Faehrengaust
Hero
Re: pickar vidare
I Shadowrun så får man undvika eller parera hur många gånger som helst.. En regel som jag implementerat i DoD.. För varje attack utöver den första så får man parera med -5 (tredje attacken kan pareras med -10)..
En variant jag använt ibland är att jag skiljer på aktivt försvar, passivt försvar och inget försvar.
- "Aktivt" är när kombatanten verkligen aktivt använder motteknik.
- "Passivt" är något försvararen alltid har så länge han är medveten om anfallet (och inte är fastbunden eller på annat sätt hjälplös).
- "Inget" betyder att försvararen är omedveten av anfallet.
Det skulle gå att lägga till en "hjälplös" också men det känns onödigt.
Oftast har jag gjort så att passivt är kraftigt beroende på vapenkombination. Att ha sköld är bästa sättet att höja passivt försvar.
En annan trevlig bieffekt blir att det är lätt att göra regler för sköldmurar. De i muren ger varandra ett passivt försvar.
Exakt hur försvaren sedan fungerar beror på regelsystemet.
Phoenix Command har ett liknande system (det är nog därifrån jag fick idén från början).
/Faehrengaust snor idéer
I Shadowrun så får man undvika eller parera hur många gånger som helst.. En regel som jag implementerat i DoD.. För varje attack utöver den första så får man parera med -5 (tredje attacken kan pareras med -10)..
En variant jag använt ibland är att jag skiljer på aktivt försvar, passivt försvar och inget försvar.
- "Aktivt" är när kombatanten verkligen aktivt använder motteknik.
- "Passivt" är något försvararen alltid har så länge han är medveten om anfallet (och inte är fastbunden eller på annat sätt hjälplös).
- "Inget" betyder att försvararen är omedveten av anfallet.
Det skulle gå att lägga till en "hjälplös" också men det känns onödigt.
Oftast har jag gjort så att passivt är kraftigt beroende på vapenkombination. Att ha sköld är bästa sättet att höja passivt försvar.
En annan trevlig bieffekt blir att det är lätt att göra regler för sköldmurar. De i muren ger varandra ett passivt försvar.
Exakt hur försvaren sedan fungerar beror på regelsystemet.
Phoenix Command har ett liknande system (det är nog därifrån jag fick idén från början).
/Faehrengaust snor idéer