prostitution faktiskt skadar folk. ’Den lyckliga horan’ är till 99% en myt, i alla fall i modern tid.”

Själv tycker jag att vi borde förbjuda alkohol, ty alkohol skadar faktiskt också folk. ”Den lyckliga alkisen” är till 99% en myt, i alla fall i modern tid. Och när vi ändå är igång så kan vi passa på att förbjuda mat också. ”Den lyckliga tjockisen” är till 99% (…). ¬_¬

Man Mountainman

Storsvagåret
För att prostitution faktiskt skadar folk.

Well, det argumentet känns inte riktigt applicerbart, eftersom det ju inte handlar om att tvinga folk att bli horor. Valet att bli hora skulle fortfarande vara frivilligt även om det fanns en laglig sexköpsmarknad.

Med samma argumentation som du använder kan man ju hävda att det bör vara olagligt att anställa lokalvårdare, eftersom det är ett tråkigt och slitsamt jobb som ofta leder till förslitningsskador. De flesta aktiviteter har potentialen att skada folk, men för att det ska finnas skäl att instifta lagar mot aktiviteter krävs ju att det finns risk att de skadar andra än de som faktiskt har kontroll över om aktiviteterna utförs eller inte.

Så, fler argument?

Snow

Swashbuckler
För att vi lever i ett samhälle med dubbelmoral.

Det är för farligt att komma med radiakala förslag eftersom media slår ner på sånt som splittergranater. Det är det korkade med demokrati, det går att spela på folk så att inga dugliga människor vill utsätta sig för att bli politiker och inga bra beslut kan tas.

Storuggla

Champion
"Det är för farligt att komma med radiakala förslag eftersom media slår ner på sånt som splittergranater. Det är det korkade med demokrati,"

Öh, nä. Det torde väl vara det korkade med moraliserande media, inte med demokratin? Det är väl inte styrelseformen som gör att tidningarna moraliserar?

Storuggla, stat och media isär

G

Guest

Guest
Först vill jag poängtera att jag vill inte se det som argument, utan en frågeställning för att höra era argument, för och emot.

Okej, ledsen om jag blev lite bitsk. Men jag blir väldigt irriterad på folk som säger saker som "prostitution är som vilket köp som helst, det är väl ingen skillnad på att köpa en heroinpumpande 19-åring och ett äpple?".

Men att tillåta allt som "inte skadar andra" tillåter väl inte mer saker än drogbruk som inte går ut över andra, och prostitution?

Tja, fyllekörning (bara du inte krockar med någon), vapen (bara du inte skjuter någon) o.s.v.
Det här med att "inte skada andra" är väldigt flummigt. Det är en fin tanke men inget jag vill att lagstiftare sitter och gullar med. Då är det bättre att de har en realistisk syn på vad lagarna faktiskt får för följder.

Iofs så kan man använda den principen för att försvara att köpandet är lagligt, men inte säljandet - Säljaren skadar sig själv, men köparen skadar säljaren. (När jag säger att prostitution inte är tillåtet så menade jag alltså själva utbytet)

Det är väl en lag som är grundad i någon slags önskan att faktiskt göra något åt ett problem, istället för att följa en moralisk linje fullt ut. Vilket lite återknyter till det jag pratade om tidigare. Sen har lagen medfört en väldig massa andra problem, så jag är lite tveksam till den.

Förhindrar vår lagstiftning det? (Jag är inte intresserad av att argumentera, jag är intresserad av vad du har att säga.)
Först och främst tror jag inte det är lagstiftningen som förhindrar det. Utan den allmäna synen på sexhandel. Det är vår kultur som inte tillåter sexhandel öppet, lagarna bara speglar kulturen. Så argument som att "romarna hade fnask som hade hög status, varför skulle inte vi kunna ha det? Jävla Göran Persson!" köper jag inte, för romarna hade helt annan kultur och likheterna mellan fnasken då och idag är i stort sett inga som helst.

Men för att bli lite mer jordnära.

Lagstiftningen som den ser ut idag förbjuder ju som sagt var bara torskarna. Vilket låter gulligt, men har fått till följd att sexhandeln har flyttats in i bordeller som är ännu mer laglösa än gatan var tidigare. Så dagens lagstiftning slänger väl kanske lite mer dynga än nödvändigt på de redan rätt så utsatta fnasken.
Men samtidigt så begränsar den ju sexhandeln och gör det svårt att ta sig in i den för många, både torskar och horor.
Så om man ska dra någon slutsats så gör nog dagens lagstiftning det värre för hororna, men samtidigt blir de färre. Men det här är bara min uppfattning av saken som jag fått via tv och en vän till min familj som forskar på det här.

Men, jag tror definitivt att en fullständig legalisering skulle få förödande konsekvenser. Och att tro något annat ger mig en instinktiv liberalallergi.

ripperdoc

Myrmidon
För det första ska man väl inse att inget vettigt samhälle har byggt på att hålla hårt på principer. Framförallt finns det ingen demokrati som kan vara konsekvent och "snygg på pappret". Man vill gärna sitta och dra saker till sin spets - typ "om vi tillåter folk att skada sig själva borde vi tillåta alla metoder att skada sig själv" eller tvärtom om "om vi förbjuder saker som är skadliga för andra borde vi förbjuda allt som är skadligt för andra". Ingen av argumenten går att bygga en fungerande stat på.

Prostitution kan analyseras ur olika perspektiv. Det första och uppenbara är att nästan all prostitition som har förekommit genom historien är ett utnyttjande av kvinnor, som sätts i ekonomisk behovsställning, utöver allt annat de drabbas av. De som kammar hem vinsterna är hallickar. Man kan också fundera på vilka kunderna är till prostitution och varför samhället skulle erbjuda dessa en möjlighet att köpa sex.

Sedan kan man ju säga att om en kvinna (eller man) verkligen vill sälja sin kropp, en tjänst, är det väl samma sak som att sälja sin kropps tjänster för andra ändamål (typ sina muskler för att gräva gropar). Ja, principiellt sett är det samma sak. Det finns inga givna skäl att sälja sexuella tjänster vore annorlunda än andra kroppsliga tjänster - alla kroppsliga tjänster kan leda till skador, sjukdomar, utnyttjande, etc.

Men som det ser ut i dagens samhälle bör ordentliga krafttag tas mot alla torskar - och i samma veva måste de prostituerade tas om hand och ge alternativa sätt att försörja sig. Sexhandeln i Europa är något av de mest avskyvärda problemen vi har i dag. I framtiden och under starkt kontrollerade förhållanden kan prostitution kanske tillåtas - under förutsättning att det drivs av kvinnor och att det finns en kvinnlig opinion för det. Det är inget männen ska bestämma, inte med tanke på hur snedvriden sexbilden i dagens samhälle är. Jag tror dock att det finns väldigt få kvinnor som vill sälja sig, om några.

/RipperDoc - skjut en torsk

Snow

Swashbuckler
Båda fel

okej... vi har båda fel... jag ville säga: "vår demokrati"

Phelan

Hero
Så, tänk dig följande situation om prostitution vore lagligt:

Du är arbetslös och tvingad att söka jobb du blir anvisad till och får inte tacka nej till ett erbjudet jobb. Så anvisar AF dig att söka som prostituerad. Är valet att bli hora frivilligt då?

Mvh / Phelan

Man Mountainman

Storsvagåret
Den situation du beskriver är lätt att undvika genom att finjustera detaljerna i lagstiftningen. Det faktum att prostitution är lagligt är ju på inget sätt ekvivalent med att prostitution skulle betraktas precis som alla andra jobb.

G

Guest

Guest
Well, det argumentet känns inte riktigt applicerbart, eftersom det ju inte handlar om att tvinga folk att bli horor. Valet att bli hora skulle fortfarande vara frivilligt även om det fanns en laglig sexköpsmarknad.

Okej, låter ju jättebra. Det skulle alltså fortfarande vara frivilligt att bli hora? Låter ju sketgött. Exakt i hur stor utsträckning tror du dagens horor har blivit det frivilligt?

Med samma argumentation som du använder kan man ju hävda att det bör vara olagligt att anställa lokalvårdare, eftersom det är ett tråkigt och slitsamt jobb som ofta leder till förslitningsskador. De flesta aktiviteter har potentialen att skada folk, men för att det ska finnas skäl att instifta lagar mot aktiviteter krävs ju att det finns risk att de skadar andra än de som faktiskt har kontroll över om aktiviteterna utförs eller inte.

Nä.
Eller det är inte så i dagens samhälle i varje fall. Exempelvis är det inte är lagligt att låta någon jobba med skadliga kemikalier utan ordentliga skydd. Även om både arbetsgivaren och arbetaren är överens om att lönen kompenserar cancern säger staten till.
Anledningen till detta är att det inte är frivilligt att jobba (för de flesta), du måste skaffa pengar på något vis. Om det bara finns ett sätt att göra det på så är det inte så att du har valt ditt jobb.
Därför kan man säga att en arbetsgivare som låter någon slita för brödfödan på ett inhumant vis tvingar den personen till det. Med maktmedlet pengar.
Detta är ju bara min egen vänstervridna världssyn. En liberal (som du verkar vara) har säkert flera invändningar, och den diskussionen brukar sällan leda till något.
Däremot kan jag säga det här.
Sexhandeln som den ser ut idag är ett fruktansvärt monster som dödar tusentals kvinnor per år och sätter mångdubbelt fler i ett livslångt slaveri. Även i de länder där det är lagligt. Sverige däremot, som har förhållandevis hårda lagar mot prostitution har även ett förhållandevis litet antal av dessa slavar.
Det om något borde väl räknas som argument?

Rising

Vila i frid
I vissa samhällen skulle det gå att skriva en annons i stil med "jag vill bajsa i din mun för två tusingar" och få massor av svar. Några av de svarande skulle säkert vara lagda åt att äta bajs och tycka att de inte på något vis skulle bli förnedrande av en sådan person. Men väldigt många andra skulle anta det erbjudandet bara för att de skulle behöva stålarna. De har inte råd att unna sig ens en av de mest grundläggande mänskliga rättigheterna; "utnyttja inte mig".

Det som är lagligt, men ändå skadligt, i vårt samhälle (såsom alkoholkonsumtion och vissa farliga yrken) faller inte in på termen "utnyttjande". Det finns förstås gränsfall, såsom frågan om tobaksrökning verkligen är så himla mycket mindre beroendeframkallande än cannabis så att det ena kan sägas vara okej medan det andra drogbegäret är ett utnyttjande, men där får politikerna i slutändan vara pragmatiska.

Det intressanta är just hur man kan eftersträva frihet och ändå få ett samhälle som gynnar makt och just utnyttjanden.

Problemet som liberalismen har i nuläget är att ideologin saknar en spärr mot fenomenet där vissa medborgare får mycket frihet att de kan begränsa andra medborgares frihet. (Då de alltså inte blott har frihet utan får makt)

Därför får liberaler en del konstiga skygglappar i just den här frågan; de ser till bajsmannens frihet såväl som de bajsperversa som har ett naturligt anlag för att äta bajs, men inte till de som har fått sin frihet begränsad av de mest inflytsande i samhället. Myten om den "lyckliga horan" finns till just för att försöka dölja den stora inhumana bristen i den liberala ideologin (som förstås inte alla liberaler står fast vid, utan här pratar jag bara om ideologin i sig).

Samhällen ska förstås inte låtsas om att att någon sorts förtryck är okej bara för att rädda sitt eget skinn. Endast i ett samhälle där ingen kvinna behöver prostituera sig kan man tillåta prostitution för de som vill det. Men det är en utopi.

Man kan ha åsikter om hur man egentligen gör livet drägligast för de prostituerade själva idag. Jag personligen tycker det hedrar Sverige att vi går på en hårdare läge, just eftersom jag tror det finns fler utnyttjande knullgubbar än kvinnor med ett naturligt anlag för att bli utnyttjade sexuellt.

ripperdoc

Myrmidon
Not från moderatorn...

Denna tråd (och frågeställning) är att vara ute på hal is. Alla som diskuterar i tråden, tänk på följande:
1) Prostitution är inget ämne man tar lätt på. Massor av folk blir djupt berörda av det och kan bli väldigt lätt provocerade. Tänk på detta, skriv verkligen era inlägg med silkesvantarna på.
2) Politiska frågor, som den här är, får diskuteras här, men inga provokationer eller personliga påhopp accepteras. Vad ni än gör, dra inte in diskussionspartnern i diskussionen (som att tillskriva denne några dåliga egenskaper). Håll er stenhårt till ämnet.

Avsteg från detta kommer att leda till tillsägelse eller varning. Det är viktigt att gränser sätts.

/RipperDoc - i egenskap av moderator

Phelan

Hero
Om prostitution ska vara lagligt, varför undvika den situation jag beskriver? Om prostitution ska ses som ett okej arbete så måste det väl vara okej att anvisa folk att arbeta i det? Eller, är det egentligen INTE okej med prostitution?

(En av arbetsförmedlingens uppgifter är ju också att se till att det finns arbetskraft till de olika sektorerna i samhället, och gå in och stödutbilda om sådan saknas. Om det blir brist på prostituerade blir det ju AFs uppgift att försöka åtgärda den situationen. Jag ser framför mig hur folk som arbetsmarknadsåtgärd får en tioveckors-kurs i att prostituera sig!)

Mvh / Phelan

Marcus J

Hero
Som det sagts tidigare så tillåts prostitution men inte att köpa sex. Det ser jag som att samhället säger: Ok, om du gillar att sälja din kropp så gör det men det är inte ok med en (oftast) kvinnosyn som får en att köpa sex. Personligen så hoppas och tror jag att jag aldrig skulle kunna köpa sex eftersom jag anser att det är kränkade mot kvinnan som du köper av. Det du köper är ändå det mest personliga som finns att ge och därför är det för mig inte ok att köpa det.

/Marcus som hoppas att han fick fram vad han menade.

Selly

Level 5 Laser Lotus
”Om prostitution ska vara lagligt, varför undvika den situation jag beskriver? Om prostitution ska ses som ett okej arbete så måste det väl vara okej att anvisa folk att arbeta i det? Eller, är det egentligen INTE okej med prostitution?”

Många tycker inte att det är ok. Därför bör man inte tvinga folk att syssla med det. Det innebär inte att man måste förbjuda det. Dubbelmoral? Kanske det, men betydligt mildare än i dagsläget.

”En av arbetsförmedlingens uppgifter är ju också att se till att det finns arbetskraft till de olika sektorerna i samhället, och gå in och stödutbilda om sådan saknas. Om det blir brist på prostituerade blir det ju AFs uppgift att försöka åtgärda den situationen. Jag ser framför mig hur folk som arbetsmarknadsåtgärd får en tioveckors-kurs i att prostituera sig!”

Själv ser jag framför mig hur folk som arbetsmarknadsåtgärd får en tioveckorskurs i rollspelsmakande; eftersom det är en fullt laglig sysselsättning så började AF med dessa åtgärder för länge sen. Oh. Wait. That never happened – what was I thinking? (Eller i klarspråk: AF ser inte till att det finns arbetskraft inom samtliga tänkbara yrken, och därför faller din liknelse.)

ripperdoc

Myrmidon
Själv ser jag framför mig hur folk som arbetsmarknadsåtgärd får en tioveckorskurs i rollspelsmakande; eftersom det är en fullt laglig sysselsättning så började AF med dessa åtgärder för länge sen. Oh. Wait. That never happened – what was I thinking? (Eller i klarspråk: AF ser inte till att det finns arbetskraft inom samtliga tänkbara yrken, och därför faller din liknelse.)

Ja, nu är ju rollspelsmakande inte ett bristyrke, max ett tiotal personer i Sverige kan försörja sig på det, snarast mindre. Därför var det ett riktigt dåligt exempel. AF ger inte kurser till yrken där ingen skulle kunna få ett jobb på grund av dålig efterfrågan. Skulle prostitution legaliserar finns risken att efterfrågan blir stor, och därmed ett bristyrke, särskilt i början.

/RD - påpekar

Selly

Level 5 Laser Lotus
”Ja, nu är ju rollspelsmakande inte ett bristyrke, max ett tiotal personer i Sverige kan försörja sig på det, snarast mindre. Därför var det ett riktigt dåligt exempel. AF ger inte kurser till yrken där ingen skulle kunna få ett jobb på grund av dålig efterfrågan. Skulle prostitution legaliserar finns risken att efterfrågan blir stor, och därmed ett bristyrke, särskilt i början.”

För det första så är det väl bara en person som lever på enkom rollspel i Sverige. För det andra: Jag tycker att påståendet jag svarade på var bland det fånigaste jag läst på sistone, så jag tog det första exemplet som dök upp i skallen. Förslagsvis kan du ju läsa första halvan av mitt inlägg, där jag faktiskt svarade på det relevanta.