Harry S;n121289 said:
Ras är ett ord för att beskriva skillnaderna som förvisso är något skamfilat men som ändå är ett bra ord i sammanhanget så länge man man inte värderar vissa rasers egenskaper högre än andras.
Njae, den betydelsen har "ras" inte haft på länge. Ras används mig veterligen inte längre för biologisk taxonomi alls, utan enbart inom tex djuravel - och de rent genetiska skillnaderna är då oftast av helt underordnad betydelse, utan det är vissa uttryck för dem som är eftersträvansvärt.
Två kaniner som fötts med nästan identisk genuppsättning kan därför ändå vara ett mer eller mindre bra exempel på rasegenskaper - som kan variera på olika sätt som är mer eller mindre önskvärda för att ge det "rastypiska" utseendet. En viss färg på pälsen, en viss teckning, längd på öronen, svansen, hållning och förmåga att hoppas är alla exempel på sådana egenskaper. Deras variation styrs inte enbart av genetiken, utan av andra faktorer också. (Och en del av den genetiska variationen som påverkar det, ligger bortom uppfödarens förmåga att påverka, då de generna inte samvarierar med andra tydliga drag på ett sätt som gör det enkelt att avla fram eller bort dem.)
Ras är, idag, helt enkelt en fråga om att källa med auktoritet bestämmer en arbiträr definition och får acceptans för detta bland uppfödare, handlare, ägare och andra inblandade. Ingen skillnad mellan om det gäller hundar, hästar eller kaniner.
Harry S;n121289 said:
På samma sätt som att det kan vara idé att säga "blä" åt ordet ras i rollspel så kan det vara idé att ta tillbaka rasbegreppet från de som använder det för att värdera människor. Ett sätt att göra det på kan vara att använda ordet ras i rollspel och låta det betyda annat än en rangordning av människoraser.
Nej, det tror jag inte är särskilt meningsfullt av flera skäl. För det första misstror jag överlag den typen av "strategier" i sammanhang där de inte är omedelbart kopplade till aktiviteten. Rollspel behöver "ha lite koll", inte befordra misogyna, xenofoba, homofoba osv synsätt. Av det enkla skälet att det är dumt att vara en idiot - och inget svårare än så.
Men inga rollspel i världen kommer att kunna "ta tillbaka" begrepp som ras, från någon. Det har vi rollspelare alldeles för lite påverkan på samhället för.
För det andra, det skapar ändå precis samma grogrund för en arbiträr rangordning, så länge människor tror att det finns sådana genomgående skillnader som äldre tiders uppfattningar om raser.
Givet att vi som rollspelare (och rollspelsmakare) skulle kunna ha något sådant inflytande, så borde vi väl snarare verka för att få folk att förstå det den biologiska forskningen om genetik har visat under de senaste decennierna - att det handlar betydligt mer om variation än om "ras", om några linjer eller "stammar" av egenskaper.
Det finns större genetisk variation mellan olika grupper som levat åtskilda i Afrika, än mellan alla människor som utvandrat därifrån de senaste 50 000 åren. De, få, tämligen stabila utseendeskillnader som tidigare användes för att skilja olika människoraser åt, har extremt liten koppling till den underliggande genetiska variationen. Men de producerar skillnader som syns med blotta ögat, och det råkar vara därför folk förr trodde att de stod för något som nu grundligen motbevisats.
Det är överhuvudtaget så att "ras" foskuerar på en konstans som inte finns, medan genetiken framför allt handlar om variation (och frekvens). Vissa typer av anlag kommer att bli mer frekventa inom vissa grupper (till följd av selektion eller drift) och mindre vanliga inom andra, men både mellan och inom grupperna kommer variationen (i allt utom mycket isolerade grupper - som ligger mycket nära risken för inavel) att vara större än konstansen.