Nekromanti Realistiskt modern eldstrid

Ram

Skev
Är det i första hand strid mellan lite större grupper, lite mindre grupper eller enskilda som du vill fånga? Jag upplever att taktik har mindre mening i små grupper av otränade individer t.ex.

Jag tycker att en koll på Genesis Zon-idé i Gör om DoD:s stridssystem är intressant om inte annat för ett lite annorlunda perspektiv på saker och ting.

Cybot

Mest spelbar
Vitulv said:
Vafan, skojar du med mig? Alltså, nej - man bryter inte axeln av rekylkraften från ett prickskyttegevär (det finns inget som heter krypskyttegevär). Ett prickskyttegevär är i princip ett jaktgevär. Jag vet inte vad det är för myter du har snubblat över.
Det går att bryta axeln (eller i alla fall ett nyckelben) om man inte gör på rätt sätt när man skjuter med en M82 Barret (i sverige känt som Automatgevär 90).
Samma sak gäller s.k. Elefantstudsare.

Fast för att visa på vilken skillnad det är på AG90s ammunition och grejerna som används i vanliga gevär så kan vi titta på:

.50 BMG används i tunga kulsprutor och tunga prickskyttegevär (så som AG90).
.300 Win Magnum används som jaktammunition mot större bytesdjur (typ älg)
.308 win är samma sak som 7.62 NATO. Används i AK4 och andra äldre europeiska automatgevär. Är standardvalet för prickskyttegevär (även civila/polisiära prickskyttegevär använder liknande grejs).
7.62x39 är ryssarnas 7.62 som används i t.ex. AK47.
5.56 NATO är ...tja. 5.56. Används i modernare automatvapen typ AK5, m-4 osv.
.22 är plinkerammunition. Änvänds bara mot mycket små bytesdjur.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Cybot said:
Vitulv said:
Vafan, skojar du med mig? Alltså, nej - man bryter inte axeln av rekylkraften från ett prickskyttegevär (det finns inget som heter krypskyttegevär). Ett prickskyttegevär är i princip ett jaktgevär. Jag vet inte vad det är för myter du har snubblat över.
Det går att bryta axeln (eller i alla fall ett nyckelben) om man inte gör på rätt sätt när man skjuter med en M82 Barret (i sverige känt som Automatgevär 90).
Samma sak gäller s.k. Elefantstudsare.
Jag har skjutit en hel del med AG90 och kan inte för mitt liv förstå hur någon lyckas med konststycket att bryta axeln. Vapnet har ju för fan inbyggd rekyldämpning. Jag har aldrig, under tolv år i försvarsmakten hört talas om någon som någonsin har skadat sig av rekylen när de skjutit med AG90.

Jag tycker fortfarande att det låter som någon sorts hemvärnsmyt (de är lika bra på att sprida myter som rollspelare är).

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Är det i första hand strid mellan lite större grupper, lite mindre grupper eller enskilda som du vill fånga? Jag upplever att taktik har mindre mening i små grupper av otränade individer t.ex.
Nu när jag har satt mig in liiite i ämnet så vet jag faktiskt inte om det spelar någon roll. Jag tror att ett system kan hantera strid på alla plan, faktiskt. Jag tänker mig att man löst utgår från OODA där man först har koll på omgivning, minimera bakhåll m.m. sedan när striden väl är ett faktum så så får man se vilka som har kontroll över situationen, och genom order/handlingar försöker den enda sidan stärka sitt övertag, medan den andra försöker vinna övertaget (alternativt avbryta striden på något sätt). Här blir det viktigt vilka medel respektive sida har till sitt förfogande (granater, prickskytte, kulsprutor m.m.) och hur de taktiskt kan dra fördel av dessa. Utöver det bör rena manövrar vävas in, alltså när endera sida ändrar förutsättningar och sedan hur andra sidan reagerar på det (om alls). O.s.v.

Ram said:
Jag tycker att en koll på Genesis Zon-idé i Gör om DoD:s stridssystem är intressant om inte annat för ett lite annorlunda perspektiv på saker och ting.
Det ska jag göra, har inte läst den tråden alls.

Ond bråd död

Swashbuckler
Trevlig tråd.

Nu kan jag ingenting om vad som är realistiskt men konstigt nog har jag ändå åsikter.

Jag skulle vilja att kaoset och förvirringen framkommer via reglerna. Alltså att man inte vet vem som skjuter, varifrån och mot vem. För att tala i trad termer så kanske "överblick" skulle vara en viktig färdighet.

Sen bör väl psykologiska saker vara med i nån form, så att man inte har helt koll på vad ens gubbe gör. Möjligt att instinkter kan tränas bort så att man gör rätt när det gäller, men det kan nån annan som faktiskt kan nåt, reda ut.

Ögat

Hero
Nu vet jag inte om det här är realistiskt eller inte, men det går snabbt.

Vid en träff, slå en eller flera skadetärningar (kanske beroende på "vapenklass").
Tärningen visar
1 = utslagen/död
2-3 = allvarligt sårad
4-6 = lätt skadad

Organ

Out of time, out of mind
Dante said:
krank said:
Det jag tycker är mindre viktigt är saker som detaljskillnader mellan vapens skador och så; möjligen kan man tänka sig att vissa typer av vapen har en annan räckvidd/träffsäkerhet/stoppverkan, men SÅ jäkla mycket skiljer det sig inte att jag orkar bry mig.
<div>
</div><div>Ett värde som kan vara lämpligt att ha kvar är <i>penetration</i>. Hjälper din skyddsväst? Kan fienden skjuta igenom väggen du gömmer dig bakom? Etc.</div>
Jag håller med. Det är en av de saker som jag gillar med 40k-spelen (Dark Heresy, Rogue Trader och Death Watch). Där är skillnaden i skada mellan t ex en pistol och ett gevär försumbar. Däremot så bryr sig geväret ofta föga om ifall du har en rustning eller ej. För det finns en sak som oftast glöms bort när man jämför skador mellan olika vapen och/eller ammunitionstyper. Om man sätter sig med en lista över vilken anlsagsenergi som olika projektiler genererar jämfört med varandra så är det inte att bara överföra det till ett korresponderande antal skadetärningar. Man glömmer oftast att en mänsklig kropp inte kan ta emot hur mycket energi som helst. Så fort energin är tillräcklig för att få kulan att passera rakt igenom målet så försvinner all överbliven energi rätt ut i luften. Märk väl att jag talar om mänskliga mål. Om man skjuter en elefant däremont så kan det spela en långt större roll, eftersom en elefant, pga dennes större massa, har förmåga att ta emot mer energi (enkelt uttryckt; det behövs en rejäl jäklarns puffra för att skjuta rätt igenom en elefant, medans en långt klenare modell kan göra samma sak med ett mänskligt mål).

/Anders

Vitulv

Herr Nils said:
Men om man laddat med katanas då faller man väll omkull vid fullfräseld. :gremgrin:
Men alltså, snackar vi katanas fattar du väl att fysikens lagar slutar att gälla? :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Herr Nils said:
Men om man laddat med katanas då faller man väll omkull vid fullfräseld.
Absolut! Samtidigt som målet får pipan på sitt eget vapen avkapat. :gremgrin:

/Anders

Ram

Skev
Måns said:
Nu när jag har satt mig in liiite i ämnet så vet jag faktiskt inte om det spelar någon roll. Jag tror att ett system kan hantera strid på alla plan, faktiskt. Jag tänker mig att man löst utgår från OODA där man först har koll på omgivning, minimera bakhåll m.m. sedan när striden väl är ett faktum så så får man se vilka som har kontroll över situationen, och genom order/handlingar försöker den enda sidan stärka sitt övertag, medan den andra försöker vinna övertaget (alternativt avbryta striden på något sätt). Här blir det viktigt vilka medel respektive sida har till sitt förfogande (granater, prickskytte, kulsprutor m.m.) och hur de taktiskt kan dra fördel av dessa. Utöver det bör rena manövrar vävas in, alltså när endera sida ändrar förutsättningar och sedan hur andra sidan reagerar på det (om alls). O.s.v.
...

Hm, vad skall du ha det här systemet till? Det låter lite meta-system över det hela, men jag kanske övertolkar. Rör det sig enbart/primärt om soldater som man skall spela eller är man en vanlig Svensson?

I alla fall så vill jag bara nämna parametrarna moral (att stanna kvar och slåss, att våga lyda order som ökar risken för skada) och kommunikation (hur koordineras angrepp, vilka kommunikationsmöjligheter har man). Jag tror att de nämnts tidigare i tråden, men det är de saker som jag upplever ofta tappas lite i mer "realistiska" system.

nominesine

Veteran
Om du inte har det redan föreslår jag att du tankar hem dataspelet ArmA2 (som kan köpas för några hundralappar och laddas ner från tillverkaren). Inte för att det ger dig en massa rollspelsregler, men för att det är en väldigt bra simulering av hur en modern eldstrid fungerar. Spelet ser ut som en first person shooter men är i princip en soldatsimulator. Det borde kunna ge dig några nya infallsvinklar. Dessutom är det ett oerhört bra dataspel för alla simulatornördar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag skulle vilja slänga in en annan vinkel och det är att Genisis superbasystem jag utvecklat så smått och det efterfrågade i den här tråden visserligen går att kombinera men jag tror det blir extremt långsamt och om förvirring och snabbhet är det man vill åt - är det här rätt väg att gå?

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Hm, vad skall du ha det här systemet till? Det låter lite meta-system över det hela, men jag kanske övertolkar. Rör det sig enbart/primärt om soldater som man skall spela eller är man en vanlig Svensson?
Min första tanke var att hänga på det på Daemons regler för att spela nutid-ish, men jag vet inte riktigt längre. Klart är iaf att överblick, kontroll över situationen, taktiska överväganden och att utnyttja sin förutsättningar optimalt är viktigare än kalibrar och räckvidd.

Ram said:
I alla fall så vill jag bara nämna parametrarna moral (att stanna kvar och slåss, att våga lyda order som ökar risken för skada) och kommunikation (hur koordineras angrepp, vilka kommunikationsmöjligheter har man). Jag tror att de nämnts tidigare i tråden, men det är de saker som jag upplever ofta tappas lite i mer "realistiska" system.
De är med på min punktlista redan. :gremsmile:

kefka

Hero
Jag har inte sà mycket att tillägga men skulle vilja ge ett boktips. Svenskajägarförbundets kursbok för jägarexamen (jägarskolan tror jag boken heter). Har ett kapitel om hur moderna projektilvapen (lite om hur de fungerar, lite som ballistik och lite om ammunitionstyp) samt även ett kapitel om skottskador. De ger en ganska bra introduktion och översiktbild om man inte är insatt i ämnet. SoldF borde du också läsa på temat om du inte gjort det. Vad jag kommer ihåg var SoldF pedagogisk och bra.

Vitulv

kefka said:
Jag har inte sà mycket att tillägga men skulle vilja ge ett boktips. Svenskajägarförbundets kursbok för jägarexamen (jägarskolan tror jag boken heter). Har ett kapitel om hur moderna projektilvapen (lite om hur de fungerar, lite som ballistik och lite om ammunitionstyp) samt även ett kapitel om skottskador. De ger en ganska bra introduktion och översiktbild om man inte är insatt i ämnet. SoldF borde du också läsa på temat om du inte gjort det. Vad jag kommer ihåg var SoldF pedagogisk och bra.
Jag kan skriva under på SoldF (Soldaten i fält). Det har kommit ganska många utgåvor av den, men alla är mycket pedagogiska och relevanta för trådstartens frågeställning.

Cybot

Mest spelbar
Måns said:
Hur får man tag på boken? Har googlat men hittar inget.
Du kan alltid låna boken. Det finns ett par exemplar i diverse bibliotek.
Om du inte bor i närheten så kan du fjärrlåna genom ditt lokala bibliotek (om de är en del av LIBRIS)

shotgun_ramadan

Fåntratt
Vitulv said:
Jag kan skriva under på SoldF (Soldaten i fält). Det har kommit ganska många utgåvor av den, men alla är mycket pedagogiska och relevanta för trådstartens frågeställning.
Ja, de är absolut värda att införskaffa om man funderar över hur taktiker i modern eldstrid fungerar. Hur gammal är senaste utgåvan? Själv har jag bara de två böckerna från 1972, så det kanske inte betraktas som 'modern strid'... :gremgrin:

Cybot

Mest spelbar
Tkullander said:
Ja, de är absolut värda att införskaffa om man funderar över hur taktiker i modern eldstrid fungerar. Hur gammal är senaste utgåvan? Själv har jag bara de två böckerna från 1972, så det kanske inte betraktas som 'modern strid'... :gremgrin:
2001