Nekromanti "Raser"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n121369 said:
Vad sjutton menar du, förresten. Det finns i stort sett bara en genomgång av de andra humanoida raserna i bestiarumet, sedan är det människor för hela slanten de övriga 388 sidorna. Av 404 sidor totalt.
Heh, nej. Har du läst appendixen än? Flera referenser till "en ras av svartkonstärer" eller "en ras av magiker" och liknande "försvunna raser kring vilka mystiska legender byggts upp".

Arfert;n121356 said:
Och några orciska folk finns inte.
Det kommer det antagligen att göra när jag är klar med det ;)
?

Arfert

Facit
Heh, nej. Har du läst appendixen än? Flera referenser till "en ras av svartkonstärer" eller "en ras av magiker" och liknande "försvunna raser kring vilka mystiska legender byggts upp".
Sökte på ordet ras i appendixet, hittade inget. Så det har du drömt. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n121376 said:
Sökte på ordet ras i appendixet, hittade inget. Så det har du drömt. :)
Tänker du alltså på fullaste allvar tvinga mig, en sjuk och ynklig stackare som bara vill sitta här och gnälla på allt som inte faller mig i smaken, att läsa om appendixen för att förse dig med sidreferenser? Fine!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rymdhamster;n121377 said:
Tänker du alltså på fullaste allvar tvinga mig, en sjuk och ynklig stackare som bara vill sitta här och gnälla på allt som inte faller mig i smaken, att läsa om appendixen för att förse dig med sidreferenser? Fine!
Jag tror det kommer visa sig att du tänker på bestiariet. Där var det många referenser till ras (särskilt i avsnitten "De humanoida raserna" och "Mer om de humanoida raserna"). Jag hittade inget i appendixen jag heller.

Arfert

Facit
Jag använde Sök/Ersätt i InDesign... och fick en massa "deras" , "förvaras" och "brödraskap", men inget "ras" eller "raser"... :)

Arfert

Facit
Däremot var det bra att jag kollade bestiariet igen, då jag såg några andra inkonsekvenser som nu fixats. :)

Arfert

Facit
Art tycker jag som sagt inte funkar. Det blir för mycket djurarter över det.

Inte folk heller. Människor, dvärgar, och till och med alver kan dessutom vara en del av samma folk.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
DeBracy;n121379 said:
Jag tror det kommer visa sig att du tänker på bestiariet. Där var det många referenser till ras (särskilt i avsnitten "De humanoida raserna" och "Mer om de humanoida raserna"). Jag hittade inget i appendixen jag heller.
Nej, hittar inte de saker jag tänkte på i besteariet (men inte heller apendixen, så nu börjar jag bli en aning fundersam om jag hade en feberhallucination. Hoppas inte det dock, för rasbiologi till trots innehåll de bitarna vad jag tyckte då en del rätt coola ideer). Jag vet att jag läste dem innan jag läste biten om att de inte får barn med varandra, och jag läste appendixen innan jag läste besteariumet.

Arfert;n121385 said:
Däremot var det bra att jag kollade bestiariet igen, då jag såg några andra inkonsekvenser som nu fixats. :)
Sid 352, resultat 6 på klostrets storlek. Det saknas ett "munkar eller nunnor".

Arfert;n121356 said:
I Saga spelar man människa.
Vilket i och för sig gör det än mer onödigt att överhuvudtaget blanda in ordet "ras", oavsett hur du ursäktar det specifika ordet. Vill man göra en pedagogisk uppspaltning av rollperssonsskapandet kan jag förstå önskan att ha ett ett ord som betecknar vilket folk man kommer ifrån. Men nu känns det som att ni lätt kunnat skippa det helt, och troligen fått en betydligt mer stämingsfull text, men fick för er att ni behövde stoppa in ytterligare en rollspelsklyscha utan syfte "bara för att".

Även om jag tycker du motsäger er lite :"Vi rekommenderar dock att alla rollpersoner är människor,
i alla fall tills spelarna vant sig vid spelvärlden."

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker termen "släkte" känns lagom fantasy och tydlig för att funka som ersättning.

Genesis

Ni dés ni maître
Måns;n121415 said:
Jag tycker termen "släkte" känns lagom fantasy och tydlig för att funka som ersättning.
Åh, ja, det är en bra term. Puss ett!

Arfert

Facit
Släkte funkar i spel som Trudvang, som har ett språk som vill vara "stämningshöjande". Jag skriver inte mina spel på det sättet.

Släkte känns lite samma sak som folk också. För nära. Då funkar ras bättre. Släkten tyder på att alver, dvärgar mm ligger närmare varandra än de gör.

Släkte, Folk och Ras kan alla kännas som flaggbärande med grova kängor. Allt handlar om kontext. Kan vara lika unkna.

Men alla vet vad man menar med ras i rollspel, det är ett helt annat sammanhang. Folk är inte idioter.

Leon

Leo carcion
Måns;n121415 said:

Så klart.

Är det inte "släkte" ohlmarks använder? Inte för att det är en rekommendation i sig...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n121443 said:
Släkten tyder på att alver, dvärgar mm ligger närmare varandra än de gör.
Ja, "ras" tyder ju bara på att de kan få barn sinsemellan ;)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n121447 said:
Inte i rollspel.
Jo Arfert,, även i rollspel. Det är bara ett ord som blivit grovt felanvänt och misshandlat i så många år att folk som förlitar sig på rollspels för halva sin utbildning växt upp med en ganska skev bild av vad ordet betyder. Det gör inte att det ordet har ändrat betydelse, det innebär bara att vi har fel.

Att skylla det här på DnD är struntprat, för DnD är på fucking engelska (observera att mitt användande av en anglocism här är ironiskt menat!), och jänkarna drar fasen till med "race" så fort de pratar om människor överhuvudtaget. Och även om jag kan tycka att det är ett problem även där så tycker jag att det inte är i rollspelsbranchen man behöver börja. Och när du skriver ett rollspel på engelska och använder order "race" så lovar jag dig att hålla mig till att muttra "bah, humbug" varje gång jag läser det istället.

Men nu snackar vi ett rollspel på svenska, och följdaktigen struntar jag fullkomligt i vad tusan det är jänkarna skriver! Så våga släppa en trettio år gammal sarg och träd in i en nutid där vi kan säga att även om ett uttryck kanske kändes fullkomligt harmlöst en gång i tiden så har kanske vår ungdoms oskuldsfullhet givit efter för insikt om vår omvärld och att det är hög tid att låta de uttrycken höra det förgångna till istället för att klamra oss fast vid dem som om de vore vårt ända flytetyg i föränderlighetens hav, och fokusera på de bra bitarna vi kan dra med oss in i samtiden.

Inkognito

Swordsman
Jag gillar ordet "Släkten", det skulle kunna vara rätt ord enligt det hierarkiska systemet i biologin (och "människosläktet" är väl en term?)
Med undantag för dvärgarna.. Där blir det lite komplicerat eftersom jag förstår det som att de inte är däggdjur i Saga? :)

"Raser" känns etablerat inom fantasy precis som Arfert skriver och jag ser inte det stora problemet. Förutom om biologer som spelar blir förvirrade eller om konditorierna i sagovärlden säljer orch-bollar osv..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Inkognito;n121475 said:
Jag gillar ordet "Släkten", det skulle kunna vara rätt ord enligt det hierarkiska systemet i biologin (och "människosläktet" är väl en term?)
Med undantag för dvärgarna.. Där blir det lite komplicerat eftersom jag förstår det som att de inte är däggdjur i Saga? :)
Du har, tillsammans med tidigare talare, helt sålt in mig på släkter som det bättre ordet!

Leon

Leo carcion
Arfert;n121443 said:
Släkte funkar i spel som Trudvang, som har ett språk som vill vara "stämningshöjande". Jag skriver inte mina spel på det sättet.
Jag brukar vara allergisk mot sådant, men tycker släkte är ganska neutralt - visst är det bibliskt, men det är också naturvetenskapligt. Känns brett nog.

Arfert;n121443 said:
Släkte känns lite samma sak som folk också. För nära. Då funkar ras bättre. Släkten tyder på att alver, dvärgar mm ligger närmare varandra än de gör.
Nja, jag tycker nog att släkte känns bredare, mer generellt. Mer "besläktat, av samma typ" än "genetiskt släkt"

Sir Alex

Veteran
Håller med Arfert och tycker att Ras känns som en bra beskrivning i Sagas värld. Och i andra rollspel också.

Arfert

Facit
Nu lämnar jag den här diskussionen. Jag har sagt mitt.

Om ni vill diskutera termer i rollspel generellt, gör det helst i en annan tråd.