Deodanders
Syntaldicus Nomenclatus
- Joined
- 24 Nov 2005
- Messages
- 637
Rälsning har ett stort problem som jag ser det:
Många vet fan inte hur man spelar räslade äventyr.
Jag har sett det själv, gång på gång.
Jag är egentligen en väldigt rälsningsvänlig spelare. Jag är bra på det.
Spelled ett Call of Cthulhu-scenario för mig, eller Undergångens Arvtagare eller din hemmaskrivna kampanj och jag kommer att göra mitt bästa för att snappa upp den tänkta händelseutvecklingen och anpassa mitt spelande för att du ska kunna breda ut hela ploten, bjuda på detaljer och tillfredsställa både dig och mig för en förhöjd spelupplevelse.
Men så sitter man där, och spelledaren blockerar, vägrar släppa på ledtrådar, låter mig gå åt vilket håll jag vill (eller snarare inte vill, men man får ingen hint om att det är fel, ni hajjar), och fullkomligen blåhåller på all information som spelledarpersoner sitter inne på.
Eller så är det någon av spelarna som sätter sig ner på en stol och vägrar gå nånstans för "det är vad karaktären skulle göra", eller så använder de sitt "spelarinflytande" som de läst om nånstans och fastän alla andra spelare drar åt en annat håll och spelledaren klart och tydligt visar vägen mot någonting klart intressantare än en nyligen improviserad släkting som det nödvändigt ska rollspelas fika hos så vill det sig inte.
Varför?
För det här är i sig egentligen inget problem, inget jag skulle skriva om, vore det inte för att jag ganska ofta läser eller hör om frustrationen som rälsningen orsakar.
Eller låt mig förtydliga: frustrationen av att både vilja ha rälsningen och vara utan.
För det är ju det som är det paradoxala här, man vill ha behållningen, förväntningarna och upplevelsen som en välskriven, detaljerad kampanj/plot kan ge och sedan förstör man det.
Jag läser ju då och då saker i stil med "jag har skrivit värsta spännande storyn/scenariot, men hur gör jag det mindre räslat?" ... vilket är lite som att säga att man lagat en jättegod lasagne och undrar hur man ska göra köttfärssås och spaghetti av den.
För det går ju att spela äventyr och storys helt utan förberedelser eller detaljerade händelseförlopp. Jag gör det hela tiden. Mitt intryck är däremot att många inte vill ha just det, men samtidigt har fått för sig att rälsning är något fult och fel.
Lösningen? Snacka med varandra. Se till att all är med på att nu ska det upplevas rälsning par excellence. Alla kommer med en sådan målinriktining dessutom att kunna bidra långt mer än om de får frihet att dra iväg från rälsen emellanåt, på egen hand, till andras förtret, för att sedan dras tillbaka. Och du spelledaren? Låt det rulla på.
Frågor på det?
Många vet fan inte hur man spelar räslade äventyr.
Jag har sett det själv, gång på gång.
Jag är egentligen en väldigt rälsningsvänlig spelare. Jag är bra på det.
Spelled ett Call of Cthulhu-scenario för mig, eller Undergångens Arvtagare eller din hemmaskrivna kampanj och jag kommer att göra mitt bästa för att snappa upp den tänkta händelseutvecklingen och anpassa mitt spelande för att du ska kunna breda ut hela ploten, bjuda på detaljer och tillfredsställa både dig och mig för en förhöjd spelupplevelse.
Men så sitter man där, och spelledaren blockerar, vägrar släppa på ledtrådar, låter mig gå åt vilket håll jag vill (eller snarare inte vill, men man får ingen hint om att det är fel, ni hajjar), och fullkomligen blåhåller på all information som spelledarpersoner sitter inne på.
Eller så är det någon av spelarna som sätter sig ner på en stol och vägrar gå nånstans för "det är vad karaktären skulle göra", eller så använder de sitt "spelarinflytande" som de läst om nånstans och fastän alla andra spelare drar åt en annat håll och spelledaren klart och tydligt visar vägen mot någonting klart intressantare än en nyligen improviserad släkting som det nödvändigt ska rollspelas fika hos så vill det sig inte.
Varför?
För det här är i sig egentligen inget problem, inget jag skulle skriva om, vore det inte för att jag ganska ofta läser eller hör om frustrationen som rälsningen orsakar.
Eller låt mig förtydliga: frustrationen av att både vilja ha rälsningen och vara utan.
För det är ju det som är det paradoxala här, man vill ha behållningen, förväntningarna och upplevelsen som en välskriven, detaljerad kampanj/plot kan ge och sedan förstör man det.
Jag läser ju då och då saker i stil med "jag har skrivit värsta spännande storyn/scenariot, men hur gör jag det mindre räslat?" ... vilket är lite som att säga att man lagat en jättegod lasagne och undrar hur man ska göra köttfärssås och spaghetti av den.
För det går ju att spela äventyr och storys helt utan förberedelser eller detaljerade händelseförlopp. Jag gör det hela tiden. Mitt intryck är däremot att många inte vill ha just det, men samtidigt har fått för sig att rälsning är något fult och fel.
Lösningen? Snacka med varandra. Se till att all är med på att nu ska det upplevas rälsning par excellence. Alla kommer med en sådan målinriktining dessutom att kunna bidra långt mer än om de får frihet att dra iväg från rälsen emellanåt, på egen hand, till andras förtret, för att sedan dras tillbaka. Och du spelledaren? Låt det rulla på.
Frågor på det?