Nekromanti [Recension] Nya Coriolis

Minimoni

Homelander
Klart Järnringen skall ha beröm för det de skapade, dock kan man väl blygt säga att världen till Coriolis var minst sagt... Inte nära så färdig som den borde varit? Nu har jag inte hunnit läsa hela nya Coriolis men de i min spelgrupp som gjort det säger att spelvärlden är bra mycket mer... Värld än den var tidigare och det skall Fria Ligan i så fall ha all beröm för.

Lightshy

Hero
Både Järnringen och Fria Ligan ska ha stora applåder för vad de skapat i Coriolisuniverset.
Men Järnringen myntade beämningen Birr, vilket diskussionen handlade om.

Jocke

Man med skägg
Är det bara jag som antagit att det finns en bakgrund till ordet birr? Det är ju namnet på i alla fall en riktig valuta.
-
Tillägg: jag googlade. Birr är det Amhariska ordet för silver. Amhariska är majoritetsspråk i Etiopien. Det är deras valuta som idag heter Birr.

Minimoni

Homelander
Jocke: Jo visste det efter att en väns släkting varit på mjödmässa i Etiopien, hur konstigt de än må låta. Men jag gillar ändock inte namnet men för mig är det inget stort problem då jag helt enkelt ändrar namnet till något jag gillar bättre.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lightshy;n189203 said:
Oj, då måste jag fråga ifall du har ett enda spel i hela samlingen som är såpass felfritt att du kan spela det utan att behöva byta bågot enstaka ord?
Inget av de fem rollspel jag spelar just nu har husreglats eller gjorts om.

Faktum är att jag verkligen ogillar att ändra saker från vad som står i böckerna av den enkla anledning att i mina spelgrupper brukar flera inhandla och läsa regelböckerna. Husregler tenderar sålunda att leda till missförstånd och förvirring.

Inkognito

Swordsman
Wow, två sidor diskussion om ordet "birr"! :)

Jag har inte stora problem med ordet specifikt och lär inte ändra (om det inte blir så många felsägningar att mina spelare börjar säga "krediter" eller "dinarer", isf får det väl helt enkelt vara så att pengar haft lokala namn innan Zeniterna anlände och återupprättade kommunikationen mellan de isolerade förstkomna...)

Annars gillar jag att man använder ord som exempelvis "Souk" för marknad. Det är ett ord som den medelbildade bör känna till betydelsen av (och om inte är det bildande att de lär sig!)
För all del, jag finner nöje i lite mer "långsökta"/krävande ord såsom exempelvis förekomsten av "Khabara" som i Coriolis används för förmedlare/aktionsförrättare (mina blygsamma språkkunskaper säger att "Khabara" dock har en vidare betydelse som förmedlare av nyheter/information? Kanske används det även för auktionsförrätare? Kul om någon vet!)
För mycket innebär dock att tröskeln blir för hög för min smak. Då krävs det ett intresse utanför rollspelet för att jag ska orka ta till mig det (jag saknar allt vad språkbegåvning heter). Fritid har tyvärr blivit en bristvara.

Påhittat språk har jag däremot inte utrymme för.. Det blir liksom onödig kunskap (ja, inte ens "klingon" eller "alviska" kvalar!).

Tillägg: Vill bara förtydliga att jag (hittills, har inte läst igenom hela ännu) INTE upplever att Coriolis har för mycket språkliga trösklar (inkl. "låtsasspråk"). För att vara sci fi/fantasy är det nog relativt lite..

Basenanji

Postd20modernist
Bara så det är sagt, jag tycker att FL har gjort MASSOR som är grymt med Coriolis. Regelsystemet är enkelt, elegant och ändamålsenligt och språket är genomgående starkt. Det ska bli jättespännande att spela!

Heja Kostas m fl! :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Basenanji;n189303 said:
Bara så det är sagt, jag tycker att FL har gjort MASSOR som är grymt med Coriolis. Regelsystemet är enkelt, elegant och ändamålsenligt och språket är genomgående starkt. Det ska bli jättespännande att spela!

Heja Kostas m fl! :)
Japp. Och vad jag sett hitills utan att "sabba" något från första utgåvan. En ren förbättring på alla plan, skulle jag säga. Jag ser väldigt mycket fram emot vad mer för produkter som kan tänkas komma.

luddwig

Lawful evil
Rymdhamster;n189269 said:
Inget av de fem rollspel jag spelar just nu har husreglats eller gjorts om.

Faktum är att jag verkligen ogillar att ändra saker från vad som står i böckerna av den enkla anledning att i mina spelgrupper brukar flera inhandla och läsa regelböckerna. Husregler tenderar sålunda att leda till missförstånd och förvirring.
Ursäkta OT här men hur gör du/ni då med spel som generellt uppmuntrar till husreglande eller spel där det rakt av saknas regler för vissa moment?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
luddwig;n189397 said:
Ursäkta OT här men hur gör du/ni då med spel som generellt uppmuntrar till husreglande eller spel där det rakt av saknas regler för vissa moment?
Hmm... starta en ny tråd om det så skall jag gladeligen svara!

CapnZapp

Myrmidon
Jag gillar birr som valutanamn, och inte då bara för att "bier" redan har en positiv värdeladdning för mig :)

Leon

Leo carcion
Minimoni;n189266 said:
Konservativ som jag är och dessutom vill ha en islamsk/moorisk prägel på spelet så kallar jag nog valutan kort och gott "Dinarer".
Denarer? Det är ju romerskt!

Shekel hade varit snyggt

Minimoni

Homelander
Denarer må vara romerskt men både Abbasiderna och Umayyaderna använde Dinarer när de härskade över sina kalifat.

Alla civilizationer byggs på ruinerna av sina föregångare. Förutom de första stadsbyggande civilisationerna då.

Inkognito

Swordsman
Dinarer används ju än idag i flera MENA-länder. Enligt Wikipedia (ja jag var tvungen att "forska" vidare) var Dinarer även valutan i Ottomanska riket.
Riyaler vore ett annat alternativ.

Läste i Coriolis igår att det faktiskt är just som så att lokala valutor existerar. Birr är den Zenitiska valutan och det är till denna valuta pengarna konverteras när en "Tagg" laddas. Typ.

Birr låter likt "Byrr" vilket helt klart ger en del pluspoäng. (Byrr var namnet på rymdvarelserna i det fantastiska rollspelet "Wastelands" av Lancelot games)

Lightshy

Hero
Har jag missat något igen? Trodde Coriolis var ett påhittat Scifi spel och inte verklighetsbasserat?