Jag ser en ärkeskillnad på realism & regelregleringar..
Realism har i mina ögon väldigt lite att göra med mängden regler, dock så ohyggligt mer att göra med vad reglerna målar upp.
Ett exempel kan hjälpa... "Person X (utan rustning) tar en dolk med hyfsad (dolk-)skada i magen."
Är spelet orealistiskt säger han (kanske) "aj" & fortsätter att slåss.
Är spelet realistiskt så oroar sig X för hans alltför snart förestående död.
Komplixiteten i ett regelsystem kan göra spelet mer realistiskt, men all realism står & faller fortfarande på vad reglerna säger.
Det kan vara glädjande för regelfanatiker som mig att se hur ringbrynjor knappt hjälper alls mot stickvapen (de gör de
inte IRL...), men den lilla delen realism verkar som tusenskönor planterade runt ett kärnkraftverk om de inte följs upp med passande regler för t.ex. skadan då den väl trängt igenom rustningen.
Iaf...
Är spelet inställt på episka hjältedåd ska reglerna
inte vara realistiska. (och tvärtom)
En Tarrasque i D&D3 kan väga 130 ton, men en level 5 krigare kan överleva att bli trampad på... -Såklart! han är ju HJÄLTE!
Båda varianterna har sina fördelar, både realistiskt & mysisk smutsig medeltid och fantastisk HIGH fantasy med gudomlig magi kan vara kul att spela...
Slutkläm:
Realism har lite att göra med komplexiteten hos reglerna, men desto mer att göra med hur nära verkligheten de tar spelvärlden.
Mängden realism är irrelevant, ställ hellre frågan "vad vill ni spela & hur?" till edra spelare. (och er själva, men det är väl sekundärt...)
Varför inte helt enkelt strunta i att fokusera så mycket på realism och istället lyfta fram andra sidor istället? Huruvida ett rollspel är realistiskt eller ej är inte nödvändigtvis relvant för om det är roligt att spela eller ej.
Nej, därför att graden av realism & dödlighet avgör en STOR del av rollspelets känsla.
Kommer alltid gamle gråben (varg) att vara livsfarlig, eller är den bara något som skrämmer bönder & nybörjare (läs: level 1'or)?
Såna som jag t.ex. trivs inte med att RP's överlever att bli klivna på av 100+tons monster.
Oavsett om mitt RPG (ca. 6 mån kvar) innehåller 10 eller 100 sidor regler när det är klart så är (den önskade) realismnivån redan satt.
Hur komplext regelsystem, eller hur high/low fantasy är dock en helt annan sak..
Men vad vet jag....