Nekromanti Rasism i rollspel

Troberg

Sinister eater
Någon nämnde i en annan tråd den rasism som finns i fantasy. Är det egentligen ett effektivt sätt att belysa frågan på, jag menar typisk fantasyrasism har ganska lite med riktig rasism att göra (utom möjligen konceptet med onda/goda raser).

Typisk fantasyrasism är tex:

* Tilltala dvärgar/gnomer/halflings med "trädgårdstomte" eller "pygmé"
* Kommentera halvalver med "men ramlar du inte omkull då", "jaha, men det är all right" eller "OK, då tror jag att jag mött din halvbror"
* Diverse fjollskämt om alver
* Diverse skämt på temat "puckad" om ogres/troll och liknande
* Den eviga kommentaren när en karaktär konfronteras med en ny ras: "Är den ätlig?"

För mig så ser det mer ut som en trivialisering än som en seriös hantering. Visst, man måste inte avhandla de tunga frågorna, men har man med dem så ska man kanske inte förringa dem. Fantasy kan ju kännas säkrare för att det är långt borta, men är det egentligen principiellt så stor skillnad om man bytte ut raserna ovan mot judar, negrer, gulingar, blattar, masdjävlar, latinos, zigenare och så vidare och drog liknande skämt om dem? Egentligen är det nog inte så stor skillnad.

Synpunkter?

Sodivra

Champion
Så du undrar hur man kan belysa verklighetens rasism i fantasy?

Jag tycker att Hammaren & Trollspöt gör det på ett lysande sätt. När Christian sa (skrev?) att det inte finns rasmodifikationer i Hammaren & Trollspöt för att "då blir det bara rasbiologi" så blev jag alldeles tagen. Det är ju f-ing briljant!

De där rasmodifikationerna, och så mycket annat är något som spelaren tar med sig till spelet är ju riktig rasism, mot fiktiva raser. Genom att spela på spelarnas födomar sen tidigare rollspel, "hur det ska vara", och sedan sätta dom på ända så kan man lyckas medvetandegöra hur lätt det är att vara rasistisk. Det måste ju göras snyggt förstås så att det inte bara blir "Jahapp, här är dvärgar generösa nykterister. Nyskapande."

Hammaren & Trollspöt äger verkligen i det här avseendet. Köp och läs!

Troberg

Sinister eater
Re: Skilnaden är...

att skriver du på en vägg att Alver är löss, så kommer ingen att hämnas. Byter du ut Alver mot Masar, "Then you are in a world of hurt"
Äh, så hårt kan inte löss bitas.

krank

Går ondskans ärenden
Medhåll.

Själv är jag fascinerad över att inte fler reagerar starkare på att standardfantasyns världsbild i sig är rasistisk, inte bara genom stereotypiserandet av olika raser utan just i och med att det faktiskt finns olika raser som på olika fundamentala sätt skiljer sig från varandra. Det är som att säga "jag är inte rasist, för jag tycker att alla raser är lika mycket värda - se på judarna till exempel, de är ju så ekonomiska, och negrerna så musikaliska".

Det är ännu en av anledningarna till att jag har enormt svårt för just fantasygenren i stort - ofta handlar det om ett oreflekterat reproducerande av rätt unkna värderingar av traditionalistisk, romantisk och rasistisk natur.

Wyldstorm

Swordsman
Beror väl på vilken sorts fantasy det är...

En upplyst & ljus variant beöver den kanske döljas/dämpas lite, medans t.ex. dark age/fantasy så måste den ju upp i ansiktet & ner i käften..
Om jantelagen & en bild av medeltida isolation råder, så kan ju inte rasbiologin ignoreras..

Å andra sidan, så är väl hjältar sådana som stiger ovan "normalt" folk & deras fördomar?

Aja... Beroende av spelvärld skulle jag säga.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
För mig så ser det mer ut som en trivialisering än som en seriös hantering
Är det ett problem? Om alla skrattade åt rasism skulle rasism inte har mycket till fotfäste.

Men det beror ju förståss på vad du vill åstadkomma. Vad anser du att man skulle åstadokmma genom att hantera rasism på ett uteslutande seriöst och allvarligt sätt i rollspel?

Troberg

Sinister eater
Så du undrar hur man kan belysa verklighetens rasism i fantasy?
Nja, snarare hur man ska undvika att belysa den med en neonskylt som blinkar "APPLÅD!".

Jag tycker att Hammaren & Trollspöt gör det på ett lysande sätt. När Christian sa (skrev?) att det inte finns rasmodifikationer i Hammaren & Trollspöt för att "då blir det bara rasbiologi" så blev jag alldeles tagen. Det är ju f-ing briljant!
Jag har gjort något liknande i Generica. Spelaren förväntas helt enkelt ha omdöme nog att fördela egenskaper på ett sådant sätt att det passar rasen. Man sätter liksom inte hög storlek på en gnom, hög intelligens på en dalmas eller låg styrka på en ogre, det är liksom självskrivet.

GURPS har ett liknande system, fast där har man formaliserat omdömet genom att göra färdiga packar med modifikationer, men modifikationerna är gjorda enligt det vanliga systemet och skulle lika gärna kunnas byggas ihop av spelaren.

Troberg

Sinister eater
Är det ett problem? Om alla skrattade åt rasism skulle rasism inte har mycket till fotfäste.
Det är skillnad på att skratta åt rasism som koncept och att skratta åt utövandet av rasism.

Men det beror ju förståss på vad du vill åstadkomma. Vad anser du att man skulle åstadokmma genom att hantera rasism på ett uteslutande seriöst och allvarligt sätt i rollspel?
Nja, jag ifrågasätter mest trivialiseringen av ett rasistiskt tänkande. Å andra sidan så är ju inte utopia en plats för spänning och äventyr, konflikter behövs, men det känns som om rasism i fantasy inte är tillräckligt "bad guy".

Jag menar, det är helt accepterat att Legolas säger att han hatar orcher och sen slakta dem på löpande band, men hade tex Dirty Harry sagt att han hatade judar och sedan slaktat dem på löpande band så hade folk reagerat. Orcher är helt enkelt accepterade som onda.

Troberg

Sinister eater
Själv är jag fascinerad över att inte fler reagerar starkare på att standardfantasyns världsbild i sig är rasistisk, inte bara genom stereotypiserandet av olika raser utan just i och med att det faktiskt finns olika raser som på olika fundamentala sätt skiljer sig från varandra. Det är som att säga "jag är inte rasist, för jag tycker att alla raser är lika mycket värda - se på judarna till exempel, de är ju så ekonomiska, och negrerna så musikaliska".
Å andra sidan, om jag ska vara djävulens advokat här, så kan man ju säga att fantasy säger att det är OK att vara olika och att alla är bra på sitt sätt. Utom orcher, som bara är elaka, så klart.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Menar du att det är att man accepterar rasism utan att blinka i exempelvis fantasyrollspel som är problemet? Det är ju i och för sig en vinkel jag inte riktigt tänkte på...

Det är ju faktiskt inte särskilt bra.

krank

Går ondskans ärenden
Å andra sidan, om jag ska vara djävulens advokat här, så kan man ju säga att fantasy säger att det är OK att vara olika och att alla är bra på sitt sätt. Utom orcher, som bara är elaka, så klart.
Det var precis det jag menade med "jag är inte rasist, men..." - argumentet. Klart det är OK att vara neger, de har ju så bra taktkänsla och dessutom så har de så långa kukar, liksom. Det är likförbannat rasism.

Troberg

Sinister eater
Menar du att det är att man accepterar rasism utan att blinka i exempelvis fantasyrollspel som är problemet?
Egentligen menar jag ingenting än, jag bara fick en tanke som jag ville utforska för att se vart den leder.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Det var precis det jag menade med "jag är inte rasist, men..." - argumentet. Klart det är OK att vara neger, de har ju så bra taktkänsla och dessutom så har de så långa kukar, liksom. Det är likförbannat rasism.
Trivialiserar du inte begreppet rasism nu, eller åtminstone ger det en annan innebörd än den vardagliga? Sträcker man ut ditt resonemang blir man ju ofelbart sexist om man säger en sådan självklarhet som att män och kvinnor är olika.

Dewil

MrG

Swashbuckler
Är väll självklart med rasism som kodat i fantasy och sf, det är nog ingen händelse att de första klingonerna såg ut som rymdryssar, dvärgar är bortkörda från sitt land och älskar guld, nationalromatiska myter om kelter klingar igenom hos alver...

Och man kan göra massa kul saker med det, som blir roliga med en mörk underton... Själv har jag en förkärlek för dvärgar som reaerar över alla komentare över längd och liten som de skulle vara dvärgrasism. Samma sak med kommentarer som
"vad då, bara för att jag är dvärg tror du att att jag har en yxa?"
"öh, ja, vad är det annars som hänger på din rygg?"
"en yxa *mummel* med det hör inte hit, det är fortfarande en steriotyp även om den just den här gången råkade stämma"

-Gunnar (grunnade för ett tag sedan hur att översätta västern till fantasy, men alvindianer i reservat, dvärgjudar på drift, nyligen frigivna troll från sydstaterna och orchpeoner i mexico)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är likförbannat rasism
Definitionsskillnader kanske, själv skulle jag säga att det är fördomsfullhet. Precis som när jag tycker att spanjorer i allmänhet står allt för nära en när de pratar.

Det här var första definitionen på rasism som jag hittade. Vet inte hur "allmänt accepterad" den är, men det är vad jag alltid anset rasism är:

"En föreställning om den egna folkgruppens överlägsenhet och en uppfattning om att det finns biologiska skillnader mellan folkgrupper som gör det motiverat att dela in dessa i mer eller mindre värda.

Större snoppar anser jag inte vara en biologisk skillnad som motiverar indelning i "mer eller mindre värda", men det kanske bara är för att jag trivs med min snopp som den är (även om den kunnat vara lite rakare...).

ripperdoc

Myrmidon
I vanlig ordning säger jag mitt lätt modifierade "All is fair in love, war (and fiction)". Javisst kan ett rollspel vara rasitiskt, men det oroar jag mig inte för. Jag tror som vanligt inte att det är större koppling mellan det man upplever i en påhittad värld och hur man beter sig i verkligheten. Så även om man spelar långt värre saker än rasism (mord, exempelvis, som borde göra fler upprörda än rasism och brist på jämställdhet).

Ja, fantasy har rasistiska tendenser, men mot fiktiva varelser. Ingen tar åt sig - så ingen lider.

krank

Går ondskans ärenden
Trivialiserar du inte begreppet rasism nu, eller åtminstone ger det en annan innebörd än den vardagliga? Sträcker man ut ditt resonemang blir man ju ofelbart sexist om man säger en sådan självklarhet som att män och kvinnor är olika.
Män har kuk, kvinnor har fitta och bröst. Övriga skillnader ser jag som mycket suspekta. Jag är inte ute efter att dra igång den debatten igen, men den som säger att kvinnor är bättre på att ta hand om barn och att män är bättre på mekanik - den kallar jag sexist, även om den hävdar att båda är lika viktiga.

Rasism innefattar enligt mig idén att det skulle finnas "raser", på samma sätt som nationalism bygger på idén att det skulle finnas "nationer".

Troberg

Sinister eater
Jag är inte ute efter att dra igång den debatten igen, men den som säger att kvinnor är bättre på att ta hand om barn och att män är bättre på mekanik - den kallar jag sexist, även om den hävdar att båda är lika viktiga.
Nja, jag såg en dokumentär (Secrets of the sexes, första avsnittet) där man testade just sådant, och man kom fram till att män var bättre på att köra bil och kvinnor bättre på att passa bebisar. Å andra sidan så var det en kille som var bra på att passa bebisar, och jag har aldrig sett så många kvinnor bli så upphetsade samtidigt som när de såg den videon, jag trodde att de skulle kasta sig över honom och pippa honom sönder och samman.

Det är så stora fysiologiska skillnader (tex är män betydligt sämre på att föda barn) att det är naivt att tro att det inte finns psykologiska skillnader. Däremot så gäller de skillnaderna, till skillnad från de fysiologiska, på en statistisk nivå, och individuella skillnader är större (speciellt i dagens mer jämstälda samhälle, jämfört med de flesta hstoriska samhällen där könsrollsavvikelser betraktats som mer "fel" och därmed undertrycktes). Alla som varit tonåringar vet hur hormoner kan ändra hur man tänker, är det då så konstigt om de olika hormoncocktails som pumpar genom oss kan ändra vår psykologi?