wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Det känns som den här diskussionen blir lite haltande om man inte också drar in Actual Play (vilket gör det ännu svårare att avgöra orsak och verkan).Danceys förklaring är att 4E uppkom som ett sätt att bekämpa en upplevd konkurrens från MMORPG:er, som gjorde att D&D:s existerande kundbas lämnade rollspelandet för den datoriserade motsvarigheten. Det här är enligt honom välgrundat i deras egna marknadsanalyser.
Med facit i hand sisådär sju år senare är det här lite anakronistiskt, men också grymt intressant.
För tio år sen blev jag bedd att spelleda lite för ett TV-team, då sa jag "Rollspel är inte en åskådarsport." och för mig personligen så stämmer det rätt bra, det är urbota trist att se andra spela rollspel (möjligen med undantaget för egoboosten att se dem spela _mina_ spel).
Men i ett större perspektiv har jag naturligtvis helt fel. Att titta på andra som spelar rollspel ÄR i högsta grad underhållning. Det finns de som föredrar att titta på när andra spelar i stället för att spela själva. På Twitter ser jag både folk som presenterar sig som AP-skådisar och folk som bjuder in till auditions för att hitta rätt spelare till sin kommersiella AP mot ersättning, jag har sett folk som marknadsför coaching/träning för spelare som tänker ge sig på att försöka bli AP-skådis.
Jag undrar så smått hur det hade sett ut om Critical Role hade haft tex CoC som sitt basspel.