Hur mycket BRP-spel har du spelat? =)Basenanji said:Vi kanske borde diskutera procentsatser? Jag har aldrig spelat eller spellett någon rp med bara 10 procents chans att lyckas. Däremot har spelare uttryckt frustration över att behöva spela rp som "bara" har 50-75% chans att lyckas. De tycker inte att en sådan procentsats tillfredställande speglar den rp de vill spela.
Det jag har närmast tillhands: I Mutant Chronicles' första grundbok har exempelrollpersonem nio färdigheter över 10. Totalt 32 färdigheter. Några av dem är på 8-9, men flera är på 4. Och du ska rulla under värdet med 1t20...
Så det är möjligt att det finns viss spelförbistring här =)
Jag brukar säga, rent subjektivt, såhär:
Vid 75% chans känns det som att rollpersonen lyckas någorlunda ofta. Inte hela tiden, men tillräckligt ofta för att minnet av rollpersonen ska vara "hen är hyfsat kompetent". Jag brukar säga att det känns som att man lyckas ungefär hälften av gångerna.
Vid c:a 90% chans känns det som att rollpersonen är ganska bra. Rent subjektivt känns det som 75%.
Vid 50% känns det som att man lyckas 25% av gångerna, och vid 25% lyckas man "aldrig".
50-75% är med andra ord ett hyfsat bra ställe att vara på. SOm någon annan påpoekade har ju det här ingenting alls att göra med hur dödliga striderna är. Du kan ha en rollperson som har 90% chans att lyckas med sitt anfall (dvs träffa) men som gör för lite skada för att det ska vara meningsfullt - och som sedan dör på en halvmiss.
Det procenten säger är ju saker som:
- Du ramlar när du klättrar, balanserar eller gör något annat som kräver kroppskontroll.
- Du fumlar bort alla sociala sammanhang.
- Du ramlar av från hästar och krockar med bilar.
- Du smyger ungefär lika effektivt som björnligan.
- Ditt svärd träffar, om du har tur, marken eller en möbel, men sällan eller aldrig fienden.
Kort sagt; det är inte det att det är farligt. Det är det att man är en clown