Tänkte för ovanlighetens skull dra igång en egen tråd. Tråden "Intressanta strider" fick igång mig lite men det är mer "hur" än "vad" jag tänkte få lite synpunkter kring, så därav en ny tråd.
Jag är intresserad av tips på befintliga spel eller på bra lösningar för att ge en realistisk UPPLEVELSE av en strid. Det handlar alltså inte om skillnader i penetrationsförmåga på en rondelldolk och en värja, utan hur man får fram stress, osäkerhet om vad som händer och så vidare i en strid.
Perception
För mig så är ett grundläggande problem med strid i rollspel att det är ett antal olika involverade i striden (spelarnas rollpersoner) som alla får i princip samma helikopterbild från SL av situationen och vad som händer. Dels uppfattar inte alla allt på samma sätt beroende på positionering eller hur involverade i striden de är. Dels är förmågan att uppfatta högst individuell och beroende av förmågan att hantera stress - ett kraftigt tunnelseende är inte ovanligt.
Handlingsval, stress och allvetande
Det är lätt att spelarna anpassar sina handlingar utifrån de andras val och agerar extremt välkoordinerat. Om gruppen råkar vara commandos utrustade med headsets är det kanske rimligt, men i de flesta fall inte. Tiden det kan ta att ta sig runt bordet och låta alla deklarera sina handlingar kan också ge rätt lång betänketid. (Jag kan se en poäng i en viss längre tid att besluta sig, för det tar längre tid att uppfatta en situation som man får berättad för sig muntligen än om man själv är där och ser och hör allt.)
Så, jag undrar egentligen två saker:
Känner någon till några spelsystem som har dessa aspekter av strid i fokus och som har regellösningar för att bemöta dem?
Egna tankar eller tips på hur man kan bemöta dessa problem? (Jag känner att det är de praktiska förutsättningarna kring själva rollspelandet som skapar hindren för att få bra inlevelse vad gäller perception, stress och handlingsval i strid, men vad kan man hitta på för att motverka det? Om man t ex börjar dela upp spelarna för att de bara ska uppfatta sin del av en strid så tar det å andra sidan väldigt lång tid, vilket ger längre utrymme att planera sina handlingar...)
Mvh / Phelan
Jag är intresserad av tips på befintliga spel eller på bra lösningar för att ge en realistisk UPPLEVELSE av en strid. Det handlar alltså inte om skillnader i penetrationsförmåga på en rondelldolk och en värja, utan hur man får fram stress, osäkerhet om vad som händer och så vidare i en strid.
Perception
För mig så är ett grundläggande problem med strid i rollspel att det är ett antal olika involverade i striden (spelarnas rollpersoner) som alla får i princip samma helikopterbild från SL av situationen och vad som händer. Dels uppfattar inte alla allt på samma sätt beroende på positionering eller hur involverade i striden de är. Dels är förmågan att uppfatta högst individuell och beroende av förmågan att hantera stress - ett kraftigt tunnelseende är inte ovanligt.
Handlingsval, stress och allvetande
Det är lätt att spelarna anpassar sina handlingar utifrån de andras val och agerar extremt välkoordinerat. Om gruppen råkar vara commandos utrustade med headsets är det kanske rimligt, men i de flesta fall inte. Tiden det kan ta att ta sig runt bordet och låta alla deklarera sina handlingar kan också ge rätt lång betänketid. (Jag kan se en poäng i en viss längre tid att besluta sig, för det tar längre tid att uppfatta en situation som man får berättad för sig muntligen än om man själv är där och ser och hör allt.)
Så, jag undrar egentligen två saker:
Känner någon till några spelsystem som har dessa aspekter av strid i fokus och som har regellösningar för att bemöta dem?
Egna tankar eller tips på hur man kan bemöta dessa problem? (Jag känner att det är de praktiska förutsättningarna kring själva rollspelandet som skapar hindren för att få bra inlevelse vad gäller perception, stress och handlingsval i strid, men vad kan man hitta på för att motverka det? Om man t ex börjar dela upp spelarna för att de bara ska uppfatta sin del av en strid så tar det å andra sidan väldigt lång tid, vilket ger längre utrymme att planera sina handlingar...)
Mvh / Phelan