Jag har följt tråden men inte kunnat svara förrän nu pga våldsam magsjuka så.. Har alltså sett den är lite delad nu men tänker att jag svarar här för att jag tycker det är relevant för just den här tråden, medan den i nästa skulle kunna räknas som påhopp.
Det är kanske inte så lätt, men om du trådstartare tycker att "ras" är ett så dåligt ord, oavsett hur det nu var i denna bok, så kan det vara bra att komma med ett förslag på något bättre istället för att bara skriva "blä" t.ex.
Ras funkar helt ok i min mening till spel som saga och vissa andra, det är inte "fel" enligt mig att skriva olika ras om saker som alver, dvärgar och liknande även om ras antyder att de tillhör samma art. Att kalla det art låter istället som att det handlar om olika djursorter, mest troligt för att vi människor tillhör samma art och inte har massa olika andra alvliknande saker på vår värld... Men det låter i vilket fall konstigt.
Folk låter inte heller bra, för det antyder att man inte kan ens bo på samma ställe eller höra ihop om man är olika. DET låter ju värre.
Så länge man inte är så jävla korkad att man går in under människosläktet i boken och skriver (utan väldigt bra och tydlig anledning) att folket som bor på den här platsen är av människorasen si och så medan de som bor där är av människorasen blah blah, så tycker jag att ras borde få heta ras.
PS. Tänk på att så kallade "rasister" egentligen borde heta "artister" eller möjligen "folkister/etnister" eftersom det är länge sedan de egentligen hade något med ras att göra. För länge sen antydde man väl att de inte ens var mänskliga = "art-ist"
och numera är det ju knappast inriktat mot enbart mörkhyade utan snarare alla "utlänningar" (även om det är lite luddigt hur de egentligen tänker där.. de vet nog inte själva riktigt) vilket alltså snarare handlar om folkslag/etnisitet. Så bara därför borde ras vara helt ok. Sen är det ju faktiskt fantasi-världar, där det faktiskt är helt möjligt att det rent biologiskt faktiskt ÄR olika raser, så om det inte är Eon bör man låta det vara.. Åtminstone tills man har ett sjukt bra förslag själv, eller kan lyfta fram frågan på ett bra och trevligt sätt.
Edit: Och det jag då menade med att nämna Eon var att eftersom det strävar efter att vara på ett visst sätt så kan jag tycka att just i det fallet kan man anmärka på saker som i vissa fall kräver expertkunskap, det var inte menat som något negativt.. Tänkte bara tillägga det!