Nekromanti Rangordna hand-to-hand strid?

Sk1D

Veteran
Ehm, jag är kanske naiv eller slåss för renhårigt men hur använder man en armbåge så att den gör mer skada än en spark?
Är din armbåge vass och hård? Sen så är det självklart i relation till hur striden ser ut, men, som exempel skulle jag hellre bli sparkad på när jag ligger ihopkurad än att bli armbågad och jag skulle hellre välja en spark i ryggen än en stenhård armåbe intryckt mellan skulderbladen (notera pest-eller-kolera-symptomet).

Likväl har sparken sin självklara plats i närstrid då den har lång räckvidd och har stor styrka bakom sig. Men alla dessa attacker har olika verkan beroende på vilken situation det är, har lite svårt att generalisera på det här viset :gremsmirk:

Krille

Super Moderator
"Är din armbåge vass och hård?"

Nej, speciellt inte som det finns en liten ball nerv precis i armbågen som gör att hela armen bara surrar samman och domnar bort om man slår på den. :gremwink:

Sk1D

Veteran
Om man låter sig påverkas av att en nerv spelar ett spratt på en mitt i ett adrenalinfyllt slagsmål bör man nog fundera på att ge upp ganska snabbt :gremtongue:

Krille

Super Moderator
"Om man låter sig påverkas av att en nerv spelar ett spratt på en mitt i ett adrenalinfyllt slagsmål bör man nog fundera på att ge upp ganska snabbt"

...eller så kan man prova en teknik som innebär att nerven aldrig får chansen att spela en något spratt. En rak höger, till exempel. :gremwink:

Men du menar alltså att du aldrig har lyckats dänga armbågen i lämpligt föremål så att nerven stänger av hela armen? Lyllo du.

zuntona

Swordsman
Om du slår en krok eller armbåge använder du samma teknik i princip och båda går lika fort men det handlar om avståndet till den man slår som avgör vilket man gör.

Sk1D

Veteran
Re: De är bara kast och inget annat, ingen mening me..

Självklart är kast extremt farligt, rent konsekvent. Men ett kast i sig orsakar vanligen inte lika mycket skada som, säg, en hård skallning.

Sk1D

Veteran
Re: Jaså inte?

Om du tittar i statistiken till räckligt noga så är det när stackarn ligger ner som sparkarna gör skada.

Vi kan ämla i timmar och föra in nya förutsättningar i ekvationen. Detta är inte intressant!. Jag konstaterade bara att den uppradning som tidigare har skett är otillräcklig. Ja, rent olämplig. Sen väljer man sälla vad man skall gör man gör det som går!
Sorry att jag ändrade mitt inlägg där jag skrev att "Sparkar gör mer skada Statistiskt sett".

Jag instämmer totalt att försöka greppa slagsmål på detta vis itne är en bra teknik då det finns så mycket mer faktorer som spelar en viktig roll.

Cad

Veteran

Tackar för alla synpunkter!

Den bild du presenterar är allt för ogenomtänkt, och striden låter sig inte så lätt kategoriseras
Nej, kanske inte så genomtänkt men anledning till mitt inlägg var att få respons..och mina tankar kring ämnet är inte alls färdiga.

tackar för responsen!

/Cad-hemkommen-

Cad

Veteran
Har oxå en sån...

...nerv som gör att hela amen känns som en lång falukorv.. :gremlaugh:

Cad-tar sig på armbågsnerven-

Re: Har oxå en sån...

Hmm... Min nerv verkar ligga bakom en massa ben och svår att komma åt.... Så det är väll lite fall-till-fall

Blippe

Warrior
tja, hjärnskakningar är rätt så allvarliga... [nt]

Detta är ett sådant där NT inlägg, så om du läser detta är du minsann en människa som verkligen tar tillvara på dina möjligheter i livet!

Vindhand

Myrmidon
Är din armbåge vass och hård?

Jo, men den sitter fast i min arm, ungefär i mitten. Jag kan liksom inte få alls samma fart och moment på den som jag kan på mina likaledes hårda kängor (om jag nu hade kängor snarare än små snälla mjuka skor) eller mina likaledes hårda nävar.

Sen så är det självklart i relation till hur striden ser ut, men, som exempel skulle jag hellre bli sparkad på när jag ligger ihopkurad än att bli armbågad och jag skulle hellre välja en spark i ryggen än en stenhård armåbe intryckt mellan skulderbladen (notera pest-eller-kolera-symptomet).

mjo, men det käns som du genomgående väljer pest över kolera :gremsmile:

Nightowl

Champion
Medhåll, men låt spelare som ids beskriva själva utifrån resultatet. Låt dem förklara exakt hur de fick in den häftiga träffen - om del vill.

Beskriver de för häftigt har deras rollperson tagit fel. (Autentiskt citat från Werewolf: BIT den jäveln! Han LEVER ju fortfarande!!! :gremwink: )

Erik

Nightowl

Champion
Re: jo, men..

Ett sätt att uttrycka det - jag gillar Vindhands* förslag - är att man kan välja mellan att knocka till någon eller att få en bonus på nästa attack, eller att motsvarigheten till en 'lätt skada' rent kvalitetsmässigt bara ger en bonus på nästa försök att dunka honom. Den enda gång man får in en rejäl träff - en sådan bonus kan också betyda att man kommer ur balans, eller dylikt - är om man får in en 'bra' träff, typ perfekt eller något. I obeväpnad strid kan ju en sådan betyda att man blir knockad istället.

Erik

*Lite OT - var kommer ditt nick ifrån, förresten? :gremconfused:

Kimon

Swordsman
Jag kan liksom inte få alls samma fart och moment på den som jag kan på mina likaledes hårda kängor (om jag nu hade kängor snarare än små snälla mjuka skor) eller mina likaledes hårda nävar.

Träning... träning...

Well. Nu är jag långt ifrån någon expert på detta område, men det är ett faktum att användandet av armbåge är förbjudet inom många kontaktsporter. Vill minnas att armbåge är förbjudet i kickboxning, men inte i thaiboxning. Knä är däremot tillåtet i bägge, liksom fotsvep och annat sattyg. Hursomhelst så misstänker jag att det finns ett fullgott skäl till varför armbåge är förbjudet och varför det betraktas som en farlig teknik. Ja menar, spark, slag, knä, svep är tillåtet, men inte armbåge.

Detta föranleder mig att tro att slag med armbågen är mycket farligt.

Alla former av attacker mot skrev är förbjudna, däremot går det bra att sparka mot benen, vilket verkar vara en favoritattack bland dessa sportutövare. I övrigt så verkar slag mot överkropp och huvud dominera (trots handskarna) vilket leder mig in på resonemanget att sparkar är långsamma och lätta att blockera. Det är sällan man ser en spark över bältet gå in i dessa matcher.

Nu kan det ju vara så att anledningen till att armbågsattacker är så farliga, beror på att man inte använder någon vaddering (a'la boxhandskar) där. Men i sådant fall (om spark är minst lika farligt) så borde sparkar också förbjudas, eftersom man inte har något på fötterna heller.

Armbåge måste vara farligare än spark helt enkelt.

Jag tror att det hela kokar ner till avstånd. Om du är så nära att det är opraktiskt att slå, så ta en armbåge istället. Är du för långt ifrån för att slå, så sparka.

Brixton

Veteran

Håller helt med, det är svårt att kategorisera olika närstridstekniker så enkelt. Om du har möjlighet med ditt regelsystem se hellre på var slaget/sparken träffar än vilket slags slag det är. Träffar mot tinning, hakspets, näsa, bakhuvud, struphuvud tex har ganska otäcka effekter.

Jag tror att det är svårt att göra regler för närstrid utan att bestämma i förväg att striden måste följa en viss mall (regler) och därmed förlora realism. I verkligheten kan man sällan välja om man ska göra en spark, skallning eller slag, mm. Man blir tvungen att göra det man får ett tillfälle att göra och en avgörande del blir därför att planera i förväg för att skaffa sig en bra position att göra en avgörande teknik ifrån. Det kan vara något så enkelt som en fint för att sedan kunna göra en låg spark mot knän/lår, men det kan även vara mycket mer avancerat. Vissa jämför inte helt oriktigt obeväpnad strid med ett schackparti (särskilt när man hamnar på marken), min poäng med allt det här är att det krävs mer än muskler för att vinna en strid (och det gäller inte bara närstrid). Hoppas att det gett dig några bra ideer.

Brixton

Veteran

Jo, Vindhands förslag låter bra. Det ger utrymme för en del taktiskt tänkande från spelarens sida samtidigt som jag tror att man kan få det skapligt realistiskt.

Man akulle ju också kunna tänka sig att ett "halvdåligt" resultat på ett undvikande/blockering inte alltid behöver betyda att man blir träffad, men kanske att man försämrar sin balans och får svårare att göra nästa försvar eller attack.

Namnet kommer nog från det gamla DoD-äventyret Maktens portar om jag inte har helt fel, eller hur Vindhand?

Brixton

Veteran
"Kanske inte är nån dum idé att dela upp sparkar i höga och låga med tanke på hastigheten skiljer sig där"

jo, även kraften blir mindre desto högre sparken blir.

Vindhand

Myrmidon
OT: nick

*Lite OT - var kommer ditt nick ifrån, förresten?

Talar har rätt, det är hämtat från "Ärans väg".kampanjen till DoD. Vindhand är en elementarmagiker som har en grunka spelarna behöver. Eftersom vi inte var säkra på hur farlig han var så kunde vi dock inte bara slå ihjäl honom vilket innebar att vi var tvugna att försöka köpslå med honom. Det var första gången jag spelade och första gången jag insåg att rollspel var något helt annat än vanliga spel...

Vindhand

Myrmidon

Man akulle ju också kunna tänka sig att ett "halvdåligt" resultat på ett undvikande/blockering inte alltid behöver betyda att man blir träffad, men kanske att man försämrar sin balans och får svårare att göra nästa försvar eller attack.

Eller, göra som jag gör och låta _bra_ resultat på blockeringar/undvikanden innebär att man brutit motståndarens attackserie, förstört hans/hennes balans eller något liknande. Det ger försvararen en möjlighet att inverka på situationen och möjliggör defensiva avvaktande taktiker. Något stridsregler annars brukar vara ruskigt dåliga på...

Namnet kommer nog från det gamla DoD-äventyret Maktens portar om jag inte har helt fel, eller hur Vindhand?

Äventyret före i samma serie faktiskt: "Döda Skogen"