Re: Orcher (OT)
"Jag skulle nog vilja göra lite samma sak nån gång, även det i ångpunksmiljö, fast med fokus på kolonialism och rasism. Om man då byter ut "negrer" mot orcer, "vita" mot alver", "judar" mot gnomer etc, så tror jag att man, om man är lite händig som ordsmed, kan skapa en värld där det framgår med rätt önskvärd tydlighet att de fördomar folk till exempel har mot negrer/orcer till exempel är ganska mycket tagna ur luften. Det skulle kunna bli ljuvligt politiskt inkorrekt alltihop."
Är det inte extremt politiskt korrekt att problematisera kolonialism, rasism och klassamhället? Politiskt inkorrekt vore snarare att skapa ett rollspel med titeln "Vit mans börda" där man tog rollen som tapper missionär som försökte sprida den kristna tron och de överlägsna västerländska värderingarna till primitiva och lata halvapor som mest vill dansa. Eller att för den delen skapa ett onyanserat rollspel om Irak-kriget.
Är rollspelsskapare och rollspelare mer eller mindre rasistiska, sexistiska eller okunniga än andra? Det tror jag inte, och jag ser det heller inte som rollspelens främsta uppgift att ta upp kampen mot världens alla orättvisor. Men det är alltid vettigt att ha en genomtänkt vision och kunna motivera alla de kreativa val som man som skapare gör. Rollspel blir för det mesta intressantare och meningsfullare om de inte bara ägnar sig åt att reproducera diverse fördomar eller klichéer som redan återfinns ute i samhället och i en massa andra spel. Hellre ett spel som leker med perspektiv, fördomar och roller än ännu ett som ser likadant ut som alla andra.