DeBracy;n121379 said:
Jag tror det kommer visa sig att du tänker på bestiariet. Där var det många referenser till ras (särskilt i avsnitten "De humanoida raserna" och "Mer om de humanoida raserna"). Jag hittade inget i appendixen jag heller.
Nej, hittar inte de saker jag tänkte på i besteariet (men inte heller apendixen, så nu börjar jag bli en aning fundersam om jag hade en feberhallucination. Hoppas inte det dock, för rasbiologi till trots innehåll de bitarna vad jag tyckte då en del rätt coola ideer). Jag vet att jag läste dem innan jag läste biten om att de inte får barn med varandra, och jag läste appendixen innan jag läste besteariumet.
Arfert;n121385 said:
Däremot var det bra att jag kollade bestiariet igen, då jag såg några andra inkonsekvenser som nu fixats.
Sid 352, resultat 6 på klostrets storlek. Det saknas ett "munkar eller nunnor".
Arfert;n121356 said:
I Saga spelar man människa.
Vilket i och för sig gör det än mer onödigt att överhuvudtaget blanda in ordet "ras", oavsett hur du ursäktar det specifika ordet. Vill man göra en pedagogisk uppspaltning av rollperssonsskapandet kan jag förstå önskan att ha ett ett ord som betecknar vilket folk man kommer ifrån. Men nu känns det som att ni lätt kunnat skippa det helt, och troligen fått en betydligt mer stämingsfull text, men fick för er att ni behövde stoppa in ytterligare en rollspelsklyscha utan syfte "bara för att".
Även om jag tycker du motsäger er lite :"Vi rekommenderar dock att alla rollpersoner är människor,
i alla fall tills spelarna vant sig vid spelvärlden."